Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Alle
  • Arbejdsmiljø
  • Kunstig intelligens
  • Undervisning

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdstid AT Besparelse Brobygning Corona Dannelse Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse
  • Digital eksamensovervågning Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk Eux Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022
  • Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Hf Historie Idræt Innovation Integration It It i undervisning It-forbud
  • Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerliv Læsevejledning Lectio Ledelse Lektier
  • Lokalaftale Lokalløn Løn Matematik Matematik B Min gymnasietid Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 Ordblind Overenskomst Pension Præstationskultur
  • Praktikant Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø regeringens gymnasieudspil Repræsentantskabsmøde Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur
  • Sverige Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tværfaglighed Uddannelsespolitik Undervisningsdifferentiering Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 OK 13 Corona Elevfordeling Fremmedsprog Nedskæringer Eksamen Digitalisering Kunstig intelligens Besparelse
luk
Tilbage
Anne Boie Johannesson

Man lærer ikke det nødvendige af at gå til eksamen…

5. april 2016
Skrevet af_
Anne Boie Johannesson
Denne artikel er hentet fra arkiv og er ikke optimeret til det nye design.

… hvis man skal tro Jens Dolin, professor ved Institut for Naturfagenes Didaktik, Københavns Universitet.
Og der er god grund til at tro på ham, for han forsker blandt andet i evaluering af og for læring.
Dolin holdt oplæg på GL’s konference om nye prøveformer, og her var en af hans pointer, at den summative evaluering i de nuværende prøveformer ikke lærer eleverne andet end at gå til eksamen. Hvis formålet med prøverne er bredere end at kontrollere elevernes viden, ville det være langt bedre med formativ evaluering i løbet af året.

En anden af Dolins pointer var, at summative prøver ikke indfanger de mål, som læreplanerne beskriver for fagene. Hvad der er værre, er prøvernes veldokumenterede backwash-effekt på undervisningen. Der undervises simpelthen med henblik på eksamen, ikke med henblik på fagenes mål. Det har den effekt at faglige tankegange forsimples, og der bruges meget tid på det, der testes, på bekostning af andre områder. På eleverne har tests den effekt, at gode elever motiveres, og svage elever taber modet. Testresultater påvirker fremtidig motivation og selvværd temmelig meget.

De nuværende prøveformer er heller ikke uproblematiske med hensyn til at evaluere, hvad eleverne har lært. Det er vist, at det har stor betydning for elevernes præstationer, hvilket spørgsmål der trækkes til den mundtlige eksamen, og til skriftlige eksamener er der måske heller ikke så stor objektivitet i vurderingen, som vi gerne vil tro. Dolin refererede en undersøgelse, hvor 300 essays blev vurderet af 53 censorer. Her fik 94 % af eleverne alle syv karakterer på en syvtrinsskala… Nok er undersøgelsen ikke dansk, men alligevel er der grund til at tro, at jo mere narrative eksamensopgaverne er, jo mere subjektive bliver bedømmelserne.

Ved al måling måler man det, måleinstrumentet viser – og ikke nødvendigvis det, man er interesseret i. Og når målinger på elevers læring har så stor effekt på eleverne og på undervisningen, skal man virkelig tænke sig om. Det er meget svært at måle komplekse kompetencer, mens det er forholdsvis let at vurdere paratviden. Men eftersom fremtiden peger i retning af, at faglige kompetencer er vigtigere end faglig paratviden, så er det nødvendigt at gøre noget ved prøveformerne.

Der er mange muligheder for at nytænke prøveformer, fx kombinationseksamener, hvor en skriftlig opgave forsvares mundtligt, kommunikationseksamener, hvor der fremstilles et autentisk produkt, der evt. vurderes af fagfolk udenfor skoleverdenen, portfolioeksamener, hvor eleverne kan vise deres faglige progression og reflektere over den og så videre. Men det er supervigtigt, at vi gør os meget klart, at evalueringsformerne har en enorm betydning for undervisningen i fagene, og at evalueringsformerne klart skal afspejle det, som vi ønsker, at eleverne skal lære.

Læs interview med Jens Dolin: Professor: Gymnasiereform skal indeholde nye eksamensformer

 

Link er kopieret
Kommentar til indlægget

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
Relaterede artikler
  • No image

    Er der problemer med trusler og selvcensur i gymnasiet?

  • No image

    Tæt på ligestilling

  • No image

    “Entydig” kritik af grundforløbet?

  • No image

    Hvorfor papirblad?

  • No image

    Afskaf hf-vintereksamen på blandede institutioner

  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2023

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater