Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Gymnasiereform 2030
  • Kunstig intelligens
  • Tidsregistrering

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Akademikerne Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning APV arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdspres Arbejdstid AT Autisme Besparelse Brobygning campus Corona Dannelse
  • Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse Digital eksamensovervågning Digital krænkelse Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk EOP Epx
  • EU Eux Fængsler Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Finanslov 2024 Finanslov 2025 fjernundervisning Folkemøde 2023 Folkemøde 23 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi fusion
  • gambling GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gruppearbejde Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Gymnasiereform 2030 Hf Hhx Historie Høje følelsesmæssige krav Htx Idræt Indeklima Indflydelse
  • Innovation Integration It It i undervisning It-forbud Kandidatreform Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kollegial supervision Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn
  • Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerens dag Lærerliv læring Læsevejledning læsning Lectio Ledelse Lektier Litteratur Litteraturkanon Lokalaftale Lokalløn Løn Matematik Matematik B Min gymnasietid Mobiltelefon
  • Mødekultur Motivation Musik Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer Observation af undervisning OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 OK 26 Ordblind Overenskomst Pension politik Præstationskultur
  • Praktikant privatundervisning Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø Psykologisk tryghed regeringens gymnasieudspil Religion Repræsentantskabsmøde Repræsentantskabsmøde 2023 Repræsentantskabsmøde 2024 Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser Seksualundervisning Selvcensur Seniorarbejdsliv serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skærmfri undervisning
  • Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur Sverige Sygdom Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde Tekst Tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tilsyn Tværfaglighed
  • Uddannelsespolitik Udveksling Undervisningsdifferentiering Undervisningsevaluering ungdomskultur valg Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Vikar Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 Eksamen Kunstig intelligens Corona Elevfordeling Fremmedsprog OK 13 Gymnasiereform 2030 Nedskæringer Tidsregistrering
luk
Tilbage
Debat Elever med handicap Matematik

Blinde elever i matematik

11. september 2024
Skrevet af_
Calina Fuglsang-Damgaard

Elever med handicap eller permanent funktionsnedsættelse kan blive fritaget fra idræt C på stx. Det gælder f.eks. ved blindhed, amputation, gigt eller paraplegi. Eleven fritages fra idræt på C-niveau og tager i stedet et erstatningsfag.

På samme måde bør elever med synshandicap, som blindhed eller stærkt nedsat syn, have mulighed for dispensation i matematik. Det er der flere årsager til:

Det er svært for en elev, der ikke kan se, at tilegne sig de matematiske symboler og deres betydning. Matematik er et visuelt orienteret fag, hvor grafisk repræsentation, geometri og symbolsk notation spiller en central rolle. Vi har ikke værktøjer og metoder, der kan give blinde elever adgang til faget på blot nogenlunde lige fod med seende elever.

Oplæsningsprogrammer har svært ved at håndtere korrekt oplæsning af det særlige matematiske symbolsprog.

Faget indeholder grafer og geometri, der skal observeres, fortolkes og produceres af eleven. Matematik er særligt svært at formidle og forstå rent mundtligt uden samtidig brug af skrift og visualiseringer. Enhver mundtlig interaktion med matematik vil være ledsaget af noget skriftligt.

Der bør kunne gives dispensation, så den blinde elev kan nøjes med at tage matematik på C-niveau.
Calina Fuglsang-Damgaard, lærer, Nørre Gymnasium
Medlem af GL's hovedbestyrelse

Der er ingen rigtig gode erfaringer med undervisning af blinde eller stærkt svagtseende elever i matematik på gymnasialt niveau. Der kan være muligheder i at anvende AI som støtte, men det kolliderer med, at det ikke må anvendes til skriftlig eksamen, og at AI ikke blot formidler opgaven, men også løser den.

Når en blind elev starter på stx, vil hun blive mødt med et krav om matematik på B-niveau, med undtagelse af hvis hun vælger en sproglig studieretning. Det skaber en urimelig situation for den blinde elev. Der bør kunne gives dispensation, så den blinde elev kan nøjes med at tage matematik på C-niveau. Dette fjerner ikke problemet, men det gør det muligt, at eleven får basale matematiske forudsætninger på gymnasieniveau, uden at vi kræver det umulige.

Link er kopieret
Kommentar til indlægget

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2025

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater