Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Alle
  • Arbejdsmiljø
  • Kunstig intelligens
  • Undervisning

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdstid AT Besparelse Brobygning Corona Dannelse Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse
  • Digital eksamensovervågning Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk Eux Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022
  • Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Hf Historie Idræt Innovation Integration It It i undervisning It-forbud
  • Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerliv Læsevejledning Lectio Ledelse Lektier
  • Lokalaftale Lokalløn Løn Matematik Matematik B Min gymnasietid Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 Ordblind Overenskomst Pension Præstationskultur
  • Praktikant Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø regeringens gymnasieudspil Repræsentantskabsmøde Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur
  • Sverige Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tværfaglighed Uddannelsespolitik Undervisningsdifferentiering Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 OK 13 Corona Elevfordeling Fremmedsprog Nedskæringer Eksamen Digitalisering Kunstig intelligens Besparelse
luk
Tilbage

Jeg er rasende på min fagforening

8. august 2013
Skrevet af_
Gymnasieskolen Redaktion
Denne artikel er hentet fra arkiv og er ikke optimeret til det nye design.

Jeg har i dag været inde på GL og fik bekræftet, hvad jeg frygtede, jeg vidste.

At GL i  forbindelse med OK13 har lavet endnu en brøler, som får store negative konsekvenser. Og som nemt kunne have været undgået, hvis forhandlerne havde tænkt sig bare en lille bitte smule om.

I forbindelse med at der skal ’slutafregnes’ for eksamen, har GL accepteret at anvende den metode, der har været gældende i mange år:

”I den enkelte lærers årsopgørelse for skoleåret 2012/13 skal eksamensarbejdet indregnes med det største tal af den budgetterede og den faktiske eksamensbelastning – men altså kun det største af tallene.”

Det kan være, at det giver mening for folk ansat på gymnasier, hvor eksamensbelastningen ikke er så stor. Men på fx på enkeltfags-hf er der stor forskel på det tal, der oprindeligt har været budgetteret med og eksamensbelastningen fra sidste år eller i år.

For mig ser regnestykket sådan ud: Eksamens-censurbelastning i 12/13 var 221,25 og 11/12 var den på 175,35.

Jeg mener, jeg startede med 110 og har derfor arbejdet gratis i 175,35-110) 65,35 timer! Jeg kender eksempler, der er meget værre – og også meget bedre.

Jeg forstår ikke, hvordan min fagforening kan indgå en aftale, der medfører, at jeg ikke bliver betalt for arbejde, jeg faktisk har udført???

På GL fortalte de, at man ikke var opmærksomme på problemet under forhandlingerne? Det, mener jeg, er meget kritisabelt.

Der kunne have været taget højde for omfanget af dette problem. Man kunne aftale at på de institutioner, hvor man har det oprindelige budgettal, der skulle det anvendes (det gælder vel de fleste nyere ansættelser). Man kunne have aftalt et maksimumtal (fx 130, der vel er det, der højest er anvendt som budgettal ved ansættelser?).

I mit tilfælde ville jeg så ’kun’ have arbejdet 20 timer gratis (hvis jeg har ret i de 110).

Jeg vil opfordre GL til:

  • At undersøge hvor stort problemet egentlig er – hvor mange får ikke løn for hvor meget arbejde?
  • At sige undskyld for at have overset et så stort et problem
  • At sende et brev til ledelserne, hvor de dels siger tillykke med den gave, GL har givet institutionerne. Og dels opfordrer dem til at modvirke problemet (fx med de to forslag jeg gav (eller andre hvis I har nogle). Og hvis de ikke vil det, så opfordre dem til at målrette pengene til forbedring af løn og arbejdsvilkår samt undervisningen.

Så vil jeg da opleve, at min arbejdstid og løn er gået til et godt formål.

 

Rasende hilsner

Steen Hansen
Underviser
KVUC

 
 
 
Link er kopieret
Kommentar til indlægget

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
Relaterede artikler
  • No image

    Er der problemer med trusler og selvcensur i gymnasiet?

  • No image

    Tæt på ligestilling

  • No image

    “Entydig” kritik af grundforløbet?

  • No image

    Hvorfor papirblad?

  • No image

    Afskaf hf-vintereksamen på blandede institutioner

  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2023

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater