Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Gymnasiereform 2030
  • Kunstig intelligens
  • Tidsregistrering

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Akademikerne Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning APV arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdspres Arbejdstid AT Autisme Besparelse Brobygning campus Corona Dannelse
  • Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse Digital eksamensovervågning Digital krænkelse Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk EOP Epx
  • EU Eux Fængsler Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Finanslov 2024 Finanslov 2025 fjernundervisning Folkemøde 2023 Folkemøde 23 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi fusion
  • gambling GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gruppearbejde Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Gymnasiereform 2030 Hf Hhx Historie Høje følelsesmæssige krav Htx Idræt Indeklima Indflydelse
  • Innovation Integration It It i undervisning It-forbud Kandidatreform Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kollegial supervision Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn
  • Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerens dag Lærerliv læring Læsevejledning læsning Lectio Ledelse Lektier Litteratur Litteraturkanon Lokalaftale Lokalløn Løn Matematik Matematik B Min gymnasietid Mobiltelefon
  • Mødekultur Motivation Musik Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer Observation af undervisning OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 OK 26 Ordblind Overenskomst Pension politik Præstationskultur
  • Praktikant privatundervisning Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø Psykologisk tryghed regeringens gymnasieudspil Religion Repræsentantskabsmøde Repræsentantskabsmøde 2023 Repræsentantskabsmøde 2024 Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser Seksualundervisning Selvcensur Seniorarbejdsliv serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skærmfri undervisning
  • Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur Sverige Sygdom Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde Tekst Tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tilsyn Tværfaglighed
  • Uddannelsespolitik Udveksling Undervisningsdifferentiering Undervisningsevaluering ungdomskultur valg Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Vikar Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 Eksamen Kunstig intelligens Corona Elevfordeling Fremmedsprog OK 13 Gymnasiereform 2030 Nedskæringer Tidsregistrering
luk
Tilbage
ArbejdsmiljøOverenskomst OK 13 OK 15
Jeppe

Krig og fred – elementer i den danske model

6. oktober 2017
Skrevet af_
Jeppe Kragelund

Kernen i den danske model er, at arbejdsmarkedets parter gennem (mere eller mindre hårde) forhandlinger opnår en aftale omkring en ny overenskomst. Et “godt resultat” er et resultat, som både arbejdsgiver og arbejdstager kan “leve” med og dermed er villige til at tage ansvar for, når aftalen skal implementeres på arbejdspladserne.

Realistisk set vil en aftale ofte være mere eller mindre i den ene parts favør, men hvis det går på skift i det lange løb, kan begge parter leve med det blandt andet for at opnå ro på arbejdsmarkedet, hvilket er i alles interesse, når alt kommer til alt.

Ved de sidste overenskomster, OK13 og OK15, har aftalerne været i arbejdsgivernes favør. Derfor er det endda endnu mere problematisk, at vi i GL oplever store (lad os sige det pænt) udfordringer med at opretholde en dialog med arbejdsgiver (Moderniseringsstyrelsen) om de problemer, som tynger på det gymnasiale område. Hvor er dialogen og viljen til at løse de problemer, som vi ser på det gymnasiale arbejdsmarked?

Vi opfordrer til, at vi alle lærer af lærerkonflikten fra 2013, som i disse dage er blevet aktualiseret med udgivelsen af bogen “Søren og Mette i benlås” og (ind)ser, at vejen til et godt arbejdsmarked går gennem dialog og samarbejde for at få løst de problemer, som uundgåeligt følger med omlægninger på arbejdsmarkedet.

Vi er – sammen med resten af Danmarks fortravlede gymnasielærere – villig til at tage arbejdshandskerne på for at implementere både en ny gymnasiereform og en ny overenskomst, for det er en del af vores job, også selvom aftalen måske ikke er groet i vores baghave. MEN er det så ikke rimeligt at forvente, at også vores modpart (Moderniseringsstyrelsen) aktivt indgår i en dialog omkring de problemer, som opleves i forbindelse med en sådan implementering? I al beskedenhed så har vi i GL en ret god fornemmelse for, hvor skoen trykker gennem vores daglige kontakt til sektoren, gennem eget virke på skolerne, gennem vores TR-netværk, medlemsundersøgelser og skolebesøg.

Vi ser frem til OK18-forhandlingerne i forventningen om, at der gives plads til gensidigt at behandle ønsker og krav fra begge sider af bordet. Desuden håber vi, at arbejdsmarkedets parter i den efterfølgende “fredstid” står sammen om at tage ansvar for at løse de problemer, som en aftale uundgåeligt vil føre med sig, når den er indgået i et kompromis mellem to parter – og tilmed fortolkes og dermed implementeres forskelligt på de enkelte arbejdspladser.

Og ærligt talt, hvis Moderniseringsstyrelsen i fremtiden også ønsker sig dygtige og engagerede medarbejdere i den danske gymnasieskole og den offentlige sektor generelt, så kræver det også i tiden mellem overenstkomstforhandlingerne, at begge parter har mod og vilje til samarbejde og handling.

Vi ser frem til samarbejdet.

Af Anders Frikke, Burkhard Sievers, Stine Gørup Sørensen, Peter Hall og Jeppe Kragelund
Medlemmer af hovedbestyrelsen for LISTE 3

Link er kopieret
Kommentar til indlægget

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
Relaterede artikler
  • Jeppe
    Arbejdsmiljø Overenskomst Uddannelsespolitik

    Fokus på undervisning? Ikke hos os!

  • kaare_blinkenberg_10x15_2
    Arbejdsmiljø

    Arbejdet stresser og skader gymnasielærernes privatliv

  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2025

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater