Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Alle
  • Arbejdsmiljø
  • OK 21
  • Undervisning

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdstid AT Besparelse Brobygning Corona Dannelse Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse
  • Digital eksamensovervågning Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk Eux Faglighed Feedback Finanslov 2023 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald
  • Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Hf Historie Idræt Innovation Integration It It i undervisning It-forbud Karakterer
  • Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerliv Lectio Ledelse Lektier Lokalaftale Lokalløn
  • Løn Matematik Matematik B Min gymnasietid Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 Ordblind Overenskomst Pension Præstationskultur Praktikant Professionel kapital
  • Psykisk arbejdsmiljø regeringens gymnasieudspil Repræsentantskabsmøde Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SRP Stress Studieretning Studietur Sverige Taxameter Taxameterordning
  • Teamsamarbejde tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tværfaglighed Uddannelsespolitik Undervisningsdifferentiering Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 OK 13 Corona Elevfordeling Fremmedsprog Nedskæringer Digitalisering Eksamen Besparelse Uddannelsespolitik
luk
Tilbage
Didaktik
picture-1734-1378287807.jpg

Hvordan får vi motivationen tilbage i klassen?

4. september 2013
Skrevet af_
Phillip Adam Dimsits Lerer
Denne artikel er hentet fra arkiv og er ikke optimeret til det nye design.

Er motivation af elever lærernes ansvar eller elevernes?

Vi kender ham alle sammen – ham – der sidder bag i klassen i alle timerne og højst sandsynligt ikke følger med i undervisningen. Han findes i alle klasser, jeg ved det, og I ved det – og i mange klasser findes der mere end én. Men skyldes det, at vi er en folk uengagerede unge mennesker, eller skyldes det, at vi i dag har en tilgang til didaktikken, der langt fra favner alle?

I sidste uge blev jeg mere eller mindre angrebet i dagbladet Politikens debatsektion. En tidligere klassekammerat havde forfattet et længere indlæg om, hvordan vi gymnasieelever skulle tage mere ansvar for vores egen læring. Først og fremmest er denne diskussion altid essentiel, og især i en tid, hvor vi har det med altid først at skyde skylden på systemet. Og indlægget fik mig til at tænkte:  Hvordan kan vi elever tage mere ansvar for vores egen læring? Når der sider 3-4 stykker i hver klasse, som ikke følger med i undervisningen, skyldes det så manglende stimulans eller en doven mentalitet blandt eleverne?

Jeg tror ikke, at tendensen er ny, og jeg tror heller ikke, at det skyldes dovenhed. Men derimod at vi i alt for mange år har undervist på samme måde uden at tage hensyn til de elever, der sidder i klassen i dag. Når der sidder 28 elever i klassen, vil der meget naturligt, være nogle elever, der ikke følger med. Det er en kæmpe udfordring, og svaret, tror vi, skal findes i fællesskab. På tværs af lærere og elever. For ikke alle elever motiveres på samme måde, og derfor vil der måske heller ikke være et endegyldigt svar på, hvordan vi motiverer alle elever.

Diskussionen om motivation af elever er interessant i en tid, hvor antallet ansøgere til det almene gymnasium er stødt stigende, og hvor elevmassen derfor også bliver mere og mere forskellig. Af samme grund stiller jeg følgende spørgsmål til jer lærere: Er motivation af elever lærernes ansvar? Elevernes? Eller et fælles? Og når der sidder elever i en klasse, som går mere op i at spille Tetris end at løse integraler, er det så et udtryk for en forældet didaktik, eller er det ren og skær dovenhed?

Nu spørger jeg jer, hvad er jeres oplevelser i klassen? Hvordan motiverer I eleverne, og hvilke oplevelserne har i måske med det modsatte?

– Phillip

 

 

 

Link er kopieret
Kommentar til indlægget

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
Relaterede artikler
  • Anne Boie Johannesson

    Hvordan går det med læringen?

  • bloggerrita_ny

    En praktikant kom forbi

  • Debat

    Kunstig intelligens bliver en gevinst – hvis lærerne sætter rammerne for teknologien og ikke omvendt

  • Nikolaj Elf(1)
    Undervisning

    Behov for forskning i fag – store som små

  • Anne Boie Johannesson

    Hvordan går det med læringen?

  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2023

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater