Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Alle
  • Arbejdsmiljø
  • Kunstig intelligens
  • Undervisning

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdstid AT Besparelse Brobygning Corona Dannelse Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse
  • Digital eksamensovervågning Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk Eux Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022
  • Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Hf Historie Idræt Innovation Integration It It i undervisning It-forbud
  • Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerliv Læsevejledning Lectio Ledelse Lektier
  • Lokalaftale Lokalløn Løn Matematik Matematik B Min gymnasietid Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 Ordblind Overenskomst Pension Præstationskultur
  • Praktikant Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø regeringens gymnasieudspil Repræsentantskabsmøde Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur
  • Sverige Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tværfaglighed Uddannelsespolitik Undervisningsdifferentiering Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 OK 13 Corona Elevfordeling Fremmedsprog Nedskæringer Eksamen Digitalisering Kunstig intelligens Besparelse
luk
Tilbage
alex_profil_billede_stort

Ordentlige rammer er forudsætningen for at kunne opfylde gymnasiernes formål

19. oktober 2015
Skrevet af_
gs_redaktor
Denne artikel er hentet fra arkiv og er ikke optimeret til det nye design.

Uddannelsespolitik handler for Liste 3 helt generelt om at skabe de bedst mulige rammer, for at undervisere med metodisk frihed og professionel dømmekraft kan opfylde gymnasiernes formål og deres fags respektive kompetencemål. Den frihed og dømmekraft skal vi også som fagforening værne om. Derfor skal vi koncentrere os om rammerne for arbejdet. Indholdet i arbejdet skal vi overlade til gymnasielærerne. Det kan til tider være svært ikke at kaste sin kærlighed eller had på forskellige pædagogiske metoder og tilgange, men det kan også være en dyd at undlade at gøre det. Det vi forholder os til er gymnasiernes rammer og formål.

For Liste 3 er den fælles formålsparagraf for de gymnasiale uddannelser om almendannelse hjerteblod. Uden almendannelse ville gymnasierne være en saga blot. Man vil få svært ved at finde en gymnasielærer, som ikke vil stå på mål for almendannelsen. Den ligger i vores tilgang til undervisningen og i vores selvforståelse som gymnasielærer. Heri består koblingen mellem det almene formål og vores konkrete praksis. Det er i vores daglige tilrettelæggelse og udførelse af undervisningen at formålet om almendannelse realiseres. Den realitet er undertiden truet, men i højere grad af dårlige arbejdsvilkår, mangel på tillid og dialog samt de bebudede nedskæringer end af diverse efteruddannelseskurser, pædagogiske trends og målstyring. Derfor betoner vi på Liste 3 netop samarbejde og dialog på alle niveauer i gymnasiesektoren som den vigtigste vej til ordentlige rammer for arbejdet, og vi har fuld tillid til, at den enkelte lærer i samarbejde med gode kollegaer formår at udfylde rammerne så formålet om almendannelse opfyldes.

Alex Young Pedersen

Medlem af hovedbestyrelsen for Liste 3

Link er kopieret
Kommentar til indlægget

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
Relaterede artikler
  • No image

    Er der problemer med trusler og selvcensur i gymnasiet?

  • No image

    Tæt på ligestilling

  • No image

    “Entydig” kritik af grundforløbet?

  • No image

    Hvorfor papirblad?

  • No image

    Afskaf hf-vintereksamen på blandede institutioner

  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2023

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater