Nye værktøjer i min it-værktøjskasse
Som underviser er jeg altid på udkig efter nye it-værktøjer.
I min egen verden skelner jeg mellem det man kunne kalde evergreens og one hit wonders. Evergreens er selvfølgelig værktøjer, som man bruger igen og igen. One hit wonders er værktøjer, som man bruger et par gange, enten fordi man opdager bedre værktøjer, eller fordi det faglige udbytte ikke står mål med den tid, man bruger på det.
Mine kriterier for udvælgelse af it-værktøjer er følgende:
– de skal være nemme at anvende for både lærere og elever
– de skal kunne anvendes uden at det kræver lang forberedelse hjemmefra
– de skal (helst) bidrage til at øge elevernes læring
– de skal være elevaktiverende og synliggøre elevernes bidrag og læring
Nye værktøjer, og altså evergreens, i min it-værktøjskasse er i år Screenleap (www.screenleap.com) og Kahoot (www.kahoot.it).
Screenleap
Screenleap er et værktøj, som anvendes til at få vist skærmbilledet fra en anden computer på eksempelvis lærerens computer, som er tilsluttet enten en elektronisk tavle eller en projektor.
Når man vil dele sit skærmbillede med andre, går man blot indwww.screenleap.com og trykker på ”Share your screen now!”. Herefter genereres der en kode, som man giver til den, som man vil dele sin skærm med. Koden indtastes på forsiden i feltet ”Enter share code”.
Værktøjet kræver altså stort set ingen forberedelse, og man kan i undervisningen spontant beslutte sig for at bede en elev om at dele sin skærm. Jeg bruger oftest værktøjet, hvor der skal samles op på arbejde, som eleverne har arbejdet med på computeren. Opsamlingen tager så udgangspunkt i en enkelt elevs arbejde.
Kahoot
Et andet værktøj med mange potentiaer er Kahoot, som anvendes til at lave quizzer. Det er i udgangspunktet et lærerens værktøj, som man kan bruge til at teste elevernes viden. For at kunne lave quizzer skal man oprette en profil. Til gengæld får man blandt andet et arkiv over sine quizzer og man kan se resultatet af de quizzer, som man gennemført. Eleverne skal ikke have noget login for at kunne deltage i quizzerne.
Som lærer kobler man sin computer til enten den elektroniske tavle eller projektoren. Herefter logger man på sin konto på denne side:https://create.kahoot.it/. Man finder i sit arkiv den quiz, som man vil arbejde med, og trykker ”play”. Herefter generes en kode, som eleverne skal indtaste på www.kahoot.it. Herefter skal de indtaste deres navn.
Når alle elever er logget på, starter man quizzen, som efterfølgende egentlig kører af sig selv. Quizzen udformes som sandt/falsk eller multiple choice-svar med op til fire svarmuligheder. Eleverne ser spørgsmålene på projektoren, men svarer på deres egen computer, mobiltelefon eller tablet.
Udover at svare korrekt gælder det om at svare hurtigt. Efter hvert spørgsmål vises en top 5 over eleverne, som på deres egen computer selv kan se, hvordan de klarer sig. Til sidst kåres en vinder.
Quizzer af denne type er gode til at repetere faktuel viden og begreber. Man kan eksempelvis afslutte en time med en quiz, der tester elevernes udbytte af undervisningen. Eller man kan starte timen op med repetition af et givent emne. Det egner sig ganske godt som testredskab, idet man som underviser efter en endt quiz kan generere et excell-ark, der giver et overblik over hver enkelt elevs præstation.
Derudover oplever eleverne det som en sjov aktivitet, som i høj grad taler til elever med et konkurrencegen.
Kommentar til indlægget
Eller opret med din email
Klik her, hvis du har glemt din adgangskode