Nej tak til dispensationer og ja tak til uddannelse
I Dansk Blindesamfund læser vi med stor bekymring Calina Fuglsang-Damgaards indlæg ”Blinde elever og matematik” af den 11. september 2024. Heri slås der til lyd for, at blinde elever i gymnasieskolen skal dispenseres fra matematikundervisningen. Der anføres en række grunde hertil.
Vi er i Dansk Blindesamfund helt uenige i konklusionen om, at blinde elever i gymnasiet skal have dispensation fra matematik over C-niveau, og vi mener, at den hviler på en række forkerte præmisser.
Overordnet mener vi i Dansk Blindesamfund, at mennesker med et synshandicap skal have lige muligheder for at leve selvstændigt som alle andre. I den sammenhæng er uddannelse en af de allervigtigste forudsætninger for at kunne skabe sig et selvstændigt liv med et fornuftigt forsørgelsesgrundlag.
Hver gang skoler og systemer opgiver at inkludere blinde og svagsynede og bare giver en dispensation, skubber man os længere væk fra videreuddannelse og arbejdsmarked, og det er vi ikke interesseret i. Når man giver dispensation, flytter man dermed ansvaret fra skolen og uddannelsessystemet – som skal stille uddannelse til rådighed – over til den enkelte blinde eller stærkt svagsynede elev, som må forholde sig til de begrænsninger f.eks. manglende mulighed for matematik over C-niveau giver.
Lad os ikke vende tilbage til en tid, hvor præmissen om et uddannelsessystem for alle bare ikke helt omfatter elever, der er blinde eller stærkt svagsynede.
Vi anerkender, at matematik i lighed med mange andre fag stiller krav og kan rumme udfordringer for den enkelte blinde eller svagsynede elev. Det er derfor, vi har et specialpædagogisk støttesystem, som er skabt for at sikre den rette støtte til blandt andre gymnasieelever med et synshandicap. Skulle man derfor ikke hellere udfordre det system, der skal sikre den rette støtte, i stedet for at stille sig tilfreds med en dispensation?
Debatindlægget oplyser os desuden om, at ”Der er ingen rigtig gode erfaringer med undervisning af blinde eller stærkt svagtseende elever i matematik på gymnasialt niveau”. Dette udsagn er vi ikke enige i, og vi møder til stadighed unge mennesker med synshandicap, som har gennemført en gymnasial uddannelse med matematik over C-niveau.
Så kære alle jer i GL. Lad os ikke vende tilbage til en tid, hvor præmissen om et uddannelsessystem for alle bare ikke helt omfatter elever, der er blinde eller stærkt svagsynede. Lad os hellere få fokus på, at teknologiske løsninger udvikles med afsæt i de standarder og principper, der gør det muligt at bruge dem – også når man ikke kan se.
Kommentar til indlægget
Eller opret med din email
Klik her, hvis du har glemt din adgangskode