Hvordan får vi motivationen tilbage i klassen?
Er motivation af elever lærernes ansvar eller elevernes?
Vi kender ham alle sammen – ham – der sidder bag i klassen i alle timerne og højst sandsynligt ikke følger med i undervisningen. Han findes i alle klasser, jeg ved det, og I ved det – og i mange klasser findes der mere end én. Men skyldes det, at vi er en folk uengagerede unge mennesker, eller skyldes det, at vi i dag har en tilgang til didaktikken, der langt fra favner alle?
I sidste uge blev jeg mere eller mindre angrebet i dagbladet Politikens debatsektion. En tidligere klassekammerat havde forfattet et længere indlæg om, hvordan vi gymnasieelever skulle tage mere ansvar for vores egen læring. Først og fremmest er denne diskussion altid essentiel, og især i en tid, hvor vi har det med altid først at skyde skylden på systemet. Og indlægget fik mig til at tænkte: Hvordan kan vi elever tage mere ansvar for vores egen læring? Når der sider 3-4 stykker i hver klasse, som ikke følger med i undervisningen, skyldes det så manglende stimulans eller en doven mentalitet blandt eleverne?
Jeg tror ikke, at tendensen er ny, og jeg tror heller ikke, at det skyldes dovenhed. Men derimod at vi i alt for mange år har undervist på samme måde uden at tage hensyn til de elever, der sidder i klassen i dag. Når der sidder 28 elever i klassen, vil der meget naturligt, være nogle elever, der ikke følger med. Det er en kæmpe udfordring, og svaret, tror vi, skal findes i fællesskab. På tværs af lærere og elever. For ikke alle elever motiveres på samme måde, og derfor vil der måske heller ikke være et endegyldigt svar på, hvordan vi motiverer alle elever.
Diskussionen om motivation af elever er interessant i en tid, hvor antallet ansøgere til det almene gymnasium er stødt stigende, og hvor elevmassen derfor også bliver mere og mere forskellig. Af samme grund stiller jeg følgende spørgsmål til jer lærere: Er motivation af elever lærernes ansvar? Elevernes? Eller et fælles? Og når der sidder elever i en klasse, som går mere op i at spille Tetris end at løse integraler, er det så et udtryk for en forældet didaktik, eller er det ren og skær dovenhed?
Nu spørger jeg jer, hvad er jeres oplevelser i klassen? Hvordan motiverer I eleverne, og hvilke oplevelserne har i måske med det modsatte?
– Phillip
Kommentar til indlægget
Eller opret med din email
Klik her, hvis du har glemt din adgangskode