Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Alle
  • Arbejdsmiljø
  • Kunstig intelligens
  • Undervisning

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdstid AT Besparelse Brobygning Corona Dannelse Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse
  • Digital eksamensovervågning Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk Eux Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022
  • Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Hf Historie Idræt Innovation Integration It It i undervisning It-forbud
  • Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerliv Læsevejledning Lectio Ledelse Lektier
  • Lokalaftale Lokalløn Løn Matematik Matematik B Min gymnasietid Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 Ordblind Overenskomst Pension Præstationskultur
  • Praktikant Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø regeringens gymnasieudspil Repræsentantskabsmøde Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur
  • Sverige Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tværfaglighed Uddannelsespolitik Undervisningsdifferentiering Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 OK 13 Corona Elevfordeling Fremmedsprog Nedskæringer Eksamen Digitalisering Kunstig intelligens Besparelse
luk
Tilbage
DebatUndervisning Lærer-elev-relation
Helle Borup

Kald det kærlighed

24. februar 2022
Skrevet af_
Gymnasieskolen Redaktion

Kald det lige hvad du vil, men det er svært at måle, altså forholdet til dine elever og kursister. Derfor er det ikke særlig interessant for regnearkstyperne, hvor målet er fastholdelse og gennemførelse. Det er egentlig helt fair: Det er vores ledere, der skal se på, om vi nu får nok igennem, groft sagt.

Relationen til de unge mennesker er fuldstændig afgørende for, hvordan især usikre og studiefremmede kommer igennem deres uddannelse. Så kan vi ikke begynde at tale om det? Også selvom man ikke kan måle det. I studievejledningen havde jeg engang en fantastisk kollega, der var uddannet socialpædagog. Hun lærte mig om relationer. I hendes profession er det grundlæggende, så vi fik lavet et projekt på KVUC, hvor vi ringede kursister op, når de var bagud. Før fik det kun en advarsel i E-boks, og mere upersonligt bliver det nok ikke. Projektet viste, at vi havde fat i noget vigtigt, men at det var deres lærere, der først og fremmest skulle vise en menneskelig interesse. Senere har jeg fx hørt Lene Tanggaard holde oplæg om sin forskning om unge på erhvervsuddannelsernes grundforløb. En del af konklusionen på det arbejde er, at trivslen og relationen er altafgørende. Jo mere usikker en elev er, jo mere har han eller hun brug for at mærke en interesse fra sin lærer. Er du ved at kaste op nu? Og er det fordi, du godt ved det her, og altid har det in mente? Eller er det fordi den del af dit arbejde æder dig op? Der er noget at tale om!

Når man arbejder på et VUC, så er mange af kursisterne voksne. I perioder kan man have hold, hvor der sidder mennesker, der i en anden sammenhæng sagtens kunne være ens ven. Og så er det let at få en god relation, og man kan køre på med den differentierede undervisning. Når det er nemt, så kan man se på sine kursister, om de har det godt. Så er der perioder, hvor de unge mennesker er sværere at greje. Hvad sker der inde i det hoved, tænker man. Og de kan være svære at holde af og være i sammen med. Her er udfordringen stor. Hvordan er man fair? Og hvordan klarer man at sætte et punktum for arbejdsdagen, når de irriterende, ubehagelige, manipulerende, provokerende, krigeriske, flæbende (fortsæt selv) fyldte for meget?

Relationen mellem os og vores elever er altså ikke noget, der kan måles, og derfor tror jeg, at det ikke fylder nok i vores samtaler på skolerne og i fagforeningsregi. Men det ændrer ikke på, at det er noget af det bedste og sværeste ved vores arbejde. Det er her, vi kan gøre en forskel.

Til slut vil jeg fortælle lidt fra mit liv: Jeg tog en HF på VUC Vestegnen, da mine børn var små. Min dansklærer fra dengang sagde, at jeg skulle gå på universitet og læse retorik. Jeg anede ikke, hvad det var. Jeg var virkelig studiefremmed. Mine mange samtaler med hende, gjorde den store forskel for mig. Vi drikker stadig kaffe og taler om bøger. Så langt behøver du ikke at gå med dine elever, men alligevel: Tænk, hvis vi havde tid og rammer til at få de gode relationer.

PS: Jeg opstiller til GL’s hovedbestyrelse, så hvis du synes, det kunne være relevant med en VUC-baggrund som min, så giv mig din stemme.

Link er kopieret
Kommentar til indlægget

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
Relaterede artikler
  • CASPER
    Debat Undervisning Ungdomskultur

    Lærerens sociale kompetence er vigtigere end nogensinde

  • CASPER

    Lærerens sociale kompetence er vigtigere end nogensinde

  • Karen Richter Hansen foto
    Arbejdsmiljø Undervisning

    Røde rettelser

  • rita_1

    Relationskompetence – det nye sort

  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2023

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater