Efter afsløring om lærerlockout: “Nu må arbejdsgiverne vise, at de vil den danske model”
Annettenordstrøm

I dag udkommer en bog, hvor flere ledende politikere bekræfter, at lærerlockouten i 2013 var planlagt af S-R-SF-regeringen. Vigtig dokumentation, mener GL.

“Det var en skinforhandling, som var planlagt til at bryde sammen, og det cementerede vores opfattelse af, at Michael Ziegler og Kommunernes Landsforening ikke forhandlede frit, men var styret af Finansministeriet,” siger Anders Bondo Christensen.

Ovenstående citat er fra bogen Søren og Mette i benlås, der udkommer i dag. Bogen fik en del omtale i sidste uge, da et interview derfra med SF’s tidligere formand Annette Vilhelmsen og DF’s ditto Kristian Thulesen Dahl blev citeret i dagspressen.

“Lockouten af lærerne var regeringens beslutning,” siger Vilhelmsen i bogen, mens Thulesen Dahl fortæller om et møde med daværende statsminister Helle Thorning-Schmidt:

“Hun spurgte mig, om Dansk Folkeparti ville støtte det regeringsindgreb, de forventede blev nødvendigt til foråret, når der formentlig kom konflikt omkring folkeskolen. Jeg blev paf og afviste at forholde mig til spørgsmålet, og det var ikke det, jeg troede, mødet skulle handle om.”

“Så var samtalen slut, men fra oktober vidste jeg, at det hele var lagt til rette på forhånd, og lærerne ikke havde noget at forhandle om. Derfor turde jeg også sige offentligt, at den danske model var sat ud af kraft,” siger Kristian Thulesen Dahl i bogen.

Klart signal til arbejdsgiverne
Formand for Gymnasieskolernes Lærerforening Annette Nordstrøm Hansen er glad for bogens afsløringer.

“Det er dejligt, det bliver dokumenteret. Det er måske ikke så overraskende, men nu er der dokumentation for, at det var matchfixing,” siger hun.

Den nye viden lægger et pres på de overenskomstforhandlinger, der skal finde sted næste år.

“Bogen er et klart signal til arbejdsgiverne om, at hvis de vil bevare den danske model, så må de vise det under OK18-forhandlingerne. De må tage del i diskussionen om undervisernes arbejdsforhold, hvis respekten og tilliden skal genopbygges,” lyder det fra Annette Nordstrøm Hansen.

Hun uddyber:

“I 2013 blev vi kørt over. I 2015 var der intet ønske om at diskutere arbejdstid. Hvis man vil bevare modellen, så må man komme til bordet og indgå i reelle forhandlinger med organisationerne. I 2018 er der behov for, at der bliver lyttet til de store frustrationer, som lærerne har på grund af tidsregistreringerne. At vi samtidig er i nedskæringstider gør det bare endnu mere vigtigt, at lærerne har ordentlige rammer til at komme igennem de vanskelige situationer på skolerne.”

I hendes øjne er en svækkelse af samarbejdet ikke et ønskværdigt alternativ.

“Arbejdsmarkedet har godt af, at arbejdsgivere og arbejdstagere sidder sammen og løser konflikter. Sådan skaber man ro. Derfor kan det bekymre mig for fremtiden, hvis man ikke kan indgå overenskomster, som begge parter kan se sig selv i.”

Annette Nordstrøm Hansen fremhæver også, at fagbevægelsens traditionelt tætte bånd til Socialdemokratiet har lidt skade af lærerlockouten i 2013.

“Jeg håber, at der internt i Socialdemokratiet kommer en god diskussion om, hvordan de fremadrettet skal håndtere sådanne situationer. Det ville undre mig, hvis bogen ikke giver anledning til interne refleksioner.”

Bogen ‘Søren og Mette i benlås’ udkommer i dag på Politikens Forlag.

Uddrag fra Søren og Mette i benlås

“Aldrig i mit liv har jeg deltaget i sådan et skuespil,” siger Anders Bondo.

“På det tidspunkt havde jeg en samtale med et meget højtstående KL-bestyrelsesmedlem, og hvis du ikke skriver navnet, kan du godt få at vide, hvem det var. Hvor jeg simpelthen spurgte ham direkte: “Har jeg nogen som helst mulighed for at indgå en aftale med KL, som mine medlemmer også kan stemme hjem?”

“Nej,” svarede han.

“Det var en skinforhandling, som var planlagt til at bryde sammen, og det cementerede vores opfattelse af, at Michael Ziegler og Kommunernes Landsforening ikke forhandlede frit, men var styret af Finansministeriet.”

Det afviser Michael Ziegler: “Det var vores beslutning, og hvis ikke vi havde taget opgøret nu, ville vi være nødt til at vente 10-15 år, før vi kunne gøre forsøget igen.”

Kilde: Søren og Mette i benlås, af Anders-Peter Mathiasen, Politikens Forlag.