Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Alle
  • Arbejdsmiljø
  • Kunstig intelligens
  • Undervisning

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdstid AT Besparelse Brobygning Corona Dannelse Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse
  • Digital eksamensovervågning Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk Eux Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022
  • Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Hf Historie Idræt Innovation Integration It It i undervisning It-forbud
  • Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerliv Læsevejledning Lectio Ledelse Lektier
  • Lokalaftale Lokalløn Løn Matematik Matematik B Min gymnasietid Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 Ordblind Overenskomst Pension Præstationskultur
  • Praktikant Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø regeringens gymnasieudspil Repræsentantskabsmøde Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur
  • Sverige Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tværfaglighed Uddannelsespolitik Undervisningsdifferentiering Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 OK 13 Corona Elevfordeling Fremmedsprog Nedskæringer Eksamen Digitalisering Kunstig intelligens Besparelse
luk
Tilbage
lille_billede

Ikke samme løn for stx og htx i naturvidenskab

29. marts 2017
Skrevet af_
gs_redaktor
Denne artikel er hentet fra arkiv og er ikke optimeret til det nye design.

Lærere der underviser i fysik, biologi og kemi på htx er dårligere lønnet end deres kolleger på stx. Det er ikke rimeligt.

Fysik, biologi og kemi-lærere på stx og hf får et tillæg på henholdsvis 6900/12.600/19.500 for C, B, A-hold på et år, som det står i paragraf 8 stk. 2 i overenskomsten. Tillægget kommer sig af, at før i tiden fik man timer til apparaturopstilling, men så blev timerne sløjfet, og som en erstatning fik man dette tillæg.

Desværre for htx-lærere er de ikke ansat på samme overenskomst, og i deres overenskomst er der ikke et sådan tillæg. Så grundlæggende har vi to ligestillede uddannelser med de samme krav til læreren både mht. kompetencer men også mht. arbejdstid pr. hold men med en forskel i aflønning. Det mener jeg ikke er rimeligt.

 På den skole, hvor jeg underviser, er det endnu tydeligere. Her er både stx- og htx-klasser, så vi har flere lærere der både underviser htx-klasser og stx-klasser. Men forskellen i overenskomst medfører visse problemer.

F.eks.

Et biotek-hold har en kemi-lærer ansat på stx-overenskomst samt en biologi-lærer ansat på htx-overenskomst. Kemi-læreren får et tillæg på 12.600 kr. om året, imens htx-læren får et rundt nul i tillæg om året for det hold. Så man lægger det samme stykke arbejde i klassen, men får forskellig løn for det samme arbejde.

Ligeledes får en htx-lærer der underviser i fysik på skolen intet tillæg, imens en stx-lærer på samme skole får et tillæg. Det betyder ikke noget, om det er et htx-hold eller et stx-hold der undervises, for det er lærerens overenskomst der tæller. Her burde ikke være en forskel, da et fysik/biologi/kemi-hold har ca. lige mange timer hvad enten det er stx eller htx.

Grunden til denne forskellighed i aflønning er alene i overenskomsterne for stx og htx. Jeg mener at dette ikke kan ordnes med en lokallønsaftale på erhvervsskolerne. Dette kan løses ved at ved overenskomstforhandlingerne og det er GL der har forhandlingsretten.

Så når nu OK18 nærmer sig, ser jeg gerne, at GL tager dette emne op, da de repræsenterer alle lærere på gymnasiale uddannelser. GL bør arbejde for lige løn for lige arbejde.

Link er kopieret
Kommentar til indlægget

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
Relaterede artikler
  • No image

    Er der problemer med trusler og selvcensur i gymnasiet?

  • No image

    Tæt på ligestilling

  • No image

    “Entydig” kritik af grundforløbet?

  • No image

    Hvorfor papirblad?

  • No image

    Afskaf hf-vintereksamen på blandede institutioner

  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2023

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater