Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Gymnasiereform 2030
  • Kunstig intelligens
  • Tidsregistrering

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Akademikerne Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning APV arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdspres Arbejdstid AT Autisme Besparelse Brobygning campus Corona Dannelse
  • Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse Digital eksamensovervågning Digital krænkelse Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk EOP Epx
  • EU Eux Fængsler Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Finanslov 2024 Finanslov 2025 fjernundervisning Folkemøde 2023 Folkemøde 23 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi fusion
  • gambling GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gruppearbejde Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Gymnasiereform 2030 Hf Hhx Historie Høje følelsesmæssige krav Htx Idræt Indeklima Indflydelse
  • Innovation Integration It It i undervisning It-forbud Kandidatreform Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kollegial supervision Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn
  • Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerens dag Lærerliv læring Læsevejledning læsning Lectio Ledelse Lektier Litteratur Litteraturkanon Lokalaftale Lokalløn Løn Matematik Matematik B Min gymnasietid Mobiltelefon
  • Mødekultur Motivation Musik Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer Observation af undervisning OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 OK 26 Ordblind Overenskomst Pension politik Præstationskultur
  • Praktikant privatundervisning Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø Psykologisk tryghed regeringens gymnasieudspil Religion Repræsentantskabsmøde Repræsentantskabsmøde 2023 Repræsentantskabsmøde 2024 Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser Seksualundervisning Selvcensur Seniorarbejdsliv serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skærmfri undervisning
  • Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur Sverige Sygdom Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde Tekst Tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tilsyn Tværfaglighed
  • Uddannelsespolitik Udveksling Undervisningsdifferentiering Undervisningsevaluering ungdomskultur valg Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Vikar Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 Eksamen Kunstig intelligens Corona Elevfordeling Fremmedsprog OK 13 Gymnasiereform 2030 Nedskæringer Tidsregistrering
luk
Tilbage
Debat Elever med handicap
Diana-Stentoft-scaled-1-aspect-ratio-348-234

Nej tak til dispensationer og ja tak til uddannelse

18. september 2024
Skrevet af_
Diana Stentoft

I Dansk Blindesamfund læser vi med stor bekymring Calina Fuglsang-Damgaards indlæg ”Blinde elever og matematik” af den 11. september 2024. Heri slås der til lyd for, at blinde elever i gymnasieskolen skal dispenseres fra matematikundervisningen. Der anføres en række grunde hertil.

Vi er i Dansk Blindesamfund helt uenige i konklusionen om, at blinde elever i gymnasiet skal have dispensation fra matematik over C-niveau, og vi mener, at den hviler på en række forkerte præmisser.

Overordnet mener vi i Dansk Blindesamfund, at mennesker med et synshandicap skal have lige muligheder for at leve selvstændigt som alle andre. I den sammenhæng er uddannelse en af de allervigtigste forudsætninger for at kunne skabe sig et selvstændigt liv med et fornuftigt forsørgelsesgrundlag.

Hver gang skoler og systemer opgiver at inkludere blinde og svagsynede og bare giver en dispensation, skubber man os længere væk fra videreuddannelse og arbejdsmarked, og det er vi ikke interesseret i. Når man giver dispensation, flytter man dermed ansvaret fra skolen og uddannelsessystemet – som skal stille uddannelse til rådighed – over til den enkelte blinde eller stærkt svagsynede elev, som må forholde sig til de begrænsninger f.eks. manglende mulighed for matematik over C-niveau giver.

Lad os ikke vende tilbage til en tid, hvor præmissen om et uddannelsessystem for alle bare ikke helt omfatter elever, der er blinde eller stærkt svagsynede.
Diana Stentoft, næstformand
Dansk Blindesamfund

Vi anerkender, at matematik i lighed med mange andre fag stiller krav og kan rumme udfordringer for den enkelte blinde eller svagsynede elev. Det er derfor, vi har et specialpædagogisk støttesystem, som er skabt for at sikre den rette støtte til blandt andre gymnasieelever med et synshandicap. Skulle man derfor ikke hellere udfordre det system, der skal sikre den rette støtte, i stedet for at stille sig tilfreds med en dispensation?

Debatindlægget oplyser os desuden om, at ”Der er ingen rigtig gode erfaringer med undervisning af blinde eller stærkt svagtseende elever i matematik på gymnasialt niveau”. Dette udsagn er vi ikke enige i, og vi møder til stadighed unge mennesker med synshandicap, som har gennemført en gymnasial uddannelse med matematik over C-niveau.

Så kære alle jer i GL. Lad os ikke vende tilbage til en tid, hvor præmissen om et uddannelsessystem for alle bare ikke helt omfatter elever, der er blinde eller stærkt svagsynede. Lad os hellere få fokus på, at teknologiske løsninger udvikles med afsæt i de standarder og principper, der gør det muligt at bruge dem – også når man ikke kan se.

Link er kopieret
Kommentar til indlægget

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
Relaterede artikler
  • Debat

    Blinde elever i matematik

  • Blinde elever i matematik

  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2025

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater