Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Gymnasiereform 2030
  • Kunstig intelligens
  • Tidsregistrering

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Akademikerne Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning APV arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdspres Arbejdstid AT Autisme Besparelse Brobygning campus Corona Dannelse
  • Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse Digital eksamensovervågning Digital krænkelse Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk EOP Epx
  • EU Eux Fængsler Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Finanslov 2024 Finanslov 2025 fjernundervisning Folkemøde 2023 Folkemøde 23 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi fusion
  • gambling GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gruppearbejde Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Gymnasiereform 2030 Hf Hhx Historie Høje følelsesmæssige krav Htx Idræt Indeklima Indflydelse
  • Innovation Integration It It i undervisning It-forbud Kandidatreform Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kollegial supervision Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn
  • Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerens dag Lærerliv læring Læsevejledning læsning Lectio Ledelse Lektier Litteratur Litteraturkanon Lokalaftale Lokalløn Løn Matematik Matematik B Min gymnasietid Mobiltelefon
  • Mødekultur Motivation Musik Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer Observation af undervisning OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 OK 26 Ordblind Overenskomst Pension politik Præstationskultur
  • Praktikant privatundervisning Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø Psykologisk tryghed regeringens gymnasieudspil Religion Repræsentantskabsmøde Repræsentantskabsmøde 2023 Repræsentantskabsmøde 2024 Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser Seksualundervisning Selvcensur Seniorarbejdsliv serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skærmfri undervisning
  • Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur Sverige Sygdom Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde Tekst Tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tilsyn Tværfaglighed
  • Uddannelsespolitik Udveksling Undervisningsdifferentiering Undervisningsevaluering ungdomskultur valg Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Vikar Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 Eksamen Kunstig intelligens Corona Elevfordeling Fremmedsprog OK 13 Gymnasiereform 2030 Nedskæringer Tidsregistrering
luk
Tilbage

Min radikale fortid

10. juni 2014
Skrevet af_
Gymnasieskolen Redaktion
Denne artikel er hentet fra arkiv og er ikke optimeret til det nye design.

Da Tom Sinding og jeg for nylig spadserede hen mod Christiansborg, hvor vi skulle holde oplæg om fagligheden i gymnasiet, underholdt jeg min samtalepartner med min tid som erhvervspraktikant i Folketinget. Gennem en uge i 1978 fulgte jeg den radikale folketingsgruppe, som på det tidspunkt var historisk lille: Seks mandater. Hvis det også gik galt ved næste valg, ville partiet komme til at skylde et mandat, som Niels Helveg så vittigt sagde. Så vidt jeg husker, tog de radikale parlamentarikere mine synspunkter vedrørende aldersgrænsen for knallertkørsel dybt alvorligt. Jeg blev endda inviteret på frokost i Snapstinget af Bernhard Baunsgaard. Flink fyr.

Jeg var også glødende medlem af partiets ungdomsafdeling, men vi i Radikal Ungdom var nok lidt misundelige på VS, som havde bedre føling med tidsånden. Min karriere som radikal kulminerede i 1981, da jeg som 19-årig stillede op til byrådsvalget i Hammel Kommune. Jeg fik 22 personlige stemmer. Kort tid efter meldte jeg mig ud af partiet. Egentlig ikke så meget på grund af mit dårlige valgresultat. Snarere på grund af en stigende lede ved partipolitisk arbejde i al almindelighed. Jeg har ikke siden været medlem af noget politisk parti.

Jeg beklager egentlig at måtte besvære læserne med disse erindringsglimt. Men lige så trættende det kan være for brugerne af Gymnasieskolen at læse om min radikale fortid, lige så trættende er det for mig at læse de gisninger, der kommer til udtryk på gymnasieskolen.dk om, hvilke partier der måtte have inviteret hvilke oplægsholdere til den høring om faglighed, Tom Sinding og jeg har deltaget i. Det må være sagen – fagligheden i gymnasiet – der står i centrum. Hvis man er mere optaget af andre spørgsmål, har man en dårlig sag. Jeg vil opfordre alle læsere af Gymnasieskolen til at gå på nettet (Folketings-tv) og se, hvad der faktisk blev sagt på høringen den 6. maj.

Mikael Busch
Lektor på Kolding Gymnasium og medlem af GL’s hovedbestyrelse (Liste 2)

Link er kopieret
Kommentar til indlægget

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
Relaterede artikler
  • No image

    Er der problemer med trusler og selvcensur i gymnasiet?

  • No image

    Tæt på ligestilling

  • No image

    Hvad skal vi med GL?

  • No image

    Elektrohypersensitivitet – en advarsel

  • egon_kristensen_mp_pension sorthvid

    Alle nedslidte skal hjælpes

  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2025

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater