Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Gymnasiereform 2030
  • Kunstig intelligens
  • Eksamen

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Akademikerne Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning APV arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdspres Arbejdstid AT Autisme Besparelse Brobygning campus Corona Dannelse
  • Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse Digital eksamensovervågning Digital krænkelse Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk EOP Epx
  • EU Eux Fængsler Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Finanslov 2024 Finanslov 2025 fjernundervisning Folkemøde 2023 Folkemøde 23 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi fusion
  • gambling GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gruppearbejde Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Gymnasiereform 2030 Hf Hhx Historie Høje følelsesmæssige krav Htx Idræt Indeklima Indflydelse
  • Innovation Integration It It i undervisning It-forbud Kandidatreform Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kollegial supervision Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn
  • Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerens dag Lærerliv læring Læsevejledning læsning Lectio Ledelse Lektier Litteratur Litteraturkanon Lokalaftale Lokalløn Løn Matematik Matematik B Min gymnasietid Mobiltelefon
  • Mødekultur Motivation Musik Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer Observation af undervisning OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 OK 26 Ordblind Overenskomst Pension politik Præstationskultur
  • Praktikant privatundervisning Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø Psykologisk tryghed regeringens gymnasieudspil Religion Repræsentantskabsmøde Repræsentantskabsmøde 2023 Repræsentantskabsmøde 2024 Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser Seksualundervisning Selvcensur Seniorarbejdsliv serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skærmfri undervisning
  • Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur Sverige Sygdom Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde Tekst Tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tilsyn Tværfaglighed
  • Uddannelsespolitik Udveksling Undervisningsdifferentiering Undervisningsevaluering ungdomskultur valg Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Vikar Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 Eksamen Kunstig intelligens Corona Elevfordeling Fremmedsprog Gymnasiereform 2030 OK 13 Tidsregistrering Nedskæringer
luk
Tilbage
Blogger Louise

Når virkeligheden kommer tæt på

6. marts 2018
Skrevet af_
Louise Daugaard Madsen

Fornylig gav jeg min 1. års klasse en mindre skriftlig opgave. Fokus var ikke sat på grammatisk korrekthed, men på kunsten at formidle på en fængende måde. Til at starte med lod jeg klassen læse et uddrag af Christina Hesselholdts: Hovedstolen, fra 1998, hvorefter vi talte om hendes skrivestil, og hvordan hendes tekst kunne fortolkes. Det var en svær tekst, men da vi nåede til vejs ende, kunne jeg mærke, teksten havde gjort et stort indtryk på eleverne. Særligt det, der stod mellem linjerne, gjorde indtryk.
Efter eleverne havde læst teksten, bad jeg dem om selv at skrive et erindringsstykke, der var knyttet til konkrete, sanselige ting eller begivenheder fra deres barndom. En opgave jeg satte en elevtime på. For at være ærlig havde jeg nok ikke de største forventninger til deres aflevering. Jeg tænkte, at med en elevtime var der stor risiko for, at det blot var en opgave, de hurtigt ville have overstået, og eleverne derfor ikke ville tænke så meget over indholdet. Men her tog jeg fejl. Selvfølgelig var der enkelte opgaver, der forholdt sig sådan, hvor jeg læste om div. fodboldkampe eller tv-serier, der havde gjort indtryk på dem, uden den store substans. Men der var også elever, der overraskede mig ved bl.a. at skrive meget poetisk. Som en af mine elever udtrykte sig: ”Jeg tænker tit over, hvordan sådan en ubetydelig dag kan printe sig ind i vores hukommelse som en tatovering på hjernen. Især de varme sommeraftener og solrige forårsdage ligger lagret under min hjerneskal”.  Andre elever fortalte mig om meget personlige episode- om alt fra skilsmisser, operationer, selvmordsforsøg eller ulykkelige familieforhold.  En af mine elever valgte sågar at sætte fokus på behovet for at slippe væk fra hverdagens mange forventninger og gøremål. Som hun skrev: ”Nogen af de dage jeg er meget stresset eller går igennem nogle ting, som får mig til at tænke lorte liv, ser jeg min kat ligge og sove og tænker: Ihh hvor gad jeg godt være dig lige nu. Bare det at kunne ligge uden at skulle tænke på noget. Ikke at skulle tænke på fremtiden, alle de opgaver og lektier, man har for, og generelt bare alt det ansvar, man er nødt til at have.”

Igennem elevernes historier fik jeg et godt indblik i, hvad det vil sige at være ung anno 2018. Ligeledes blev jeg meget bevidst om, at flere af vores elever kommer med ”noget i bagagen”, som kan være til hinder for, at de ikke opnår den optimale læring. Langt fra alle vores elever er kommet ukompliceret til gymnasiet grundet diverse private forhold- og det præger dem.

For mig har denne opgave været en utrolig øjenåbner, og jeg har skullet forholde mig til, hvad der sker, når virkeligheden kommer tæt på; når vi ser og hører om vores elever på en anden måde, end vi er vant til. På lærerværelset fortalte jeg om ovenstående opgave, og her udtalte flere af mine kollegaer, at de havde oplevet lignende meget private historier i deres undervisning. Det får mig til at tænke over, at vores elever måske ønsker at få muligheden for at dele noget med os, at vi kan blive betroede, uden at de skal stå til ansvar over for os – bortset fra det rent skriftlige. Hermed er rådet givet videre.

 

 

Link er kopieret
Kommentar til indlægget

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
Relaterede artikler
  • No image

    Er der problemer med trusler og selvcensur i gymnasiet?

  • No image

    Tæt på ligestilling

  • No image

    Hvad skal vi med GL?

  • No image

    Elektrohypersensitivitet – en advarsel

  • egon_kristensen_mp_pension sorthvid

    Alle nedslidte skal hjælpes

  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2025

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater