Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Gymnasiereform 2030
  • Kunstig intelligens
  • Eksamen

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Akademikerne Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning APV arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdspres Arbejdstid AT Autisme Besparelse Brobygning campus Corona Dannelse
  • Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse Digital eksamensovervågning Digital krænkelse Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk EOP Epx
  • EU Eux Fængsler Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Finanslov 2024 Finanslov 2025 fjernundervisning Folkemøde 2023 Folkemøde 23 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi fusion
  • gambling GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gruppearbejde Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Gymnasiereform 2030 Hf Hhx Historie Høje følelsesmæssige krav Htx Idræt Indeklima Indflydelse
  • Innovation Integration It It i undervisning It-forbud Kandidatreform Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kollegial supervision Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn
  • Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerens dag Lærerliv læring Læsevejledning læsning Lectio Ledelse Lektier Litteratur Litteraturkanon Lokalaftale Lokalløn Løn Matematik Matematik B Min gymnasietid Mobiltelefon
  • Mødekultur Motivation Musik Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer Observation af undervisning OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 OK 26 Ordblind Overenskomst Pension politik Præstationskultur
  • Praktikant privatundervisning Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø Psykologisk tryghed regeringens gymnasieudspil Religion Repræsentantskabsmøde Repræsentantskabsmøde 2023 Repræsentantskabsmøde 2024 Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser Seksualundervisning Selvcensur Seniorarbejdsliv serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skærmfri undervisning
  • Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur Sverige Sygdom Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde Tekst Tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tilsyn Tværfaglighed
  • Uddannelsespolitik Udveksling Undervisningsdifferentiering Undervisningsevaluering ungdomskultur valg Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Vikar Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 Eksamen Kunstig intelligens Corona Elevfordeling Fremmedsprog Gymnasiereform 2030 OK 13 Tidsregistrering Nedskæringer
luk
Tilbage
Marie_Krarup

Moralsk mod efterlyses!

30. maj 2012
Skrevet af_
Marie Krarup
Denne artikel er hentet fra arkiv og er ikke optimeret til det nye design.

Rektor på Gammel Hellerup Gymnasium burde tage klar afstand til sex-video

I forbindelse med historien om sex-videoen på Gammel Hellerup Gymnasium blev jeg overrasket over den mangel på moralsk mod, som historien opviste.

Rektor for Gammel Hellerup Gymnasium sagde i begyndelsen meget fornuftigt, at det skulle meldes til politiet, så sagen kunne efterforskes. Men han ville ikke selv gøre det. Da han i Nyhederne på TV2 blev spurgt, hvad han ville gøre for at undgå noget tilsvarende i fremtiden, sagde han, ”at han og eleverne skulle tage en debat om, hvad man skal gøre.” En underlig slap formulering. For hvad nu, hvis den debat endte med, at der var flertal for, at skolen skulle fortsætte med at lade eleverne lave pornofilm med sig selv i hovedrollerne? Hvad ville rektor så sige? Ville det ikke være frygtelig udemokratisk ikke at følge deres indstilling?

 

Jeg forstår ikke, hvorfor rektor ikke kan sende et klart og tydeligt signal om, at det her, gør man ikke på min skole. De næste par år kan man så installere lærer-censur på videoerne – og så skulle det nok være blevet soleklart for alle, hvor grænserne går. I stedet vil han altså tage en ”debat”, der jo som det fremgår ikke vil være en ægte debat, men en manipulations-snak, hvor eleverne skal tvinges til at opvise enighed med rektor. De skal helt af sig selv komme frem til den samme konklusion som rektor, men uden at rektor har brugt myndighed til at sætte sine normer igennem. Den slags manipulation er uhyggeligt udbredt og har fået sin popularitet, fordi lederne undgår at tage ansvar for noget som helst.

En rektor må selvfølgelig se i øjnene, at han via sit job har et ansvar for ånden på skolen, – det vil sige normerne for, hvordan man opfører sig på skolen og hvilket kulturelt niveau, der ønskes. En rektor har også en myndighed, som han skal have mod nok til at gå ind i og tage på sig. Han har en autoritet, som han skal bruge til at sætte nogle klare normer igennem i stedet for at gemme sig angst bagved en gruppediskussion blandt eleverne.

 

Så min opfordring til rektorens er: vær med til fællesarrangementerne. Følg med og giv ris og ros og sæt klare grænser der, hvor der er brug for det. Eleverne er ikke født med en viden om, hvad der er acceptabel opførsel på et gymnasium. Så lad være med at svigte dem ved at lade dem selv eksperimentere sig frem til, hvor normerne er. Vær modig – vær en tydelig og ansvarlig normsætter. Vis moralsk mod!

Link er kopieret
Kommentar til indlægget

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
Relaterede artikler
  • No image

    Er der problemer med trusler og selvcensur i gymnasiet?

  • No image

    Tæt på ligestilling

  • No image

    Hvad skal vi med GL?

  • No image

    Elektrohypersensitivitet – en advarsel

  • egon_kristensen_mp_pension sorthvid

    Alle nedslidte skal hjælpes

  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2025

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater