Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Alle
  • Arbejdsmiljø
  • OK 21
  • Undervisning

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdstid AT Besparelse Brobygning Corona Dannelse Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse
  • Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Eux Faglighed Feedback Finanslov 2023 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi
  • GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Hf Historie Idræt Innovation Integration It It i undervisning It-forbud Karakterer Karakterkrav Karakterræs
  • Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kompetenceudvikling Køn Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerliv Lectio Ledelse Lektier Lokalaftale Lokalløn Løn Matematik Matematik B
  • Min gymnasietid Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 Ordblind Overenskomst Pension Præstationskultur Praktikant Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø regeringens gymnasieudspil Repræsentantskabsmøde
  • Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SRP Stress Studieretning Studietur Sverige Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde tidsregistrering Tillidsrepræsentant
  • Tværfaglighed Uddannelsespolitik Undervisningsdifferentiering Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 OK 13 Corona Elevfordeling Fremmedsprog Digitalisering Nedskæringer Eksamen Besparelse Uddannelsespolitik
luk
Tilbage
bloggerrita_ny

På sommerkursus med Nordspråk på Gotland

29. august 2016
Skrevet af_
Rita Houmann
Denne artikel er hentet fra arkiv og er ikke optimeret til det nye design.

Hvad er det, der bevirker, at man kan få ca. 30 lærere (overvejende kvinder) fra de nordiske lande til at mødes til efteruddannelseskursus i sommerferien? Ganske vist var kurset placeret på den smukke og historisk interessante ø Gotland, – men alligevel?

Mit svar på spørgsmålet gik dels på, at jeg syntes, at det var et spændende og varieret program, der vekslede mellem kulturelle indslag f.eks. en udendørs Shakespeare-forestilling ”Measure for Measure” – på svensk selvfølgelig, – og den obligatoriske sightseeing, og så fagligt relevante foredrag og workshops. Stærkest i min erindring, og noget, jeg umiddelbart kan bruge i egen svensk/og norsk-og AP-undervisning, står fil.doc Solveig Malmstens inspirerende foredrag med workshop-øvelser om den sprogvidenskabelige baggrund for de forskelle og ligheder, der eksisterer mellem de nordiske sprog i dag.

Man fik en forståelse for, hvorfor sprogforandringer opstår, og hvordan de spredes landene imellem bl.a. via udenomssproglige kontakter. Solveig Malmsten fortalte, at udtalen kan forandres over tid, specielle bøjningsformer erstattes med almene, specielle syntaktiske konstruktioner erstattes med almene, ordforrådet tilpasses efter, hvad man har behov for at udtrykke, og ikke mindst sker der forandringer i samfundet, hvor nye ord kommer til, f.eks. ved at låne fra andre sprog, og andre ord glider ud.
For at sproglig ændring spredes, kræves der sprogmøder mellem forskellige sprog og grupper med forskellig prestige, hvor forandringen bl.a. kommer, når man efterstræber højererangerende gruppers prestige f.eks. i overklassesprog. København og Malmø er de steder, hvor sprogforandringerne går hurtigst og herefter spredes. Endvidere påpegede Solveig Malmsten, at nationalsprog er en politisk konstruktion, f.eks. er svensk standardisering et led i magtudøvelse med formålet at manifestere Sverige som en fuldgyldig stormagt, lette administrationen og befæste rigets grænser mod Danmark.

Før ca. år 700 kaldtes sproget urnordisk. Man forstod hinanden i Skandinavien; men de næste 300-400 år fjernede sprogene sig fra hinanden i en østlig (svensk, dansk) og vestlig (islandsk, færøsk, norsk) sproggren. Runesten vidner med deres indskrifter om det urnordiske sprog. Typisk for Gotland er imidlertid de mange billedsten med kultscener, der skulle sikre jagtlykken. Jo- man blev klogere af internatkurset, og så kommer oveni den faglige udveksling af gode ideer, som foregår, når man helt uformelt sidder og hygger over en kop kaffe eller bid mad med fagkolleger.

Næste år afholdes kurset i Grønland. Mon ikke, at  jeg  skulle tage med?

 

Link er kopieret
Kommentar til indlægget

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
Relaterede artikler
  • No image

    Er der problemer med trusler og selvcensur i gymnasiet?

  • No image

    Tæt på ligestilling

  • No image

    “Entydig” kritik af grundforløbet?

  • No image

    Hvorfor papirblad?

  • No image

    Afskaf hf-vintereksamen på blandede institutioner

  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2023

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater