Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Alle
  • Arbejdsmiljø
  • Kunstig intelligens
  • Undervisning

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdstid AT Besparelse Brobygning Corona Dannelse Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse
  • Digital eksamensovervågning Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk Eux Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022
  • Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Hf Historie Idræt Innovation Integration It It i undervisning It-forbud
  • Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerliv Læsevejledning Lectio Ledelse Lektier
  • Lokalaftale Lokalløn Løn Matematik Matematik B Min gymnasietid Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 Ordblind Overenskomst Pension Præstationskultur
  • Praktikant Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø regeringens gymnasieudspil Repræsentantskabsmøde Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur
  • Sverige Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tværfaglighed Uddannelsespolitik Undervisningsdifferentiering Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 OK 13 Corona Elevfordeling Fremmedsprog Nedskæringer Digitalisering Eksamen Kunstig intelligens Besparelse
luk
Tilbage
blogger_marie-louise_kragelund

”Ikke noget alligevel”

9. januar 2017
Skrevet af_
Marie-Louise Kragelund
Denne artikel er hentet fra arkiv og er ikke optimeret til det nye design.

Med en mine, der virkede troværdig, proklamerede en elev: ”Jamen jeg har det hele inde i hovedet!” Lige inden havde jeg prikket lidt til hende, fordi hun aldrig sagde en dyt i timerne. Når hun havde hånden oppe, blev det aldrig til andet end ”Ikke noget alligevel” eller ”Nåhm, det var bare det samme, som det Simon lige har sagt”. Men hun havde altså det hele inde i hovedet.

Fint nok. For så vidt. Jeg valgte at tro hende. Og det var fint nok, hvis hun havde forstået det hele. Man må gerne være stille-dygtig for min skyld.

Men hvad kan vi bruge viden til, hvis den kun er inde i hovedet? Det er selvfølgelig et godt fundament for det næste, hun skal lære, men hvis hun heller ikke kan udtrykke sig om det, er vi lige vidt. Hvis hun hverken kan tale eller skrive om erfaringer, problemstillinger, resultater, tolkninger, processer, sammenhænge osv., så nytter det ingenting. Desuden vil hun formodentlig hurtigt glemme det hele igen, fordi det sandsynligvis ikke har lagret sig i langtidshukommelsen.

Det er derfor, jeg ikke bare kan lade eleverne sidde og lytte i fred. Jeg vil gerne have dem til hver time at genfortælle, repetere og forklare til deres sidemakker. Jeg er godt klar over, at det kan være svært, og det kan være virkelig irriterende, at man ikke bare kan få lov til at forstå stoffet i fred.

Når så eleverne sidder der og genfortæller, repeterer og forklarer, så får de øje på, at der alligevel var noget, der ikke helt var på plads. Eller noget, de havde forstået forskelligt. Så tager vi det selvfølgelig bare igen, og derefter er forståelsen af en helt anden kvalitet, og der er kastet et anker ind i langtidshukommelsen.

Men hvor er det irriterende. Tænk, hvis man bare kunne få lov til at sidde og forstå verden i fred.

Link er kopieret
Kommentar til indlægget

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
Relaterede artikler
  • No image

    Er der problemer med trusler og selvcensur i gymnasiet?

  • No image

    Tæt på ligestilling

  • No image

    “Entydig” kritik af grundforløbet?

  • No image

    Hvorfor papirblad?

  • No image

    Afskaf hf-vintereksamen på blandede institutioner

  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2023

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater