Sammenbyg AT og SRP
Gymnasiereformen fra 2005 rummer både gode og mindre velfungerende elementer. Af det gode er først og fremmest ideen om studieretningen, som også styrker lærersamarbejdet og dermed også er et stykke organisationsudvikling. Det mindre velfungerende er, at politikerne kort og godt har proppet for mange ingredienser ind på for lidt plads. Det er i vejen for den faglige fordybelse og daglige træning af kompetencer. Propper man også for mange fisk i et akvarium, får de åndenød. En række naturvidenskabelige fag og 2. fremmedsprog når ikke så langt med eleverne, som vi tidligere kendte det.
Hvis trivslen i de pressede fag skal forbedres, skal der mere luft til i akvariet. For at holde fast i den gode ide om studieretningen kunne man opnå meget ved at sammenbygge SRP og AT, således at AT blev en mundtlig metodeeksamen oven på den SRP, som 3.g’eren tidligere på foråret har fået en skriftlig karakter for – for eksempel som intern prøve ligesom AP og NV. ”Hvordan arbejdede du?”, ”Hvilke metoder brugte du, hvordan, og hvilke til- og fravalg af metoder foretog du undervejs?”. En sådan sammenbygning ville styrke studieretningsideen.
AT har været en tiltrængt saltvandsindsprøjtning for os. Fagene er kommet ”ud af boksen”, og organisationen er vitaliseret. Lærerne får meget ud af AT. Men der er også en grundlæggende svaghed ved AT. Der kan opleves stor afstand mellem ministerium og elevens studieretningsliv. AT-eksamen er topstyret, og af og til har vi måttet vride og vende det centralt fastsatte emne i vores vejledning af eleven. Emnerne de sidste seks år har enten været intet mindre end fremragende eller mere gennemsnitlige, og der er også et eksempel på et miserabelt emne. Det ville være langt at foretrække, hvis AT-projektet – som med denne model – i stedet groede nedefra ud af et konkret projekt i elevens hverdag på studieretningen, som så blev gjort til genstand for en metodemæssig evaluering.
Det er også fundamentalt forkert, at det ikke længere er dansk stil, der er den obligatoriske fællesstart på skriftlig studentereksamen for alle som studieforberedelse til et studieliv, der begynder her i Danmark, men at AT i stedet er den eneste obligatoriske eksamen, en nødvendighed blot fordi der ikke gives årskarakter i AT. Men det er en anden historie.
Thomas v. Jessen
Gl. Hellerup Gymnasium
Kommentar til indlægget
Eller opret med din email
Klik her, hvis du har glemt din adgangskode