Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Alle
  • Arbejdsmiljø
  • OK 21
  • Undervisning

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdstid AT Besparelse Brobygning Corona Dannelse Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse
  • Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Eux Faglighed Feedback Finanslov 2023 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi
  • GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Hf Historie Idræt Innovation Integration It It i undervisning It-forbud Karakterer Karakterkrav Karakterræs
  • Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kompetenceudvikling Køn Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerliv Lectio Ledelse Lektier Lokalaftale Lokalløn Løn Matematik Matematik B
  • Min gymnasietid Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 Ordblind Overenskomst Pension Præstationskultur Praktikant Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø regeringens gymnasieudspil Repræsentantskabsmøde
  • Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SRP Stress Studieretning Studietur Sverige Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde tidsregistrering Tillidsrepræsentant
  • Tværfaglighed Uddannelsespolitik Undervisningsdifferentiering Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 OK 13 Corona Elevfordeling Fremmedsprog Digitalisering Nedskæringer Eksamen Besparelse Uddannelsespolitik
luk
Tilbage
Overenskomst OK 13 Overenskomst
Mikael Busch3 GL

Efter ”Søren og Mette i benlås”

9. oktober 2017
Skrevet af_
Mikael Busch

Vil OK18 blive afviklet i et nyt forhandlingsklima?

“Du er ikke levebrødspolitiker, du vil mere, du vil forandre, du vil gøre verden og Danmark til et bedre sted at leve.” Ordene faldt i departementschefens tale, da der var overdragelsesforretning i Finansministeriet i sommeren 2015. Bjarne Corydon gik af, og Claus Hjort Frederiksen genindtog ministerembedet. De pæne ord var møntet på den afgående minister, som blev helt rørt. Det skortede heller ikke på ros til Corydon, da han fire år tidligere – relativt ukendt i offentligheden – indtog landets næstmest magtfulde ministerium. Under overskriften ”Avisbud blev en af Danmarks mægtigste” roste Stefan Hermann, en personlig ven, som samtidig er en af de mest centrale aktører i uddannelses-Danmark, den nye minister med disse smukke ord: ”Ordholdende, udholdende og ’i besiddelse af en enorm råstyrke. Han går ikke efter at snyde folk.”

I dag er der blevet længere mellem roserne til manden med den tilforladelige basrøst, der er opvokset på kanten af ghettoen i Kolding. Efter Dong-affæren og den efterhånden stærke dokumentation af det urene trav forud for lærerlockouten i 2013, fremstår de rosende udsagn om Corydon i et noget andet lys. De har snarere mindelser om de pinlige citater, der undertiden trækkes frem for at dokumentere prominente kulturpersonligheders og politikeres ungdommelige vildfarelser i form af Stalin- eller Mao-dyrkelse.

Efter Anders-Peter Mathiasens velskrevne og velresearchede bog Søren og Mette i benlås er der omsider sat en ny dagsorden. Nu står det lysende klart, at Corydon var hovedskurken i komplottet mod landets undervisere i 2013. Nu kan Corydon ikke længere slippe afsted med at påstå, at ”skolereformen er det, jeg er allermest stolt af.” Nu er bevisbyrden endelig ved at blive vendt om. Man kan undre sig over, at Danmarks Lærerforening skulle hyre en journalist for at dokumentere komplottet. Hvorfor har den såkaldte 4. statsmagt ikke for længst – af egen drift – gravet mere i sagen?  

Var sagen ikke relevant nok? Var den ikke principiel nok? Var den for kedelig? Eller synes store dele af medieklassen, stiltiende, at det var helt i orden at suspendere den danske model i 2013? Så fik underviserne endelig som fortjent?

Det skal blive interessant, om OK18 bliver afviklet i et andet klima end de sidste to overenskomstforhandlinger.

Af Mikael Busch
Medlem af GL’s hovedbestyrelse for Liste 2

 

Link er kopieret
Kommentar til indlægget

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
Relaterede artikler
  • Jeppe
    Arbejdsmiljø Overenskomst

    Krig og fred - elementer i den danske model

  • Jeppe
    Arbejdsmiljø Overenskomst Uddannelsespolitik

    Fokus på undervisning? Ikke hos os!

  • Tomas Kepler HB 2
    Overenskomst

    Hellemann-orkesteret spillede falsk, mens KL-skibet sank

  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2023

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater