Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Alle
  • Arbejdsmiljø
  • Kunstig intelligens
  • Undervisning

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdstid AT Besparelse Brobygning Corona Dannelse Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse
  • Digital eksamensovervågning Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk Eux Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022
  • Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Hf Historie Idræt Innovation Integration It It i undervisning It-forbud
  • Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerliv Læsevejledning Lectio Ledelse Lektier
  • Lokalaftale Lokalløn Løn Matematik Matematik B Min gymnasietid Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 Ordblind Overenskomst Pension Præstationskultur
  • Praktikant Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø regeringens gymnasieudspil Repræsentantskabsmøde Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur
  • Sverige Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tværfaglighed Uddannelsespolitik Undervisningsdifferentiering Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 OK 13 Corona Elevfordeling Fremmedsprog Nedskæringer Eksamen Digitalisering Kunstig intelligens Besparelse
luk
Tilbage
Kristine

Positivt forslag om socialt taxameter

11. august 2014
Skrevet af_
Kristine Hecksher
Denne artikel er hentet fra arkiv og er ikke optimeret til det nye design.

Uddannelsesministerens forslag om at sætte socialt taxameter på næste års finanslov er positivt og tiltrængt. Selvom det naturligvis ikke er en selvfølge, at gymnasiefremmede elever også er svage elever, så er det simple faktum af denne elevgruppe ikke kan få hjælp derhjemme ensbetydende med, at skoler med mange gymnasiefremmede må have flere ”støtteordninger” for at give elever lige chancer for at gennemføre. Lektiecaféer, ekstra læse-, og skrivekurser, mentorordninger m.m. koster penge, så med et uddannelsessystem der er funderet på et tankegods om, at vi stræber efter social mobilitet og større lighed gennem uddannelse, så virker forslaget om det sociale taxameter næsten som en selvfølgelighed.

Idéen er da bestemt heller ikke ny. Tværtimod har det sociale taxameter været diskuteret gennem mange år, og det er måske først og fremmest det faktum, at der vil være tale om en omfordeling af midler, fremfor en tilførsel af midler, der har været akilleshælen. Det betyder, at nogle skoler får tilført midler på bekostning af andre, og hvordan skal man rent teknisk lave det regnestykke? Er det ikke uretfærdigt, at skoler med mange elever med højtuddannede men travle forældre, måske ikke kan tilbyde så mange støtteordninger mere?

Ser man på statistikken, er der ikke så meget tvivl om, hvad man skal svare på det spørgsmål. For både når vi ser på den sociale mobilitet generelt i Danmark, og på hvordan studenterhuerne fordeles rent geografisk, så er der ingen tvivl om, at det er på høje tid at gøre noget ved den ulighed i uddannelse, som findes i Danmark. Og samtidig burde også de mere velhavende gymnasier kunne se, at gymnasier, der ligger i områder med tradition for lav uddannelsesfrekvens, bliver stadig mere økonomisk trængte, som systemet ser ud nu. En negativ spiral hvor de skoler, der har mest behov for at sætte ekstra tiltag i gang for at løfte deres elever fagligt, får dårligere og dårligere råd til at gøre det, kan ikke være nogens interesse.

Så hvad angår timing, så er undervisningsministeren bestemt ikke for tidligt ude med sit forslag om et socialt taxameter. Forhåbentlig er tiden moden til, at forslaget bliver positivt modtaget.   

 

Link er kopieret
Kommentar til indlægget

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
Relaterede artikler
  • No image

    Er der problemer med trusler og selvcensur i gymnasiet?

  • No image

    Tæt på ligestilling

  • No image

    “Entydig” kritik af grundforløbet?

  • No image

    Hvorfor papirblad?

  • No image

    Afskaf hf-vintereksamen på blandede institutioner

  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2023

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater