Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Alle
  • Arbejdsmiljø
  • Kunstig intelligens
  • Undervisning

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdstid AT Besparelse Brobygning Corona Dannelse Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse
  • Digital eksamensovervågning Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk Eux Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022
  • Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Hf Historie Idræt Innovation Integration It It i undervisning It-forbud
  • Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerliv Læsevejledning Lectio Ledelse Lektier
  • Lokalaftale Lokalløn Løn Matematik Matematik B Min gymnasietid Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 Ordblind Overenskomst Pension Præstationskultur
  • Praktikant Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø regeringens gymnasieudspil Repræsentantskabsmøde Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur
  • Sverige Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tværfaglighed Uddannelsespolitik Undervisningsdifferentiering Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 OK 13 Corona Elevfordeling Fremmedsprog Nedskæringer Digitalisering Eksamen Kunstig intelligens Besparelse
luk
Tilbage

Sammenbyg AT og SRP

15. september 2014
Skrevet af_
Gymnasieskolen Redaktion
Denne artikel er hentet fra arkiv og er ikke optimeret til det nye design.

Gymnasiereformen fra 2005 rummer både gode og mindre velfungerende elementer. Af det gode er først og fremmest ideen om studieretningen, som også styrker lærersamarbejdet og dermed også er et stykke organisationsudvikling. Det mindre velfungerende er, at politikerne kort og godt har proppet for mange ingredienser ind på for lidt plads. Det er i vejen for den faglige fordybelse og daglige træning af kompetencer. Propper man også for mange fisk i et akvarium, får de åndenød. En række naturvidenskabelige fag og 2. fremmedsprog når ikke så langt med eleverne, som vi tidligere kendte det.

Hvis trivslen i de pressede fag skal forbedres, skal der mere luft til i akvariet. For at holde fast i den gode ide om studieretningen kunne man opnå meget ved at sammenbygge SRP og AT, således at AT blev en mundtlig metodeeksamen oven på den SRP, som 3.g’eren tidligere på foråret har fået en skriftlig karakter for – for eksempel som intern prøve ligesom AP og NV. ”Hvordan arbejdede du?”, ”Hvilke metoder brugte du, hvordan, og hvilke til- og fravalg af metoder foretog du undervejs?”. En sådan sammenbygning ville styrke studieretningsideen.

AT har været en tiltrængt saltvandsindsprøjtning for os. Fagene er kommet ”ud af boksen”, og organisationen er vitaliseret. Lærerne får meget ud af AT. Men der er også en grundlæggende svaghed ved AT. Der kan opleves stor afstand mellem ministerium og elevens studieretningsliv. AT-eksamen er topstyret, og af og til har vi måttet vride og vende det centralt fastsatte emne i vores vejledning af eleven. Emnerne de sidste seks år har enten været intet mindre end fremragende eller mere gennemsnitlige, og der er også et eksempel på et miserabelt emne. Det ville være langt at foretrække, hvis AT-projektet – som med denne model – i stedet groede nedefra ud af et konkret projekt i elevens hverdag på studieretningen, som så blev gjort til genstand for en metodemæssig evaluering.

Det er også fundamentalt forkert, at det ikke længere er dansk stil, der er den obligatoriske fællesstart på skriftlig studentereksamen for alle som studieforberedelse til et studieliv, der begynder her i Danmark, men at AT i stedet er den eneste obligatoriske eksamen, en nødvendighed blot fordi der ikke gives årskarakter i AT. Men det er en anden historie.  

Thomas v. Jessen
Gl. Hellerup Gymnasium

Link er kopieret
Kommentar til indlægget

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
Relaterede artikler
  • No image

    Er der problemer med trusler og selvcensur i gymnasiet?

  • No image

    Tæt på ligestilling

  • No image

    “Entydig” kritik af grundforløbet?

  • No image

    Hvorfor papirblad?

  • No image

    Afskaf hf-vintereksamen på blandede institutioner

  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2023

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater