Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Gymnasiereform 2030
  • Kunstig intelligens
  • Eksamen

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Akademikerne Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning APV arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdspres Arbejdstid AT Autisme Besparelse Brobygning campus Corona Dannelse
  • Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse Digital eksamensovervågning Digital krænkelse Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk EOP Epx
  • EU Eux Fængsler Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Finanslov 2024 Finanslov 2025 fjernundervisning Folkemøde 2023 Folkemøde 23 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi fusion
  • gambling GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gruppearbejde Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Gymnasiereform 2030 Hf Hhx Historie Høje følelsesmæssige krav Htx Idræt Indeklima Indflydelse
  • Innovation Integration It It i undervisning It-forbud Kandidatreform Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kollegial supervision Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn
  • Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerens dag Lærerliv læring Læsevejledning læsning Lectio Ledelse Lektier Litteratur Litteraturkanon Lokalaftale Lokalløn Løn Matematik Matematik B Min gymnasietid Mobiltelefon
  • Mødekultur Motivation Musik Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer Observation af undervisning OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 OK 26 Ordblind Overenskomst Pension politik Præstationskultur
  • Praktikant privatundervisning Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø Psykologisk tryghed regeringens gymnasieudspil Religion Repræsentantskabsmøde Repræsentantskabsmøde 2023 Repræsentantskabsmøde 2024 Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser Seksualundervisning Selvcensur Seniorarbejdsliv serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skærmfri undervisning
  • Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur Sverige Sygdom Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde Tekst Tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tilsyn Tværfaglighed
  • Uddannelsespolitik Udveksling Undervisningsdifferentiering Undervisningsevaluering ungdomskultur valg Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Vikar Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 Eksamen Kunstig intelligens Corona Elevfordeling Fremmedsprog Gymnasiereform 2030 OK 13 Tidsregistrering Nedskæringer
luk
Tilbage
Overenskomst OK 13
Mikael Busch2 GL

I know nothing …

13. april 2018
Skrevet af_
Mikael Busch

Bondo-effekten og mediernes fortsatte negligering af de faktiske forhold i lærerkonflikten.

Den 13. marts var der i Jyllands-Posten et fyldigt og overvejende positivt portræt af Anders Bondo Christensen, én af nøglefigurerne i de højspændte OK18-forhandlinger. Det er der intet overraskende i, ligesom der heller ikke er noget overraskende i, at Politiken forsøger at finde mennesket bag Sophie Løhde. Det er helt almindelig omnibusjournalistik. Undervejs i Bondo-portrættet optrådte denne passage om lærerkonflikten i 2013:

“Konflikten og de forhandlinger, der gik forud, er siden blevet anklaget for at være aftalt spil mellem kommunerne og regeringen for at sætte lærerne på plads.”

Jeg er overbevist om, at portrætjournalisten selv anser ovenstående hovedsætning med en indskudt bisætning som naturlige elementer i en neutral og tilstræbt objektiv journalistik. For vi kan jo ikke rigtigt vide, hvad der er foregået, vel?

Jo, det kan vi faktisk. Der er solid dokumentation for, at der VAR aftalt spil. Det har man kunnet vide de sidste fem år. Allerede den 17. marts 2013 kunne DR 21Søndag berette, at centrale ministre, embedsmænd og repræsentanter for KL holdt et afgørende, fortroligt møde den 13. november 2012, hvor de lagde køreplanen for, hvordan Danmarks Lærerforening skulle køres over. På mødet gav de centrale aktører hinanden håndslag på at ”gå hele vejen” – og dermed kortslutte den meget omtalte danske model. I Anders-Peter Mathiasens bog ”Søren og Mette i benlås” (2017) bekræfter tidligere SF-formand Annette Vilhelmsen og DF-formand Kristian Thulesen Dahl det aftalte spil. Den mangelfulde pressedækning af lærerkonflikten har været oppe at vende i Presselogen på TV2 News, men journalisterne fortsætter ufortrødent med at negligere den tilgængelige viden.

Det er langtfra kun JP’s portrætjournalist, som fortsat åbner for den mulighed, at hændelsesforløbet i 2012-2013 bare er afsæt for nogle ømskindede offentligt ansattes fikse idéer. Det mest opsigtsvækkende eksempel på negligering af de faktiske forhold er naturligvis efterspillet til Politikens legendariske fødselsdagsinterview med Helle Thorning-Schmidt, hvori hun var kommet til at fortale sig. ”Da vi besluttede lockouten …” fik den tidligere statsminister lov til at korrigere til disse meningsløse sætninger: ” Da vi besluttede at afslutte lockouten, vidste vi godt, at den formentlig ville komme til at ligge oven i 1. maj.” Men der er næsten dagligt friske eksempler.

Den 6. april skrev Bent Winther i Berlingske:

“Indgrebet i lærernes lockout i 2013, som stadig trækker dybe spor, og ifølge mange er den egentlige årsag til den nuværende overenskomstkrise, bærer Mette Frederiksens navn. Det var hende, der som beskæftigelsesminister udformede indgrebet, som ifølge Anders Bondo Christensen og hans støtter udgjorde sidste kapitel i en drejebog, der var skrevet på forhånd.”

Hvordan kan en dygtig arbejdsmarkedsjournalist og samfundsredaktør i en i øvrigt udmærket artikel stadig sætte spørgsmålstegn ved OK13-drejebogens eksistens? Måske pga. Bondo-effekten. Bondo-effekten er min betegnelse for et reaktionsmønster, som er karakteristisk blandt journalister og kommentatorer. Bondo-effekten manifesterer sig ved en uforklarlig kortslutning af dømmekraften bare ved synet af eller tanken om Anders Bondo Christensen. Måske ligger det i sygekassebrillerne. Måske er det den ravjyske accent. Eller også er lærerformanden bare irriterende godt inde i sagerne? ”Den lille fyr med brillerne”, som Noa Redington har kaldt ham i TV2 News.

Undertiden får jeg den foruroligende tanke, at mediehusene – trods det indlysende og veldokumenterede – har taget en redaktionel beslutning om, at man ikke kan have nogen sikker viden om, hvad der foregik for fem år siden. Jeg kommer til at tænke på Andrew Sachs i glansrollen som den inkompetente tjener Manuel i den rablende komedieserie ”Halløj på badehotellet”: ”I know nothing. I am from Barcelona.”

Mikael Busch, lektor, medlem af GL’s hovedbestyrelse (Liste 2)

Link er kopieret
Kommentar til indlægget

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
Relaterede artikler
  • Rene vester kjær
    Overenskomst

    Skal vi ende som SOSU-assistenterne?

  • No image
    Overenskomst

    Time for a change III

  • Anders Frikke
    Overenskomst

    OK13 ”Revisited” i OK18

  • ph
    Overenskomst

    Er dit indlæg udtryk for en OKU-formands resignation, Tomas Kepler?

  • Mikael Busch3 GL
    Overenskomst

    Efter ”Søren og Mette i benlås”

  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2025

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater