Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Alle
  • Arbejdsmiljø
  • OK 21
  • Undervisning

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdstid AT Besparelse Brobygning Corona Dannelse Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse
  • Digital eksamensovervågning Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk Eux Faglighed Feedback Finanslov 2023 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald
  • Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Hf Historie Idræt Innovation Integration It It i undervisning It-forbud Karakterer
  • Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerliv Lectio Ledelse Lektier Lokalaftale Lokalløn
  • Løn Matematik Matematik B Min gymnasietid Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 Ordblind Overenskomst Pension Præstationskultur Praktikant Professionel kapital
  • Psykisk arbejdsmiljø regeringens gymnasieudspil Repræsentantskabsmøde Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SRP Stress Studieretning Studietur Sverige Taxameter Taxameterordning
  • Teamsamarbejde tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tværfaglighed Uddannelsespolitik Undervisningsdifferentiering Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 OK 13 Corona Elevfordeling Fremmedsprog Digitalisering Nedskæringer Eksamen Besparelse Uddannelsespolitik
luk
Tilbage
ArbejdsmiljøOverenskomst OK 13 OK 15
Jeppe

Krig og fred – elementer i den danske model

6. oktober 2017
Skrevet af_
Jeppe Kragelund

Kernen i den danske model er, at arbejdsmarkedets parter gennem (mere eller mindre hårde) forhandlinger opnår en aftale omkring en ny overenskomst. Et “godt resultat” er et resultat, som både arbejdsgiver og arbejdstager kan “leve” med og dermed er villige til at tage ansvar for, når aftalen skal implementeres på arbejdspladserne.

Realistisk set vil en aftale ofte være mere eller mindre i den ene parts favør, men hvis det går på skift i det lange løb, kan begge parter leve med det blandt andet for at opnå ro på arbejdsmarkedet, hvilket er i alles interesse, når alt kommer til alt.

Ved de sidste overenskomster, OK13 og OK15, har aftalerne været i arbejdsgivernes favør. Derfor er det endda endnu mere problematisk, at vi i GL oplever store (lad os sige det pænt) udfordringer med at opretholde en dialog med arbejdsgiver (Moderniseringsstyrelsen) om de problemer, som tynger på det gymnasiale område. Hvor er dialogen og viljen til at løse de problemer, som vi ser på det gymnasiale arbejdsmarked?

Vi opfordrer til, at vi alle lærer af lærerkonflikten fra 2013, som i disse dage er blevet aktualiseret med udgivelsen af bogen “Søren og Mette i benlås” og (ind)ser, at vejen til et godt arbejdsmarked går gennem dialog og samarbejde for at få løst de problemer, som uundgåeligt følger med omlægninger på arbejdsmarkedet.

Vi er – sammen med resten af Danmarks fortravlede gymnasielærere – villig til at tage arbejdshandskerne på for at implementere både en ny gymnasiereform og en ny overenskomst, for det er en del af vores job, også selvom aftalen måske ikke er groet i vores baghave. MEN er det så ikke rimeligt at forvente, at også vores modpart (Moderniseringsstyrelsen) aktivt indgår i en dialog omkring de problemer, som opleves i forbindelse med en sådan implementering? I al beskedenhed så har vi i GL en ret god fornemmelse for, hvor skoen trykker gennem vores daglige kontakt til sektoren, gennem eget virke på skolerne, gennem vores TR-netværk, medlemsundersøgelser og skolebesøg.

Vi ser frem til OK18-forhandlingerne i forventningen om, at der gives plads til gensidigt at behandle ønsker og krav fra begge sider af bordet. Desuden håber vi, at arbejdsmarkedets parter i den efterfølgende “fredstid” står sammen om at tage ansvar for at løse de problemer, som en aftale uundgåeligt vil føre med sig, når den er indgået i et kompromis mellem to parter – og tilmed fortolkes og dermed implementeres forskelligt på de enkelte arbejdspladser.

Og ærligt talt, hvis Moderniseringsstyrelsen i fremtiden også ønsker sig dygtige og engagerede medarbejdere i den danske gymnasieskole og den offentlige sektor generelt, så kræver det også i tiden mellem overenstkomstforhandlingerne, at begge parter har mod og vilje til samarbejde og handling.

Vi ser frem til samarbejdet.

Af Anders Frikke, Burkhard Sievers, Stine Gørup Sørensen, Peter Hall og Jeppe Kragelund
Medlemmer af hovedbestyrelsen for LISTE 3

Link er kopieret
Kommentar til indlægget

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
Relaterede artikler
  • Jeppe
    Arbejdsmiljø Overenskomst Uddannelsespolitik

    Fokus på undervisning? Ikke hos os!

  • kaare_blinkenberg_10x15_2
    Arbejdsmiljø

    Arbejdet stresser og skader gymnasielærernes privatliv

  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2023

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater