Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Gymnasiereform 2030
  • Kunstig intelligens
  • Tidsregistrering

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Akademikerne Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning APV arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdspres Arbejdstid AT Autisme Besparelse Brobygning campus Corona Dannelse
  • Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse Digital eksamensovervågning Digital krænkelse Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk EOP Epx
  • EU Eux Fængsler Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Finanslov 2024 Finanslov 2025 fjernundervisning Folkemøde 2023 Folkemøde 23 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi fusion
  • gambling GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gruppearbejde Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Gymnasiereform 2030 Hf Hhx Historie Høje følelsesmæssige krav Htx Idræt Indeklima Indflydelse
  • Innovation Integration It It i undervisning It-forbud Kandidatreform Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kollegial supervision Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn
  • Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerens dag Lærerliv læring Læsevejledning læsning Lectio Ledelse Lektier Litteratur Litteraturkanon Lokalaftale Lokalløn Løn Matematik Matematik B Min gymnasietid Mobiltelefon
  • Mødekultur Motivation Musik Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer Observation af undervisning OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 OK 26 Ordblind Overenskomst Pension politik Præstationskultur
  • Praktikant privatundervisning Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø Psykologisk tryghed regeringens gymnasieudspil Religion Repræsentantskabsmøde Repræsentantskabsmøde 2023 Repræsentantskabsmøde 2024 Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser Seksualundervisning Selvcensur Seniorarbejdsliv serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skærmfri undervisning
  • Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur Sverige Sygdom Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde Tekst Tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tilsyn Tværfaglighed
  • Uddannelsespolitik Udveksling Undervisningsdifferentiering Undervisningsevaluering ungdomskultur valg Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Vikar Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 Eksamen Kunstig intelligens Corona Elevfordeling Fremmedsprog OK 13 Gymnasiereform 2030 Nedskæringer Tidsregistrering
luk
Tilbage

OK 15 truer – Hvor er GL?

5. december 2014
Skrevet af_
Gymnasieskolen Redaktion
Denne artikel er hentet fra arkiv og er ikke optimeret til det nye design.

OK 15 står for døren, og arbejdsgiverne vil fortsætte, hvor de slap i OK 13. Overalt i det offentlige er der lagt op til angreb på løn- og arbejdsforhold under sloganet: Borgeren i centrum. Dette slogan skal fremstille anstændige løn- og arbejdsforhold i det offentlige – ikke som sikring for, at de ansatte kan yde borgerne god undervisning, pleje, behandling eller administration, men som udtryk for dovenskab og grådighed. ”Den hårdtarbejdende dansker” i det private skal se den offentligt ansatte som hendes fjende, der blokerer for ”mere service for pengene”. Og de penge tjenes kun i det private, har budskabet jo været fra næsten hele det politiske spektrum igennem lang tid nu.

Men hvor er GL? Hvad gør GL? Hvad bør GL gøre? GL synes at være væk. Tilsyneladende er tilgangen til OK 15 lav profil igen igen i håb om at undgå det værste. Mens man håber, at det bliver lægerne, sygeplejerskerne eller en anden gruppe, der får med grovfilen. Denne tilgang er kortsigtet og vil blot tillade arbejdsgiverne at komme igennem med deres krav ved at tromle en enkelt gruppe af offentligt ansatte og skræmme resten til at overgive sig.

GL bør i stedet gå i offensiven på flere fronter. For det første ved at arbejde for, at alle de offentlige grupper ved OK 15 står sammen og endda sympatistrejker (lovligt) om nødvendigt. For det andet ved at angribe diskursen om, at ”det private tjener pengene til det offentlige”. GL skal turde sige, at i en økonomi med ekstrem arbejdsdeling er alle afhængige af hinanden, og at det er med god grund, at undervisning, pleje og sundhed varetages af det offentlige i Danmark. For det tredje må GL sammen med de øvrige offentlige organisationer overbevise folk flest om, at forringes løn- og arbejdsforhold i det offentlige, vil det blot føre til, at forholdene for de ansatte i det private også forringes, samt at der er råd til anstændige forhold for alle i Danmark.

GL skal altså i offensiven også, hvis foreningen vil overleve på sigt, for bliver GL ved med at sige, at ”der ikke er noget at gøre” ved de stadige angreb fra arbejdsgiverne, så vil medlemmerne nå til den konklusion, at medlemskab hverken gør fra eller til, og melde sig ud.

Søren B. Andersen, Tornbjerg Gymnasium
Ulf V. Olsen, Middelfart Gymnasium og HF
Jørgen B. Rasmussen, Odense Tekniske Gymnasium

SVAR:
Langt hen ad vejen er jeg enig i jeres analyse. Der er pres på den offentlige sektor og på de offentlige overenskomster. Jeg er også enig med jer i, at den offentlige sektor løser en utrolig vigtig opgave for det danske samfund.

Men jeg er faktisk ikke enig i jeres vurdering af, at de offentligt ansatte skal udsættes for en ny omgang ”spanking” ved OK 15. Jeg tror ikke, at SR-regeringen kort før et forestående valg vil erklære krig mod de offentligt ansatte. Men skulle jeg tage fejl, vil GL være parat til at tage kampen op. Solidariteten indbyrdes mellem de offentligt ansatte er væsentlig for GL.

GL står altid vagt om, at uddannelser i Danmark er et offentligt anliggende. GL er modstander af privatisering eller anden form for markedsgørelse af uddannelserne i Danmark. Det markerer vi ofte og gerne.
Har I konkrete forslag til et mere offensivt GL, er min mail og telefon altid åben. GL agerer ikke kun defensivt. Det synes jeg, at vores aktuelle kampagne: Brug hovedet er et godt eksempel på.

Annette Nordstrøm Hansen, formand for GL

Link er kopieret
Kommentar til indlægget

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
Relaterede artikler
  • No image

    Er der problemer med trusler og selvcensur i gymnasiet?

  • No image

    Tæt på ligestilling

  • No image

    Hvad skal vi med GL?

  • No image

    Elektrohypersensitivitet – en advarsel

  • egon_kristensen_mp_pension sorthvid

    Alle nedslidte skal hjælpes

  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2025

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater