Jeg er rasende på min fagforening
Jeg har i dag været inde på GL og fik bekræftet, hvad jeg frygtede, jeg vidste.
At GL i forbindelse med OK13 har lavet endnu en brøler, som får store negative konsekvenser. Og som nemt kunne have været undgået, hvis forhandlerne havde tænkt sig bare en lille bitte smule om.
I forbindelse med at der skal ’slutafregnes’ for eksamen, har GL accepteret at anvende den metode, der har været gældende i mange år:
”I den enkelte lærers årsopgørelse for skoleåret 2012/13 skal eksamensarbejdet indregnes med det største tal af den budgetterede og den faktiske eksamensbelastning – men altså kun det største af tallene.”
Det kan være, at det giver mening for folk ansat på gymnasier, hvor eksamensbelastningen ikke er så stor. Men på fx på enkeltfags-hf er der stor forskel på det tal, der oprindeligt har været budgetteret med og eksamensbelastningen fra sidste år eller i år.
For mig ser regnestykket sådan ud: Eksamens-censurbelastning i 12/13 var 221,25 og 11/12 var den på 175,35.
Jeg mener, jeg startede med 110 og har derfor arbejdet gratis i 175,35-110) 65,35 timer! Jeg kender eksempler, der er meget værre – og også meget bedre.
Jeg forstår ikke, hvordan min fagforening kan indgå en aftale, der medfører, at jeg ikke bliver betalt for arbejde, jeg faktisk har udført???
På GL fortalte de, at man ikke var opmærksomme på problemet under forhandlingerne? Det, mener jeg, er meget kritisabelt.
Der kunne have været taget højde for omfanget af dette problem. Man kunne aftale at på de institutioner, hvor man har det oprindelige budgettal, der skulle det anvendes (det gælder vel de fleste nyere ansættelser). Man kunne have aftalt et maksimumtal (fx 130, der vel er det, der højest er anvendt som budgettal ved ansættelser?).
I mit tilfælde ville jeg så ’kun’ have arbejdet 20 timer gratis (hvis jeg har ret i de 110).
Jeg vil opfordre GL til:
- At undersøge hvor stort problemet egentlig er – hvor mange får ikke løn for hvor meget arbejde?
- At sige undskyld for at have overset et så stort et problem
- At sende et brev til ledelserne, hvor de dels siger tillykke med den gave, GL har givet institutionerne. Og dels opfordrer dem til at modvirke problemet (fx med de to forslag jeg gav (eller andre hvis I har nogle). Og hvis de ikke vil det, så opfordre dem til at målrette pengene til forbedring af løn og arbejdsvilkår samt undervisningen.
Så vil jeg da opleve, at min arbejdstid og løn er gået til et godt formål.
Rasende hilsner
Steen Hansen
Underviser
KVUC
Kommentar til indlægget
Eller opret med din email
Klik her, hvis du har glemt din adgangskode