Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Alle
  • Arbejdsmiljø
  • Kunstig intelligens
  • Undervisning

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdstid AT Besparelse Brobygning Corona Dannelse Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse
  • Digital eksamensovervågning Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk Eux Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022
  • Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Hf Historie Idræt Innovation Integration It It i undervisning It-forbud
  • Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerliv Læsevejledning Lectio Ledelse Lektier
  • Lokalaftale Lokalløn Løn Matematik Matematik B Min gymnasietid Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 Ordblind Overenskomst Pension Præstationskultur
  • Praktikant Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø regeringens gymnasieudspil Repræsentantskabsmøde Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur
  • Sverige Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tværfaglighed Uddannelsespolitik Undervisningsdifferentiering Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 OK 13 Corona Elevfordeling Fremmedsprog Nedskæringer Digitalisering Eksamen Kunstig intelligens Besparelse
luk
Tilbage
It i undervisning
rita_1

Kom CD-ORD i it-skoletasken

5. november 2014
Skrevet af_
Rita Houmann
Denne artikel er hentet fra arkiv og er ikke optimeret til det nye design.

Tidligt i skoleåret var jeg på et kursus i CD-ORD, som er et læse-skrive-program, der hjælper ordblinde og svage læsere med stavning og oplæsning af alle former for e-tekster. 

Jeg har – underligt nok- aldrig rigtigt sat mig ind i, hvad CD-ORD egentlig rummede af hjælpefunktioner, så jeg greb chancen for at få indblik i programmet, da kurset blev tilbudt på vores skole, idet CD-ORD var blevet købt til alle elever.

Det blev et kursus, der åbnede døren ind til nye muligheder både i min dansk- og sprogundervisning.
Lad mig blot give et par eksempler på de ting, som programmet kan hjælpe elever med at træne i sprogundervisningen.

Man kan til enhver e-tekst få genereret en lydfil. Prøv lige at overveje, hvad det vil sige i især fransk-tysk- og spanskundervisningen, at elever kan få læst alle tekster op – på deres Smartphone og andre mobile enheder. Derudover kan elever selv bestemme oplæsningtempoet.  Elever kan endvidere slå ordbogsfunktionen til, når de skriver stile, så eleven kun behøver at skrive de første par bogstaver, så dukker der ordforslag op i en flydende ordmenu-kasse. Disse ord kan man få læst op, – og ved tryk på ordet, flyttes ordet ind i teksten. Alt det, man skriver, kan læses op undervejs. Hertil kommer, at læreren og eleven kan lave deres egen ordbog ved at markere en tekst og omdanne den til en ordbog, hvor ordene dukker op i den flydende værktøjskasse, når eleven f.eks. skriver et referat af teksten.
Var der nogen, der sagde træning af ordforråd? Det er også muligt via et lille scan-read-program (OCR) at få f.eks. tekster i bøger, tekst i pdf-filer og tekst i billeder lavet om til e-tekst, der så igen kan omdannes til en lydfil.  Hvis jeg lyder begejstret, så er det for intet at regne mod interessen hos de elever, som jeg har præsenteret CD-ORD for. Alle elever kan umiddelbart se mulighederne i at få hjælp af programmet både i den mundtlige og skriftlige del af sprogundervisningen.

Effekten står og falder selvfølgelig med sprogstemmernes udtale, og den er både i dansk og engelsk meget autentisk. Jeg kan derfor kun anbefale, at man som sproglærer tester programmets muligheder med sin klasse. Jeg er gået i gang og på vej mod at blive superbruger.

Se introduktionsvideo og bliv selv begejstret:

[[{“type”:”media”,”view_mode”:”media_large”,”fid”:”CD-ORD | Videopræsentation|youtube://v/D_6XPBGGoEo”,”attributes”:{“alt”:””,”class”:”media-image”}}]]

www.mv-nordic.com/dk/produkter/cd-ord

CD-ORD henvender sig til ..”personer med læse- og skrivevanskeligheder…” siges det i introduktionsvideoen til sidst.
Jeg vil foreslå, at man ændrer dette til; ”Alle, der arbejder med at forbedre deres mundtlige sprog og skriftsprog, kan få glæde af CD-ORD.”
Lad os dog få fjernet den stigmatisering, der ligger i at bruge et hjælpemiddel som CD-ORD. Jeg er i hvert fald meget glad for, at min skole sender et stærkt signal om, at det er en mulighed for alle skolens elever ved at købe en skolelicens. Jeg vil derfor sende en opfordring til alle om at få CD-ORD med i it-skoletasken.

 

Link er kopieret
Kommentar til indlægget

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
Relaterede artikler
  • blogger Anne_Boie J Ny - Glimt fra Gymnasie

    Digital dannelse ind i fagene

  • Anne Boie Johannesson

    Læring uden for boksen

  • blogger Rene Vester Kjær

    To IT or not to IT

  • Anne Boie Johannesson

    Skoletrends og digital dannelse

  • bloggerrita_ny

    En praktikant kom forbi

  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2023

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater