Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Gymnasiereform 2030
  • Kunstig intelligens
  • Eksamen

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Akademikerne Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning APV arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdspres Arbejdstid AT Autisme Besparelse Brobygning campus Corona Dannelse
  • Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse Digital eksamensovervågning Digital krænkelse Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk EOP Epx
  • EU Eux Fængsler Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Finanslov 2024 Finanslov 2025 fjernundervisning Folkemøde 2023 Folkemøde 23 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi fusion
  • gambling GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gruppearbejde Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Gymnasiereform 2030 Hf Hhx Historie Høje følelsesmæssige krav Htx Idræt Indeklima Indflydelse
  • Innovation Integration It It i undervisning It-forbud Kandidatreform Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kollegial supervision Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn
  • Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerens dag Lærerliv læring Læsevejledning læsning Lectio Ledelse Lektier Litteratur Litteraturkanon Lokalaftale Lokalløn Løn Matematik Matematik B Min gymnasietid Mobiltelefon
  • Mødekultur Motivation Musik Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer Observation af undervisning OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 OK 26 Ordblind Overenskomst Pension politik Præstationskultur
  • Praktikant privatundervisning Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø Psykologisk tryghed regeringens gymnasieudspil Religion Repræsentantskabsmøde Repræsentantskabsmøde 2023 Repræsentantskabsmøde 2024 Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser Seksualundervisning Selvcensur Seniorarbejdsliv serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skærmfri undervisning
  • Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur Sverige Sygdom Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde Tekst Tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tilsyn Tværfaglighed
  • Uddannelsespolitik Udveksling Undervisningsdifferentiering Undervisningsevaluering ungdomskultur valg Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Vikar Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 Eksamen Kunstig intelligens Corona Elevfordeling Fremmedsprog Gymnasiereform 2030 OK 13 Nedskæringer Tidsregistrering
luk
Tilbage
Overenskomst OK 13 OK 15
ph

Er dit indlæg udtryk for en OKU-formands resignation, Tomas Kepler?

27. oktober 2017
Skrevet af_
Peter Hall

Replik til Tomas Keplers debatindlæg i Gymnasieskolen nr. 9 fra 17. oktober 2017. (Se link i boksen til højre)
Det undrer mig, at du ved indgangen til den snarlige OK 18-forhandling fremfører dommedagstanker for den danske model, samtidig med vi i fællesskab i GL’s Hovedbestyrelse er i færd med at tilpasse og koordinere OK 18-krav og forløb med vores samarbejdspartnere i Akademikerne (AC), som GL’s Repræsentantskab strategisk har vedtaget forhandlingsfællesskab med i forbindelse med OK18, i øvrigt på samme vis som ved overenskomstforhandlingerne i 2015, 2013, 2011 og tidligere.
Der kan ikke herske tvivl om, at såvel Bjarne Corydons som Bertel Haarders sammenligning af gymnasielærerne med folkeskolelærerne i forbindelse OK 13 var såvel upassende som plat.
Jeg vil – trods al respekt for daværende flertal og mindretal i GL’s Hovedbestyrelse og Repræsentantskab – tilskrive det store ’nej’ ved urafstemningen i 2013, at den markante forringelse af gymnasielærernes arbejdsvilkår stod meget klart og skræmmende for den enkelte gymnasielærer, så et ’nej’ i den kontekst gav god mening. GL kom bestemt ikke sejrrigt ud af OK 13, der fortsat på flere af landets gymnasieskoler giver anledning til mange problemer, konflikter og frustrationer.
Men modsat Danmarks Lærerforening fik GL en overenskomst ved OK 13 i form af historiske lønstigninger (Se link i boks til højre for denne tekst), et værn mod øvre arbejdstid samt mulighed for at indgå lokale arbejdstidsaftaler.
Danmarks Lærerforening fik hverken mere i løn eller en overenskomst – folkeskolelærerne ”fik” Lov 409, som de stadig lider under.
Minister for offentlig innovation Sophie Løhdes afvisning af muligheden for at forhandle lærernes arbejdstid ved OK 18 gør det unægteligt meget trægt for Danmarks Lærerforening at tage hul på OK 18-forhandlingerne. Der er al mulig grund til fortsat at bakke op om folkeskolelærerne, som er blevet behandlet helt urimeligt – dog uden at sammenblande vores og deres forhandlinger.
GL er og var i en anden situation end Danmarks Lærerforening.
Under OK13 valgte GL’s hovedbestyrelse og repræsentantskab som nævnt at indgå i et AC-forhandlingsfællesskab med de andre akademiker-organisationer i en erkendelse af, at vi står stærkere ved at forhandle sammen i stedet for at forhandle alene – i øvrigt skal man være opmærksom på, at GL’s medlemmer på det erhvervsgymnasiale område er på AC-overenskomsten – uanset beslutning om forhandlingsfælleskab med AC.
GL’s repræsentantskab har gentagende gange bekræftet, at dette forhandlingsfællesskab stiller GL stærkest, men det er klart, at fællesskabet begrænser den enkelte organisations handlerum; hvis man vil være en del af fællesskabet må man tilpasse sig de fælles krav – med en slidt metafor kalder man det at klippe en hæl og hakke en tå.
Tomas du skal passe på ikke begå samme forplumrende sammenblanding af folkeskolelærere og gymnasielærere som Corydon og Haarder. Vi skal holde fokus på GL’s kommende overenskomstforhandlinger.
Vi smertes stadig af arbejdsgivernes angreb på os i 13, da GL mistede aftaleretten på arbejdstid, og sektoren mistede ressourcebindingen, men Tomas lad os ikke næres af et OK13-resultat, som vi alle i GL gerne have set anderledes, og dermed miste mod og håb. Der er al mulig grund til at kæmpe for den danske model og ikke mindst i dens ånd for et godt resultat ved OK 18, som begge parter kan se sig i.
Vi har i GL opstillet en række krav (Se link til OK18-krav i boks til højre for denne tekst), der er vedtaget på forårets repræsentantskabsmøde og debatteret på de mange medlemsmøder rundt omkring i landet. Den gode proces og dialog fortjener respekt og opfølgning i form af kamp for et godt OK 18-resultat.

Peter Hall,
medlem af GL’s hovedbestyrelse

Link er kopieret
Kommentar til indlægget

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
Relaterede artikler
  • No image

    Er OK 18 sidste udkald for den danske model?

  • sine_sunesen_direktoer_akademikerne
    Overenskomst

    GL har det bedst i fornuftsægteskab med Akademikerne

  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2025

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater