Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Gymnasiereform 2030
  • Kunstig intelligens
  • Tidsregistrering

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Akademikerne Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning APV arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdspres Arbejdstid AT Autisme Besparelse Brobygning campus Corona Dannelse
  • Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse Digital eksamensovervågning Digital krænkelse Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk EOP Epx
  • EU Eux Fængsler Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Finanslov 2024 Finanslov 2025 fjernundervisning Folkemøde 2023 Folkemøde 23 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi fusion
  • gambling GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gruppearbejde Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Gymnasiereform 2030 Hf Hhx Historie Høje følelsesmæssige krav Htx Idræt Indeklima Indflydelse
  • Innovation Integration It It i undervisning It-forbud Kandidatreform Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kollegial supervision Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn
  • Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerens dag Lærerliv læring Læsevejledning læsning Lectio Ledelse Lektier Litteratur Litteraturkanon Lokalaftale Lokalløn Løn Matematik Matematik B Min gymnasietid Mobiltelefon
  • Mødekultur Motivation Musik Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer Observation af undervisning OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 OK 26 Ordblind Overenskomst Pension politik Præstationskultur
  • Praktikant privatundervisning Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø Psykologisk tryghed regeringens gymnasieudspil Religion Repræsentantskabsmøde Repræsentantskabsmøde 2023 Repræsentantskabsmøde 2024 Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser Seksualundervisning Selvcensur Seniorarbejdsliv serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skærmfri undervisning
  • Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur Sverige Sygdom Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde Tekst Tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tilsyn Tværfaglighed
  • Uddannelsespolitik Udveksling Undervisningsdifferentiering Undervisningsevaluering ungdomskultur valg Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Vikar Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 Eksamen Kunstig intelligens Corona Elevfordeling Fremmedsprog OK 13 Gymnasiereform 2030 Nedskæringer Tidsregistrering
luk
Tilbage
Didaktik
Anne Boie Johannesson

Hvordan går det med læringen?

26. september 2016
Skrevet af_
Anne Boie Johannesson
Denne artikel er hentet fra arkiv og er ikke optimeret til det nye design.

Jeg indrømmer det: Jeg beundrer Knud Illeris. Hans bidrag som læringsforsker har haft stor betydning for min praksis som gymnasielærer, ikke mindst fordi han både beskæftiger sig med engagement og med modstand mod læring hos eleverne – som en af de eneste læringsforskere. På konferencen “Skole og uddannelse – hvordan går det med læringen?” på DPU gjorde han klart, at det fremherskende uddannelseskoncept ikke er i overensstemmelse med, hvordan hensigtsmæssig læring finder sted. Det vil jeg begrunde i det følgende.

Illeris opererer med, at al læring har tre dimensioner: den indholdsmæssige, den dynamiske og den samspilsmæssige.

Den indholdsmæssige dimension handler om det, eleverne lærer, hvilket ikke altid er det samme som det, vi som lærere gerne vil have, at eleverne lærer. For eksempel kan vi ønske at viderebringe noget faglig viden, som vi så håber, at eleverne vil bruge til at reflektere på et dybere niveau, mens det, som eleverne faktisk lærer, måske er overfladelæring og reproduktion af lærerens viden, fordi det er det, der giver de højeste karakterer…

Den dynamiske dimension handler om elevernes drivkraft, dvs. om elevernes engagement og motivation. Det er her, Illeris bringer læringsmodstand og læringsforsvar på banen. Læringsmodstand handler om, at “dette vil jeg ikke lære, fordi læreren er dum/det ikke kommer mig ved/jeg vil bare ikke”. Situationen er simpelthen så uacceptabel, at der siges fra.
Læringsforsvar er mere almindeligt end læringsmodstand. Det opstår som reaktion på for mange eller for påtrængende påvirkninger. Vi kender nok alle den med, at vi kommer til at give eleverne en opgave, som de synes er for svær. De bedste klør på med krum hals, mens resten bliver ukoncentrerede, går på Facebook eller lignende.  Vi har læsset for meget på dem, så de reagerer med at stå af som en form for selvforsvar.

Samspilsdimensionen er kompleks, idet den handler om de forskellige dynamikker i en klasse, både mellem eleverne og mellem lærer og elever. Den handler også om de aktiviteter, vi som lærere planlægger for at eleverne får arbejdet med stoffet. De aktiviteter påvirker dynamikkerne, som igen påvirker de andre dimensioner.

Den indholdsmæssige dimension, drivkraft-dimensionen og samspilsdimensionen er altid aktive samtidig, så man kan ikke påvirke eller fokusere på den ene, uden at det har konsekvenser for de andre. Men det, der sker med den kommende gymnasiereform (og med folkeskolereformen og universiteternes fremdriftsreform) er, at der ret ensidigt fokuseres på det indholdsmæssige. Det skal kunne måles og vejes, om eleverne lærer, hvad de skal på en tilfredsstillende måde, samtidig med at lærerne presses på tid og resurser. Det har to alvorlige konsekvenser:  Præstationslæring/overfladelæring fremmes og belønnes, mens dybere læring træder i baggrunden. Og lærerne har mindre overskud til at designe undervisningen, så den bliver engagerende og motiverende for eleverne.

Illeris tegner ikke noget positivt billede af udviklingen af det danske uddannelsessystem. Der er modstrid mellem, hvad forskningen har vist fører til hensigtsmæssig læring, og hvad politikerne beslutter for uddannelserne. Det er en forfaldshistorie. Men der er håb ifølge Illeris, hvis vi som undervisere prøver at holde fast i/udvikle en fornuftig praksis, hvor elevernes forsvar og modstand mod læring overvindes.

 

Link er kopieret
Kommentar til indlægget

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
Relaterede artikler
  • bloggerrita_ny

    En praktikant kom forbi

  • picture-1734-1378287807.jpg

    Hvordan får vi motivationen tilbage i klassen?

  • Debat

    Kunstig intelligens bliver en gevinst – hvis lærerne sætter rammerne for teknologien og ikke omvendt

  • Nikolaj Elf(1)
    Undervisning

    Behov for forskning i fag – store som små

  • bloggerrita_ny

    En praktikant kom forbi

  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2025

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater