Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Alle
  • Arbejdsmiljø
  • OK 21
  • Undervisning

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdstid AT Besparelse Brobygning Corona Dannelse Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse
  • Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Eux Faglighed Feedback Finanslov 2023 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi
  • GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Hf Historie Idræt Innovation Integration It It i undervisning It-forbud Karakterer Karakterkrav Karakterræs
  • Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kompetenceudvikling Køn Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerliv Lectio Ledelse Lektier Lokalaftale Lokalløn Løn Matematik Matematik B
  • Min gymnasietid Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 Ordblind Overenskomst Pension Præstationskultur Praktikant Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø regeringens gymnasieudspil Repræsentantskabsmøde
  • Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SRP Stress Studieretning Studietur Sverige Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde tidsregistrering Tillidsrepræsentant
  • Tværfaglighed Uddannelsespolitik Undervisningsdifferentiering Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 OK 13 Corona Elevfordeling Fremmedsprog Digitalisering Nedskæringer Eksamen Besparelse Uddannelsespolitik
luk
Tilbage

It gør folk dummere

18. juni 2012
Skrevet af_
Gymnasieskolen Redaktion
Denne artikel er hentet fra arkiv og er ikke optimeret til det nye design.

Det er da skønt, at Balder Asmussen har skuet lyset i forhold til it’s fortræffeligheder (nummer 8, 2012). Godt nok virker hans forsvar noget hektisk, men enhver, der kan stikke fingeren i jorden, er klar over, at det er her, det sner. Det vil sige, hvis der endnu er en dråbe af fornuft tilbage i et uddannelsessystem domineret af kompetencefloskler og knæfald for overfladisk tværfaglighed, så vil bærerne af denne glimrende egenskab kunne nikke bejaende til følgende overskrift: Facebook, chat og film spolerer timerne i gymnasiet. Nyheden har nået Politiken (den 5.6.), som blandt andet skriver, at computeren bliver brugt til meget mere end at lære noget i gymnasierne. Derpå henvises der til en undersøgelse, som Aspekt R&D har lavet med 56.000 gymnasieelever fra både handelsgymnasiet (hhx), det tekniske gymnasium (htx) og det almene gymnasium (stx). I denne svarer 48 procent, at de altid eller ofte bruger computeren som underholdning i timerne. Eleverne går blandt andet på Facebook, spiller spil, ser film og chatter – og surprise surprise – blot seks ud af ti siger, at der er arbejdsro i undervisningen.
Jeg la’r den lige stå et øjeblik ….
Jens Boe Nielsen, formand for Gymnasieskolernes Rektorforening, er bekymret, og det er rart at vide. Og så falder de vise ord, det har taget så forfærdeligt mange år at formulere, mens dannelsestabet er galopperet derudaf i det samlede uddannelsessystem: ”Der er ingen tvivl om, at lærerne skal tage den autoritet, der skal til, for at få ro.”
Ja, selvfølgelig. Med solid opbakning fra ledelsen, for Jens Boe Nielsen har endelig en gang ret i sin udtalelse om, at der er nogle lærere, der ikke tør og ikke gider tage kampen med eleverne, hvis de larmer eller er på Facebook i timerne. Det er også hårdt, skulle jeg – undskyld selvfedmen! – hilse at sige.
Lad mig runde af med et fromt ønske om, at Gymnasieskolen i noget højere grad fravalgte begejstret at springe med på og topprioritere alskens luftige idéer fra blandt andet diverse mastere i gymnasiepædagogik. Hvad angår lige præcis it’s lyksaligheder, tyder meget i hvert fald på, at teknologien gør eleverne både dummere og mere overfladiske, fordi de ikke kan styre brugen af de sociale medier. Derfor skal vi heller ikke have mere it i undervisningen, vi skal have mindre.

Lone Nørgard
VUC Roskilde

 

Link er kopieret
Kommentar til indlægget

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
Relaterede artikler
  • No image

    Er der problemer med trusler og selvcensur i gymnasiet?

  • No image

    Tæt på ligestilling

  • No image

    “Entydig” kritik af grundforløbet?

  • No image

    Hvorfor papirblad?

  • No image

    Afskaf hf-vintereksamen på blandede institutioner

  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2023

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater