Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Gymnasiereform 2030
  • Kunstig intelligens
  • Tidsregistrering

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Akademikerne Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning APV arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdspres Arbejdstid AT Autisme Besparelse Brobygning campus Corona Dannelse
  • Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse Digital eksamensovervågning Digital krænkelse Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk EOP Epx
  • EU Eux Fængsler Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Finanslov 2024 Finanslov 2025 fjernundervisning Folkemøde 2023 Folkemøde 23 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi fusion
  • gambling GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gruppearbejde Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Gymnasiereform 2030 Hf Hhx Historie Høje følelsesmæssige krav Htx Idræt Indeklima Indflydelse
  • Innovation Integration It It i undervisning It-forbud Kandidatreform Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kollegial supervision Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn
  • Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerens dag Lærerliv læring Læsevejledning læsning Lectio Ledelse Lektier Litteratur Litteraturkanon Lokalaftale Lokalløn Løn Matematik Matematik B Min gymnasietid Mobiltelefon
  • Mødekultur Motivation Musik Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer Observation af undervisning OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 OK 26 Ordblind Overenskomst Pension politik Præstationskultur
  • Praktikant privatundervisning Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø Psykologisk tryghed regeringens gymnasieudspil Religion Repræsentantskabsmøde Repræsentantskabsmøde 2023 Repræsentantskabsmøde 2024 Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser Seksualundervisning Selvcensur Seniorarbejdsliv serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skærmfri undervisning
  • Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur Sverige Sygdom Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde Tekst Tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tilsyn Tværfaglighed
  • Uddannelsespolitik Udveksling Undervisningsdifferentiering Undervisningsevaluering ungdomskultur valg Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Vikar Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 Eksamen Kunstig intelligens Corona Elevfordeling Fremmedsprog OK 13 Gymnasiereform 2030 Nedskæringer Tidsregistrering
luk
Tilbage
Mette Hermann - GL

Nye værktøjer i min it-værktøjskasse

17. marts 2015
Skrevet af_
Mette Hermann
Denne artikel er hentet fra arkiv og er ikke optimeret til det nye design.

Som underviser er jeg altid på udkig efter nye it-værktøjer.
I min egen verden skelner jeg mellem det man kunne kalde 
evergreens og one hit wonders. Evergreens er selvfølgelig værktøjer, som man bruger igen og igen. One hit wonders er værktøjer, som man bruger et par gange, enten fordi man opdager bedre værktøjer, eller fordi det faglige udbytte ikke står mål med den tid, man bruger på det.

Mine kriterier for udvælgelse af it-værktøjer er følgende:

–     de skal være nemme at anvende for både lærere og elever

–     de skal kunne anvendes uden at det kræver lang forberedelse hjemmefra

–     de skal (helst) bidrage til at øge elevernes læring

–     de skal være elevaktiverende og synliggøre elevernes bidrag og læring

 

Nye værktøjer, og altså evergreens, i min it-værktøjskasse er i år Screenleap (www.screenleap.com) og Kahoot (www.kahoot.it).

Screenleap
Screenleap er et værktøj, som anvendes til at få vist skærmbilledet fra en anden computer på eksempelvis lærerens computer, som er tilsluttet enten en elektronisk tavle eller en projektor.

Når man vil dele sit skærmbillede med andre, går man blot indwww.screenleap.com og trykker på ”Share your screen now!”. Herefter genereres der en kode, som man giver til den, som man vil dele sin skærm med. Koden indtastes på forsiden i feltet ”Enter share code”.

Værktøjet kræver altså stort set ingen forberedelse, og man kan i undervisningen spontant beslutte sig for at bede en elev om at dele sin skærm. Jeg bruger oftest værktøjet, hvor der skal samles op på arbejde, som eleverne har arbejdet med på computeren. Opsamlingen tager så udgangspunkt i en enkelt elevs arbejde.

Kahoot
Et andet værktøj med mange potentiaer er Kahoot, som anvendes til at lave quizzer. Det er i udgangspunktet et lærerens værktøj, som man kan bruge til at teste elevernes viden. For at kunne lave quizzer skal man oprette en profil. Til gengæld får man blandt andet et arkiv over sine quizzer og man kan se resultatet af de quizzer, som man gennemført. Eleverne skal ikke have noget login for at kunne deltage i quizzerne.

Som lærer kobler man sin computer til enten den elektroniske tavle eller projektoren. Herefter logger man på sin konto på denne side:https://create.kahoot.it/.  Man finder i sit arkiv den quiz, som man vil arbejde med, og trykker ”play”. Herefter generes en kode, som eleverne skal indtaste på www.kahoot.it. Herefter skal de indtaste deres navn.

 

Når alle elever er logget på, starter man quizzen, som efterfølgende egentlig kører af sig selv. Quizzen udformes som sandt/falsk eller multiple choice-svar med op til fire svarmuligheder. Eleverne ser spørgsmålene på projektoren, men svarer på deres egen computer, mobiltelefon eller tablet.

Udover at svare korrekt gælder det om at svare hurtigt. Efter hvert spørgsmål vises en top 5 over eleverne, som på deres egen computer selv kan se, hvordan de klarer sig. Til sidst kåres en vinder.

Quizzer af denne type er gode til at repetere faktuel viden og begreber. Man kan eksempelvis afslutte en time med en quiz, der tester elevernes udbytte af undervisningen. Eller man kan starte timen op med repetition af et givent emne. Det egner sig ganske godt som testredskab, idet man som underviser efter en endt quiz kan generere et excell-ark, der giver et overblik over hver enkelt elevs præstation.

Derudover oplever eleverne det som en sjov aktivitet, som i høj grad taler til elever med et konkurrencegen.

 

Link er kopieret
Kommentar til indlægget

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
Relaterede artikler
  • No image

    Er der problemer med trusler og selvcensur i gymnasiet?

  • No image

    Tæt på ligestilling

  • No image

    Hvad skal vi med GL?

  • No image

    Elektrohypersensitivitet – en advarsel

  • egon_kristensen_mp_pension sorthvid

    Alle nedslidte skal hjælpes

  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2025

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater