Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Gymnasiereform 2030
  • Kunstig intelligens
  • Eksamen

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Akademikerne Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning APV arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdspres Arbejdstid AT Autisme Besparelse Brobygning campus Corona Dannelse
  • Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse Digital eksamensovervågning Digital krænkelse Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk EOP Epx
  • EU Eux Fængsler Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Finanslov 2024 Finanslov 2025 fjernundervisning Folkemøde 2023 Folkemøde 23 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi fusion
  • gambling GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gruppearbejde Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Gymnasiereform 2030 Hf Hhx Historie Høje følelsesmæssige krav Htx Idræt Indeklima Indflydelse
  • Innovation Integration It It i undervisning It-forbud Kandidatreform Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kollegial supervision Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn
  • Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerens dag Lærerliv læring Læsevejledning læsning Lectio Ledelse Lektier Litteratur Litteraturkanon Lokalaftale Lokalløn Løn Matematik Matematik B Min gymnasietid Mobiltelefon
  • Mødekultur Motivation Musik Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer Observation af undervisning OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 OK 26 Ordblind Overenskomst Pension politik Præstationskultur
  • Praktikant privatundervisning Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø Psykologisk tryghed regeringens gymnasieudspil Religion Repræsentantskabsmøde Repræsentantskabsmøde 2023 Repræsentantskabsmøde 2024 Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser Seksualundervisning Selvcensur Seniorarbejdsliv serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skærmfri undervisning
  • Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur Sverige Sygdom Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde Tekst Tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tilsyn Tværfaglighed
  • Uddannelsespolitik Udveksling Undervisningsdifferentiering Undervisningsevaluering ungdomskultur valg Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Vikar Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 Eksamen Kunstig intelligens Corona Elevfordeling Fremmedsprog Gymnasiereform 2030 OK 13 Nedskæringer Tidsregistrering
luk
Tilbage
lille_billede

Ikke samme løn for stx og htx i naturvidenskab

29. marts 2017
Skrevet af_
gs_redaktor
Denne artikel er hentet fra arkiv og er ikke optimeret til det nye design.

Lærere der underviser i fysik, biologi og kemi på htx er dårligere lønnet end deres kolleger på stx. Det er ikke rimeligt.

Fysik, biologi og kemi-lærere på stx og hf får et tillæg på henholdsvis 6900/12.600/19.500 for C, B, A-hold på et år, som det står i paragraf 8 stk. 2 i overenskomsten. Tillægget kommer sig af, at før i tiden fik man timer til apparaturopstilling, men så blev timerne sløjfet, og som en erstatning fik man dette tillæg.

Desværre for htx-lærere er de ikke ansat på samme overenskomst, og i deres overenskomst er der ikke et sådan tillæg. Så grundlæggende har vi to ligestillede uddannelser med de samme krav til læreren både mht. kompetencer men også mht. arbejdstid pr. hold men med en forskel i aflønning. Det mener jeg ikke er rimeligt.

 På den skole, hvor jeg underviser, er det endnu tydeligere. Her er både stx- og htx-klasser, så vi har flere lærere der både underviser htx-klasser og stx-klasser. Men forskellen i overenskomst medfører visse problemer.

F.eks.

Et biotek-hold har en kemi-lærer ansat på stx-overenskomst samt en biologi-lærer ansat på htx-overenskomst. Kemi-læreren får et tillæg på 12.600 kr. om året, imens htx-læren får et rundt nul i tillæg om året for det hold. Så man lægger det samme stykke arbejde i klassen, men får forskellig løn for det samme arbejde.

Ligeledes får en htx-lærer der underviser i fysik på skolen intet tillæg, imens en stx-lærer på samme skole får et tillæg. Det betyder ikke noget, om det er et htx-hold eller et stx-hold der undervises, for det er lærerens overenskomst der tæller. Her burde ikke være en forskel, da et fysik/biologi/kemi-hold har ca. lige mange timer hvad enten det er stx eller htx.

Grunden til denne forskellighed i aflønning er alene i overenskomsterne for stx og htx. Jeg mener at dette ikke kan ordnes med en lokallønsaftale på erhvervsskolerne. Dette kan løses ved at ved overenskomstforhandlingerne og det er GL der har forhandlingsretten.

Så når nu OK18 nærmer sig, ser jeg gerne, at GL tager dette emne op, da de repræsenterer alle lærere på gymnasiale uddannelser. GL bør arbejde for lige løn for lige arbejde.

Link er kopieret
Kommentar til indlægget

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
Relaterede artikler
  • No image

    Er der problemer med trusler og selvcensur i gymnasiet?

  • No image

    Tæt på ligestilling

  • No image

    Hvad skal vi med GL?

  • No image

    Elektrohypersensitivitet – en advarsel

  • egon_kristensen_mp_pension sorthvid

    Alle nedslidte skal hjælpes

  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2025

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater