Man lærer ikke det nødvendige af at gå til eksamen…
… hvis man skal tro Jens Dolin, professor ved Institut for Naturfagenes Didaktik, Københavns Universitet.
Og der er god grund til at tro på ham, for han forsker blandt andet i evaluering af og for læring.
Dolin holdt oplæg på GL’s konference om nye prøveformer, og her var en af hans pointer, at den summative evaluering i de nuværende prøveformer ikke lærer eleverne andet end at gå til eksamen. Hvis formålet med prøverne er bredere end at kontrollere elevernes viden, ville det være langt bedre med formativ evaluering i løbet af året.
En anden af Dolins pointer var, at summative prøver ikke indfanger de mål, som læreplanerne beskriver for fagene. Hvad der er værre, er prøvernes veldokumenterede backwash-effekt på undervisningen. Der undervises simpelthen med henblik på eksamen, ikke med henblik på fagenes mål. Det har den effekt at faglige tankegange forsimples, og der bruges meget tid på det, der testes, på bekostning af andre områder. På eleverne har tests den effekt, at gode elever motiveres, og svage elever taber modet. Testresultater påvirker fremtidig motivation og selvværd temmelig meget.
De nuværende prøveformer er heller ikke uproblematiske med hensyn til at evaluere, hvad eleverne har lært. Det er vist, at det har stor betydning for elevernes præstationer, hvilket spørgsmål der trækkes til den mundtlige eksamen, og til skriftlige eksamener er der måske heller ikke så stor objektivitet i vurderingen, som vi gerne vil tro. Dolin refererede en undersøgelse, hvor 300 essays blev vurderet af 53 censorer. Her fik 94 % af eleverne alle syv karakterer på en syvtrinsskala… Nok er undersøgelsen ikke dansk, men alligevel er der grund til at tro, at jo mere narrative eksamensopgaverne er, jo mere subjektive bliver bedømmelserne.
Ved al måling måler man det, måleinstrumentet viser – og ikke nødvendigvis det, man er interesseret i. Og når målinger på elevers læring har så stor effekt på eleverne og på undervisningen, skal man virkelig tænke sig om. Det er meget svært at måle komplekse kompetencer, mens det er forholdsvis let at vurdere paratviden. Men eftersom fremtiden peger i retning af, at faglige kompetencer er vigtigere end faglig paratviden, så er det nødvendigt at gøre noget ved prøveformerne.
Der er mange muligheder for at nytænke prøveformer, fx kombinationseksamener, hvor en skriftlig opgave forsvares mundtligt, kommunikationseksamener, hvor der fremstilles et autentisk produkt, der evt. vurderes af fagfolk udenfor skoleverdenen, portfolioeksamener, hvor eleverne kan vise deres faglige progression og reflektere over den og så videre. Men det er supervigtigt, at vi gør os meget klart, at evalueringsformerne har en enorm betydning for undervisningen i fagene, og at evalueringsformerne klart skal afspejle det, som vi ønsker, at eleverne skal lære.
Læs interview med Jens Dolin: Professor: Gymnasiereform skal indeholde nye eksamensformer
Kommentar til indlægget
Eller opret med din email
Klik her, hvis du har glemt din adgangskode