Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Alle
  • Arbejdsmiljø
  • OK 21
  • Undervisning

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdstid AT Besparelse Brobygning Corona Dannelse Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse
  • Digital eksamensovervågning Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk Eux Faglighed Feedback Finanslov 2023 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald
  • Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Hf Historie Idræt Innovation Integration It It i undervisning It-forbud Karakterer
  • Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerliv Lectio Ledelse Lektier Lokalaftale Lokalløn
  • Løn Matematik Matematik B Min gymnasietid Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 Ordblind Overenskomst Pension Præstationskultur Praktikant Professionel kapital
  • Psykisk arbejdsmiljø regeringens gymnasieudspil Repræsentantskabsmøde Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SRP Stress Studieretning Studietur Sverige Taxameter Taxameterordning
  • Teamsamarbejde tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tværfaglighed Uddannelsespolitik Undervisningsdifferentiering Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 OK 13 Corona Elevfordeling Fremmedsprog Nedskæringer Digitalisering Eksamen Besparelse Uddannelsespolitik
luk
Tilbage
It i undervisning
picture-1921-1383211690

Kom i gang med it – Pædagogisk it-tjekliste

20. januar 2014
Skrevet af_
Rita Houmann
Denne artikel er hentet fra arkiv og er ikke optimeret til det nye design.

Hvilke nye krav står lærer og elever over for i et elektronisk klasseværelse?

Hvilke nye krav står lærer og elever over for i et elektronisk klasseværelse?

Som jeg ser det, er de tre væsentligste pædagogisk- didaktiske udfordringer for underviseren følgende:

  1. at arbejde fagligt med de digitale/sociale medier
  2. at skabe egne læringsobjekter og at præsentere/formidle/evaluere disse
  3. at deltage i udviklingen af en mediepædagogik i faget

For eleven er følgende krav i spil:

Undervisningen lægger op til en sådan grad af elevselvstændighed i læreprocessen, at eleven selvstændigt skal kunne finde/lave læringsobjektet inden for de af læreren opstillede rammer f.eks. et emne: FORTÆLLENDE JOURNALISTIK og selvstændigt igangsætte, designe og gennemføre en digital læreproces , hvor der anvendes diverse læringsværktøjer/ medier.

Man taler om eleven som prosumer, hvilket vil sige, at eleven træder ud af den passive konsumentrolle og bliver aktiv i at producere et læringsobjekt (kan f.eks være en artikel, en film, en rap-tekst) og også sætte en læringsproces i gang, hvor klassekammeraterne aktiveres i forhold til læringsobjektet.

Derudover skal både elever og lærere have følgende færdigheder:

  • Beherske digitale og sociale medier på brugerniveau
  • Kunne tilegne sig ny viden via diverse medier
  • Identificere/formidle fagligheden i læringsobjektet og reflektere over læringsprocessen

Det lyder som en stor mundfuld for både elever og lærere, og det er det også! Men jeg har lavet en lille pædagogisk it-tjekliste, som jeg håber, andre kolleger, der arbejder ved en interaktiv tavle, også kan have glæde af:

Opgave: ”Brug tavlens multimedialitet til at formidle et fagligt stof fra forskellige vinkler for eleverne.”               

It-tjekliste:
Hvilke medier skal indgå i dit pædagogiske design, og hvilke aktiviteter skal de understøtte?
Hvordan får du fag-fagligheden understøttet multimedialt?
Hvad skal der stå af ”tekst” på tavlen?
Vil du vise et filmklip?
Har du lavet en podcast/vodcast/ppt/word/excel-regneark/etc?
Vil du inddrage de sociale medier (facebook, Twitter, Instagram, YouTube)?
Er der virtuelle internetbaserede læringsressourcer/undervisningsmaterialer?
Vil du linke til relevante hjemmesider med læringsressourcer etc.?
Hvordan er lærer- og elevrollerne i formidlingen af/arbejdet med det faglige stof?
Hvordan vil du efterfølgende evaluere på lektionen/dit forløb?

 

 

 

 

Link er kopieret
Kommentar til indlægget

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
Relaterede artikler
  • blogger Anne_Boie J Ny - Glimt fra Gymnasie

    Digital dannelse ind i fagene

  • Anne Boie Johannesson

    Læring uden for boksen

  • blogger Rene Vester Kjær

    To IT or not to IT

  • Anne Boie Johannesson

    Skoletrends og digital dannelse

  • bloggerrita_ny

    En praktikant kom forbi

  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2023

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater