Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Gymnasiereform 2030
  • Kunstig intelligens
  • Eksamen

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Akademikerne Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning APV arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdspres Arbejdstid AT Autisme Besparelse Brobygning campus Corona Dannelse
  • Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse Digital eksamensovervågning Digital krænkelse Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk EOP Epx
  • EU Eux Fængsler Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Finanslov 2024 Finanslov 2025 fjernundervisning Folkemøde 2023 Folkemøde 23 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi fusion
  • gambling GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gruppearbejde Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Gymnasiereform 2030 Hf Hhx Historie Høje følelsesmæssige krav Htx Idræt Indeklima Indflydelse
  • Innovation Integration It It i undervisning It-forbud Kandidatreform Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kollegial supervision Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn
  • Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerens dag Lærerliv læring Læsevejledning læsning Lectio Ledelse Lektier Litteratur Litteraturkanon Lokalaftale Lokalløn Løn Matematik Matematik B Min gymnasietid Mobiltelefon
  • Mødekultur Motivation Musik Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer Observation af undervisning OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 OK 26 Ordblind Overenskomst Pension politik Præstationskultur
  • Praktikant privatundervisning Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø Psykologisk tryghed regeringens gymnasieudspil Religion Repræsentantskabsmøde Repræsentantskabsmøde 2023 Repræsentantskabsmøde 2024 Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser Seksualundervisning Selvcensur Seniorarbejdsliv serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skærmfri undervisning
  • Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur Sverige Sygdom Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde Tekst Tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tilsyn Tværfaglighed
  • Uddannelsespolitik Udveksling Undervisningsdifferentiering Undervisningsevaluering ungdomskultur valg Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Vikar Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 Eksamen Kunstig intelligens Corona Elevfordeling Fremmedsprog Gymnasiereform 2030 OK 13 Tidsregistrering Nedskæringer
luk
Tilbage
Debat Lærer-elev-relation
Lise-sorthvid-kopi_4_0-aspect-ratio-348-234

Nuancering i debatten om elever med anden etnisk baggrund

15. maj 2023
Skrevet af_
Lise Heidemann Andersen

En gymnasieelev med anden etnisk baggrund havde d. 3. maj 2023 et læserbrev i dagbladet Information. Her kan man læse om hans hverdag på gymnasiet præget af fordomsfulde, diskriminerende og racistiske lærere og elever.

Det er hårde ord og ikke nødvendigvis sådan, elevens lærere og klassekammerater oplever det, men tilbage står jo ikke desto mindre elevens egen oplevelse af ikke at være inkluderet i hverken undervisningen eller det sociale liv i klassen. I efteråret kunne man her i Gymnasieskolen i artiklen ”Da Københavns Åbne gymnasium kom i mediestorm i valgkampen” læse om, hvordan nogle af lærerne på gymnasiet oplevede deres hverdag. Også her blev en hård tone blandt eleverne fremhævet, og nogle af lærerne oplevede nogle af eleverne med anden etnisk baggrund som ”fejlcastede”, ”uden forudsætninger for at gå i gymnasiet” og af til med ”truende adfærd”. Det er også hårde ord, selvom jeg ikke tvivler på, at nogle af eleverne opleves sådan – dog langt fra af alle lærere, der udtaler sig i artiklen.

Det kunne være interessant at høre flere elever med anden etnisk baggrund udtale sig om gymnasiet.
Lise Heidemann Andersen
Underviser i dansk som andetsprog og freelancekonsulent i Bilingue

Men selv hvis det er sat på spidsen, at elever med anden etnisk baggrund oplever lærere og klassekammerater som fordomsfulde og diskriminerende, og at lærere oplever samme elever som fejlcastede og ude af stand til at gå i gymnasiet – så har vi et problem, hvis undervisningen misforstås af eleverne og den hårde tone giver mistrivsel blandt både elever og lærere.

Spørgsmålet er, om det er virkeligheden på landets gymnasier generelt – eller om det kun gælder nogle få elever og lærere, der oplever det sådan. De to artikler fortæller om personlige oplevelser, som dog nuanceres i artiklen i Gymnasieskolen. Alligevel synes jeg, at der er behov for en mere nuanceret debat: Det kunne være interessant at høre flere elever med anden etnisk baggrund udtale sig om gymnasiet, for det er forhåbentligt ikke alle, der deler skribenten fra Informations oplevelser. Hvis debatten skulle have et bredere fokus, kunne man jo også spørge elever med andre typer udfordringer end sprog. Det kunne også være spændende at høre om lærere, der finder undervisningen af elever med anden etnisk baggrund eller andre udfordringer spændende og udfordrende – på en positiv måde. For de må vel også findes? Hermed er opfordringen givet videre til Gymnasieskolen.

Link er kopieret
Kommentar til indlægget

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2025

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater