Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Gymnasiereform 2030
  • Kunstig intelligens
  • Eksamen

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Akademikerne Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning APV arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdspres Arbejdstid AT Autisme Besparelse Brobygning campus Corona Dannelse
  • Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse Digital eksamensovervågning Digital krænkelse Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk EOP Epx
  • EU Eux Fængsler Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Finanslov 2024 Finanslov 2025 fjernundervisning Folkemøde 2023 Folkemøde 23 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi fusion
  • gambling GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gruppearbejde Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Gymnasiereform 2030 Hf Hhx Historie Høje følelsesmæssige krav Htx Idræt Indeklima Indflydelse
  • Innovation Integration It It i undervisning It-forbud Kandidatreform Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kollegial supervision Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn
  • Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerens dag Lærerliv læring Læsevejledning læsning Lectio Ledelse Lektier Litteratur Litteraturkanon Lokalaftale Lokalløn Løn Matematik Matematik B Min gymnasietid Mobiltelefon
  • Mødekultur Motivation Musik Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer Observation af undervisning OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 OK 26 Ordblind Overenskomst Pension politik Præstationskultur
  • Praktikant privatundervisning Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø Psykologisk tryghed regeringens gymnasieudspil Religion Repræsentantskabsmøde Repræsentantskabsmøde 2023 Repræsentantskabsmøde 2024 Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser Seksualundervisning Selvcensur Seniorarbejdsliv serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skærmfri undervisning
  • Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur Sverige Sygdom Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde Tekst Tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tilsyn Tværfaglighed
  • Uddannelsespolitik Udveksling Undervisningsdifferentiering Undervisningsevaluering ungdomskultur valg Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Vikar Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 Eksamen Kunstig intelligens Corona Elevfordeling Fremmedsprog Gymnasiereform 2030 OK 13 Tidsregistrering Nedskæringer
luk
Tilbage

Er OK 18 sidste udkald for den danske model?

6. oktober 2017
Skrevet af_
Gymnasieskolen Redaktion

I skrivende stund er bogen Søren og Mette i benlås – En kritisk krønike om folkeskolen, lærerlockouten og new public management netop kommet i fri handel. Ifølge omtalen afdækker bogen det koordinerede angreb fra staten og KL på folkeskolelærerne, som gik via saboterede forhandlinger og lockout af lærerne frem mod et på forhånd aftalt lovindgreb til fordel for de kommunale arbejdsgivere. Manøvren var ikke alene et overgreb på lærerne, som fik stjålet deres arbejdstidsregler og lænset strejkekassen, imens de kommunale arbejdsgivere sparede store penge; det var også et overgreb på den danske model, som forudsætter frie forhandlinger mellem arbejdsmarkedets parter.

Gymnasieskolernes Lærerforenings (GL) eget kapitel om OK 13-forhandlingerne understøtter kun det billede, som bogen siges at tegne. GL mødte også en mur af manglende forhandlingsvilje hos staten og kom under pres for at sælge den centrale aftaleret, man ellers højlydt havde markeret som ”ikke til salg”. Det blev den så alligevel. I et kontroversielt forløb underskrev GL’s daværende formand OK 13 og anbefalede sammen med et snævert hovedbestyrelsesflertal medlemmerne at takke ja til aftalens mere eller mindre æteriske værn og goder. I slaget om offentlighedens gunst brugte finansminister Bjarne Corydon hurtigt aftalen med GL til at fremstille folkeskolelærerne som mere umulige forhandlingspartnere. At GL’s medlemmer med 85 procent af de afgivne stemmer massivt sagde nej til OK 13 på anbefaling fra mindretallet i hovedbestyrelsen og et klart flertal i repræsentantskabet, ændrede ikke på, at GL blev brugt til at sætte folkeskolelærerne i skammekrogen.

Det er en arv fra OK 13, som fortsat hænger ved. GL bruges meget iøjnefaldende stadigvæk som et figenblad og et knojern. Eksempelvis skriver Bertel Haarder i en kommentar til Søren og Mette i benlås:

”Man skal også bemærke, at gymnasielærerne efter en lang forhandling gik med til en normalisering af deres aftale- og overenskomstvilkår. Og fik noget til gengæld, nemlig lønforhøjelse. Det tyder jo på, at folkeskolelærerne kunne have fået noget lignende, hvis deres formand i lighed med gymnasielærernes formand havde været klog nok til at klatre ned fra det høje træ, hvor han desværre valgte at blive siddende.” (Altinget.dk 3.10.17).

I Haarders univers lever den danske model et hensygnende liv i skyggen af statslige diktater og aktører som ”smarte GL” fra OK 13, som er ”kloge nok” til ikke at stå alt for fast på noget. I samme univers bor Sophie Løhde, minister for offentlig innovation og modpart ved OK 18-forhandlingerne, som kategorisk har erklæret, at der ikke skal forhandles om lærernes arbejdstidsregler ved OK 18 – lang tid før forhandlingerne overhovedet er gået i gang! Fagbevægelsen har dog reageret mindre servilt med krav om reelle forhandlinger på området. Der er sandt at sige også meget på spil, ikke bare for lærerne, men for hele fagbevægelsen og for den danske model, som har sikret ordnede og relativt fredelige forhold på det danske arbejdsmarked til gavn for hele samfundet.

Jeg håber på, at kampen for den danske model vindes og også kommer til at præge GL’s OK 18-forhandlinger. Det fortjener vores medlemmer, som lige siden OK 13 har kæmpet en ulige og nedslidende kamp mod de retsløse tilstande, mange gymnasielærere føler sig fanget i.

Tomas Kepler, formand for overenskomstudvalget og medlem af hovedbestyrelsen i GL

Link er kopieret
Kommentar til indlægget

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
Relaterede artikler
  • No image

    Er der problemer med trusler og selvcensur i gymnasiet?

  • No image

    Tæt på ligestilling

  • No image

    Hvad skal vi med GL?

  • No image

    Elektrohypersensitivitet – en advarsel

  • egon_kristensen_mp_pension sorthvid

    Alle nedslidte skal hjælpes

  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2025

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater