Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Gymnasiereform 2030
  • Kunstig intelligens
  • Karakterskala

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Akademikerne Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning AP APV arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdspres Arbejdstid AT Autisme Autoriteter Bæredygtighed Besparelse BNP
  • Brobygning campus Corona Dannelse Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse Digital eksamensovervågning Digital krænkelse Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling
  • Elevtrivsel Engelsk EOP Epx EU Eux Fængsler Fagkonsulent Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Finanslov 2024 Finanslov 2025 fjernundervisning Folkemøde 2023 Folkemøde 23 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019
  • Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi Fusion gambling GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gruppearbejde Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Gymnasiereform 2030 Hf Hhx Historie
  • Høje følelsesmæssige krav Htx Idræt Indeklima Indflydelse Innovation Integration Internationalt It It i undervisning It-forbud Japan Kandidatreform Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk
  • Klager Klasseledelse Klima Kollegial supervision Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn Kunstig intelligens l Lærer-elev-relation Lærerens dag Lærerliv læring Læsevejledning læsning Lectio Ledelse Lektier Litteratur
  • Litteraturkanon Lokalaftale Lokalløn Løn Magt Matematik Matematik B Min gymnasietid Mobiltelefon Mødekultur Motivation Musik Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer Observation af undervisning OK 13
  • OK 15 OK 21 OK 24 OK 26 Ordblind Overenskomst Pension politik Præstationskultur Praksisfaglighed Praktikant privatundervisning Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø Psykologisk tryghed regeringens gymnasieudspil Religion Repræsentantskabsmøde Repræsentantskabsmøde 2023
  • Repræsentantskabsmøde 2024 Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser Seksualundervisning Selvcensur Seniorarbejdsliv serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skærmfri undervisning Skriftlighed Snyd social arv Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning
  • Studietur Sverige Sygdom Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde Tekst Teoretisk pædagogikum Tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tilsyn Tværfaglighed Uddannelsespolitik Udveksling Undervisning Undervisningsdifferentiering Undervisningsevaluering ungdomskultur ungdomsuddannelse
  • valg Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Vikar Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 Kunstig intelligens Eksamen Tidsregistrering Gymnasiereform 2030 Corona Fremmedsprog Elevfordeling OK 13 Uddannelsespolitik
luk
Tilbage
Undervisning
Anne Boie Johannesson sh aug18

Ordblindhedens styrker

25. april 2019
Skrevet af_
Anne Boie Johannesson

Hvad tænker vi egentlig om vores ordblinde elever? Jeg har i gennemsnit to ordblinde elever pr. klasse. Jeg blander mig ikke så meget i, om eller hvordan de bruger deres hjælpemidler, og indtil nu har jeg faktisk ikke interesseret mig så meget for ordblindhed. Jeg har nok bare haft lidt ondt af dem, fordi de skulle kæmpe mere med skolearbejdet.

Men så hørte jeg et oplæg af lærer og dysleksi-ekspert Susanna Cederquist på SETT-konferencen i Stockholm for nyligt. Hun vendte op og ned på mine forestillinger. Det var øjenåbnende!

Vidste du, at en del af den britiske efterretningstjeneste har ordblinde ansat, fordi de er gode til at analysere komplekse problemstillinger og genkende mønstre[1]? Eller at nogle firmaer foretrækker ordblinde, fordi de er de bedste innovative tænkere[2]?

Albert Einstein, Winston Churchill, Leonardo da Vinci, H. C. Andersen, Bill Gates, Steve Jobs og mange flere kendte var eller er alle dyslektikere. Hvad ville verden have været uden genier som dem?

Vi har brug for kreative mennesker, der kan tænke ud af boksen, og de er overrepræsenteret blandt ordblinde. Hvis vi blot vurderer ud fra læse- og skriveevner, er vores vurdering af dem ikke fair, og hvad værre er, så risikerer vi, at de mister lysten til at uddanne sig.

Nyere forskning har vist, at dyslektikere har styrker på andre områder end ikke-dyslektikere. De har en udpræget evne til analytisk rumlig tænkning (at forestille sig ting i 3D), de er generelt er mere kreative, de tænker i billeder frem for i ord, og de ser ting som helheder. Det gør, at de behandler information som en helhed, i stedet for at gøre det del for del, og at de har lettere ved at skabe betydning i store mængder visuel information [3].

I stedet for udelukkende at se ordblinde som mennesker med udviklingsforstyrrelse (Sundhed.dk) eller som mennesker med indlæringsvanskeligheder (Wikipedia), burde vi begynde at undersøge vores ordblinde elevers potentialer. Selv om ord på papir/skærm er den kommunikationsform, der tilsyneladende har højst status, er det ærgerligt og kontraproduktivt at lade det være begrænsende. Som det er nu, står 3D-tænkningen i vejen for læsningen hos mange dyslektikere, fordi deres hjerner prøver at se teksten tredimensionelt, og det derfor kan opleves, som om bogstaverne bevæger sig i forhold til hinanden. Måske kan vi i stedet udnytte deres evne til at tænke i 3D til at overskue store mængder visuel information, til kreativitet og helhedstænkning i vores undervisning?
Jeg siger ikke, at vi skal marginalisere dem ved at give dem andre opgavetyper end resten af klassen (medmindre de selv ønsker det), men vi kunne godt tænke mere i andre produkttyper, fremlæggelsesformer og tekstmateriale, og vi kunne arbejde meget mere med kreativitet – for alle elever.

Først og fremmest kan vi starte med at ændre synet på ordblindhed fra at være en sygdom/forstyrrelse/vanskelighed til at være en resurse – selvom vi endnu ikke ved så meget om, hvordan vi kan udnytte den. Jeg glæder mig til at lære mere om dette område, og jeg håber, at der snart kommer masser af ny forskning i det.

Kilder:

[1] https://www.telegraph.co.uk/education/educationnews/11111584/GCHQ-employs-more-than-100-dyslexic-and-dyspraxic-spies.html

[2] https://www.theguardian.com/society/2016/feb/11/job-advertisement-uk-thinktank-recruit-dyslexics-only-steve-jobs-garage?CMP=share_btn_tw

[3] http://susannacederquist.com/wp-content/uploads/2017/03/Sid-44-48.pd

Link er kopieret
Kommentar til indlægget

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
Relaterede artikler
  • Thorbjørn Kaul sort hvid
    Debat Undervisning

    Studienet.dk – Vanskabning eller vidunder?

  • Lise sorthvid, kopi 2
    Undervisning

    Traumatiserede elever i undervisningen

  • Dorthe Schmittroth Madsen
    Debat Undervisning

    Eyes wide shut i Gymnasieskolernes Lærerforening

  • Blogger MarieTrier_sorthvidfoto
    Blog Undervisning Ungdomskultur

    SEX!

  • Blogger Hans Elgaard Mogensen
    Blog Undervisning

    Værksted for håndarbejdets fremme

  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2025

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater