Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Gymnasiereform 2030
  • Kunstig intelligens
  • Eksamen

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Akademikerne Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning APV arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdspres Arbejdstid AT Autisme Bæredygtighed Besparelse BNP Brobygning campus
  • Corona Dannelse Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse Digital eksamensovervågning Digital krænkelse Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk
  • EOP Epx EU Eux Fængsler Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Finanslov 2024 Finanslov 2025 fjernundervisning Folkemøde 2023 Folkemøde 23 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog
  • Fremmedsprogsstrategi fusion gambling GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gruppearbejde Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Gymnasiereform 2030 Hf Hhx Historie Høje følelsesmæssige krav Htx Idræt
  • Indeklima Indflydelse Innovation Integration Internationalt It It i undervisning It-forbud Japan Kandidatreform Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima
  • Kollegial supervision Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerens dag Lærerliv læring Læsevejledning læsning Lectio Ledelse Lektier Litteratur Litteraturkanon Lokalaftale Lokalløn Løn
  • Matematik Matematik B Min gymnasietid Mobiltelefon Mødekultur Motivation Musik Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer Observation af undervisning OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 OK 26 Ordblind
  • Overenskomst Pension politik Præstationskultur Praktikant privatundervisning Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø Psykologisk tryghed regeringens gymnasieudspil Religion Repræsentantskabsmøde Repræsentantskabsmøde 2023 Repræsentantskabsmøde 2024 Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser Seksualundervisning Selvcensur Seniorarbejdsliv
  • serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skærmfri undervisning Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur Sverige Sygdom Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde Tekst
  • Teoretisk pædagogikum Tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tilsyn Tværfaglighed Uddannelsespolitik Udveksling Undervisningsdifferentiering Undervisningsevaluering ungdomskultur ungdomsuddannelse valg Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Vikar Virtuel undervisning VUC
  • Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 Eksamen Kunstig intelligens Corona Elevfordeling Fremmedsprog Gymnasiereform 2030 OK 13 Tidsregistrering Nedskæringer
luk
Tilbage

Jeg er rasende på min fagforening

8. august 2013
Skrevet af_
Gymnasieskolen Redaktion
Denne artikel er hentet fra arkiv og er ikke optimeret til det nye design.

Jeg har i dag været inde på GL og fik bekræftet, hvad jeg frygtede, jeg vidste.

At GL i  forbindelse med OK13 har lavet endnu en brøler, som får store negative konsekvenser. Og som nemt kunne have været undgået, hvis forhandlerne havde tænkt sig bare en lille bitte smule om.

I forbindelse med at der skal ’slutafregnes’ for eksamen, har GL accepteret at anvende den metode, der har været gældende i mange år:

”I den enkelte lærers årsopgørelse for skoleåret 2012/13 skal eksamensarbejdet indregnes med det største tal af den budgetterede og den faktiske eksamensbelastning – men altså kun det største af tallene.”

Det kan være, at det giver mening for folk ansat på gymnasier, hvor eksamensbelastningen ikke er så stor. Men på fx på enkeltfags-hf er der stor forskel på det tal, der oprindeligt har været budgetteret med og eksamensbelastningen fra sidste år eller i år.

For mig ser regnestykket sådan ud: Eksamens-censurbelastning i 12/13 var 221,25 og 11/12 var den på 175,35.

Jeg mener, jeg startede med 110 og har derfor arbejdet gratis i 175,35-110) 65,35 timer! Jeg kender eksempler, der er meget værre – og også meget bedre.

Jeg forstår ikke, hvordan min fagforening kan indgå en aftale, der medfører, at jeg ikke bliver betalt for arbejde, jeg faktisk har udført???

På GL fortalte de, at man ikke var opmærksomme på problemet under forhandlingerne? Det, mener jeg, er meget kritisabelt.

Der kunne have været taget højde for omfanget af dette problem. Man kunne aftale at på de institutioner, hvor man har det oprindelige budgettal, der skulle det anvendes (det gælder vel de fleste nyere ansættelser). Man kunne have aftalt et maksimumtal (fx 130, der vel er det, der højest er anvendt som budgettal ved ansættelser?).

I mit tilfælde ville jeg så ’kun’ have arbejdet 20 timer gratis (hvis jeg har ret i de 110).

Jeg vil opfordre GL til:

  • At undersøge hvor stort problemet egentlig er – hvor mange får ikke løn for hvor meget arbejde?
  • At sige undskyld for at have overset et så stort et problem
  • At sende et brev til ledelserne, hvor de dels siger tillykke med den gave, GL har givet institutionerne. Og dels opfordrer dem til at modvirke problemet (fx med de to forslag jeg gav (eller andre hvis I har nogle). Og hvis de ikke vil det, så opfordre dem til at målrette pengene til forbedring af løn og arbejdsvilkår samt undervisningen.

Så vil jeg da opleve, at min arbejdstid og løn er gået til et godt formål.

 

Rasende hilsner

Steen Hansen
Underviser
KVUC

 
 
 
Link er kopieret
Kommentar til indlægget

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
Relaterede artikler
  • No image

    Er der problemer med trusler og selvcensur i gymnasiet?

  • No image

    Tæt på ligestilling

  • No image

    Hvad skal vi med GL?

  • No image

    Elektrohypersensitivitet – en advarsel

  • egon_kristensen_mp_pension sorthvid

    Alle nedslidte skal hjælpes

  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2025

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater