Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Gymnasiereform 2030
  • Kunstig intelligens
  • Eksamen

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Akademikerne Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning APV arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdspres Arbejdstid AT Autisme Bæredygtighed Besparelse BNP Brobygning campus
  • Corona Dannelse Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse Digital eksamensovervågning Digital krænkelse Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk
  • EOP Epx EU Eux Fængsler Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Finanslov 2024 Finanslov 2025 fjernundervisning Folkemøde 2023 Folkemøde 23 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog
  • Fremmedsprogsstrategi fusion gambling GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gruppearbejde Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Gymnasiereform 2030 Hf Hhx Historie Høje følelsesmæssige krav Htx Idræt
  • Indeklima Indflydelse Innovation Integration Internationalt It It i undervisning It-forbud Japan Kandidatreform Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima
  • Kollegial supervision Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerens dag Lærerliv læring Læsevejledning læsning Lectio Ledelse Lektier Litteratur Litteraturkanon Lokalaftale Lokalløn Løn
  • Matematik Matematik B Min gymnasietid Mobiltelefon Mødekultur Motivation Musik Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer Observation af undervisning OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 OK 26 Ordblind
  • Overenskomst Pension politik Præstationskultur Praktikant privatundervisning Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø Psykologisk tryghed regeringens gymnasieudspil Religion Repræsentantskabsmøde Repræsentantskabsmøde 2023 Repræsentantskabsmøde 2024 Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser Seksualundervisning Selvcensur Seniorarbejdsliv
  • serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skærmfri undervisning Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur Sverige Sygdom Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde Tekst
  • Teoretisk pædagogikum Tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tilsyn Tværfaglighed Uddannelsespolitik Udveksling Undervisningsdifferentiering Undervisningsevaluering ungdomskultur ungdomsuddannelse valg Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Vikar Virtuel undervisning VUC
  • Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 Eksamen Kunstig intelligens Corona Elevfordeling Fremmedsprog Gymnasiereform 2030 OK 13 Tidsregistrering Nedskæringer
luk
Tilbage
Didaktik
picture-1734-1378287807.jpg

Hvordan får vi motivationen tilbage i klassen?

4. september 2013
Skrevet af_
Phillip Adam Dimsits Lerer
Denne artikel er hentet fra arkiv og er ikke optimeret til det nye design.

Er motivation af elever lærernes ansvar eller elevernes?

Vi kender ham alle sammen – ham – der sidder bag i klassen i alle timerne og højst sandsynligt ikke følger med i undervisningen. Han findes i alle klasser, jeg ved det, og I ved det – og i mange klasser findes der mere end én. Men skyldes det, at vi er en folk uengagerede unge mennesker, eller skyldes det, at vi i dag har en tilgang til didaktikken, der langt fra favner alle?

I sidste uge blev jeg mere eller mindre angrebet i dagbladet Politikens debatsektion. En tidligere klassekammerat havde forfattet et længere indlæg om, hvordan vi gymnasieelever skulle tage mere ansvar for vores egen læring. Først og fremmest er denne diskussion altid essentiel, og især i en tid, hvor vi har det med altid først at skyde skylden på systemet. Og indlægget fik mig til at tænkte:  Hvordan kan vi elever tage mere ansvar for vores egen læring? Når der sider 3-4 stykker i hver klasse, som ikke følger med i undervisningen, skyldes det så manglende stimulans eller en doven mentalitet blandt eleverne?

Jeg tror ikke, at tendensen er ny, og jeg tror heller ikke, at det skyldes dovenhed. Men derimod at vi i alt for mange år har undervist på samme måde uden at tage hensyn til de elever, der sidder i klassen i dag. Når der sidder 28 elever i klassen, vil der meget naturligt, være nogle elever, der ikke følger med. Det er en kæmpe udfordring, og svaret, tror vi, skal findes i fællesskab. På tværs af lærere og elever. For ikke alle elever motiveres på samme måde, og derfor vil der måske heller ikke være et endegyldigt svar på, hvordan vi motiverer alle elever.

Diskussionen om motivation af elever er interessant i en tid, hvor antallet ansøgere til det almene gymnasium er stødt stigende, og hvor elevmassen derfor også bliver mere og mere forskellig. Af samme grund stiller jeg følgende spørgsmål til jer lærere: Er motivation af elever lærernes ansvar? Elevernes? Eller et fælles? Og når der sidder elever i en klasse, som går mere op i at spille Tetris end at løse integraler, er det så et udtryk for en forældet didaktik, eller er det ren og skær dovenhed?

Nu spørger jeg jer, hvad er jeres oplevelser i klassen? Hvordan motiverer I eleverne, og hvilke oplevelserne har i måske med det modsatte?

– Phillip

 

 

 

Link er kopieret
Kommentar til indlægget

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
Relaterede artikler
  • Anne Boie Johannesson

    Hvordan går det med læringen?

  • bloggerrita_ny

    En praktikant kom forbi

  • Debat

    Kunstig intelligens bliver en gevinst – hvis lærerne sætter rammerne for teknologien og ikke omvendt

  • Nikolaj Elf(1)
    Undervisning

    Behov for forskning i fag – store som små

  • Anne Boie Johannesson

    Hvordan går det med læringen?

  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2025

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater