Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Gymnasiereform 2030
  • Kunstig intelligens
  • Tidsregistrering

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Akademikerne Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning APV arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdspres Arbejdstid AT Autisme Besparelse Brobygning campus Corona Dannelse
  • Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse Digital eksamensovervågning Digital krænkelse Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk EOP Epx
  • EU Eux Fængsler Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Finanslov 2024 Finanslov 2025 fjernundervisning Folkemøde 2023 Folkemøde 23 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi fusion
  • gambling GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gruppearbejde Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Gymnasiereform 2030 Hf Hhx Historie Høje følelsesmæssige krav Htx Idræt Indeklima Indflydelse
  • Innovation Integration It It i undervisning It-forbud Kandidatreform Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kollegial supervision Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn
  • Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerens dag Lærerliv læring Læsevejledning læsning Lectio Ledelse Lektier Litteratur Litteraturkanon Lokalaftale Lokalløn Løn Matematik Matematik B Min gymnasietid Mobiltelefon
  • Mødekultur Motivation Musik Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer Observation af undervisning OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 OK 26 Ordblind Overenskomst Pension politik Præstationskultur
  • Praktikant privatundervisning Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø Psykologisk tryghed regeringens gymnasieudspil Religion Repræsentantskabsmøde Repræsentantskabsmøde 2023 Repræsentantskabsmøde 2024 Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser Seksualundervisning Selvcensur Seniorarbejdsliv serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skærmfri undervisning
  • Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur Sverige Sygdom Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde Tekst Tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tilsyn Tværfaglighed
  • Uddannelsespolitik Udveksling Undervisningsdifferentiering Undervisningsevaluering ungdomskultur valg Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Vikar Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 Eksamen Kunstig intelligens Corona Elevfordeling Fremmedsprog OK 13 Gymnasiereform 2030 Nedskæringer Tidsregistrering
luk
Tilbage
DebatUddannelsespolitik Fremmedsprog
Helene Caprani 2022 sorthvid

Hvordan får vi flere til at vælge fremmedsprog på A-niveau?

17. januar 2022
Skrevet af_
Helene Caprani

At fremmedsprogene har det hårdt på alle niveauer i uddannelsessystemet, ved vi godt. For få vælger fremmedsprog, for få bliver rigtig dygtige til dem, og det rammer både vores udsyn til verden og erhvervslivets kompetencebehov.
Den vægtigste årsag til krisen er den manglende politiske vilje til at finansiere fremmedsprogene gennem hele fødekæden, eksempelvis ved at understøtte oprettelsen af små sproghold, der i dag ikke er økonomisk bæredygtige. Der findes også strukturelle forhindringer, som kan fjernes eller mindskes ganske gratis, som eksempelvis sammensætningen af de gymnasiale studieretninger.
Men der eksisterer også et tredje benspænd: En diskrepans i forholdet mellem mundtlighed og skriftlighed i stx- og hhx-bekendtgørelserne, der rammer både begynder- og fortsættersprogene. Det vender jeg tilbage til.

Et meget tydeligt udtryk for fremmedsprogenes krise på gymnasieniveauet er Tysk Fortsætter A: I 2021 havde blot 5,7% af stx-studenterne og 6,1% af hhx-studenterne Tysk Fortsætter A på eksamensbeviset. B-niveauet lå til gengæld lunt i svinget med 51,1% af stx’erne og 61,5% af hhx’erne. At det 2. fremmedsprog, som langt hovedparten af vores elever har haft i grundskolen, ikke formår at levere flere studenter med A-niveau, er ikke blot en katastrofe for vores dybe sprogkompetencer, men også et groft ressourcespild.
Vores andet fortsættersprog, Fransk, har det heller ikke let, hvilket naturligvis primært skyldes det forsvindende antal grundskoler, der udbyder faget. Alligevel kan vi se en klar tendens til, at B-niveauet trumfer A-niveauet: 8,7% af stx’erne og 2,6% af hhx’erne dimitterede i 2021 med Fortsætterfransk B mod 1,2% af stx’erne og 0,2% af hhx’erne (Note: Alle tal er fra Undervisningsministeriet).

Spørgsmålet er: Hvorfor vælger så mange at standse deres fortsættersprog på B-niveau i stedet for at gå hele vejen?
Antallet af A-niveauer spiller utvivlsomt hovedrollen. 4 eller 5 A-fag giver en større arbejdsbyrde, som eleverne taler åbent om at undgå, når de vælger både studieretning og valgfag. Det rammer Fortsætter A, men også de mange begyndersprog, fordi de er født A-niveau.
Men der er også en anden forklaring, det tredje benspænd, som jeg nævnte tidligere: Fortsættersprog B har ikke nogen obligatorisk ’fordybelsestid’ (skrækkeligt ord for skriftligt hjemmearbejde) og dermed mulighed for skriftlig eksamen, selvom der i øvrigt ér en skriftlig dimension i faget. På Fortsættersprog A er der til gengæld skriftlig eksamen på 5 timer, og på Begyndersprog A 4 timer. Sandsynligheden for udtræk til skriftlig eksamen er endda større end for den mundtlige. Vil eleven gerne undgå skriftlig eksamen i 2. fremmedsprog, er B-niveauet altså svaret.
Og det er da besynderligt, at fortsættersprog på B-niveau ikke kan udtrækkes til skriftlig eksamen, mens begyndersprog på A-niveau ganske ofte bliver det. Burde de mere krævende fortsættersprog ikke have en tilsvarende eksamensbyrde? Forklaringen er ganske givet, at B-niveauerne er undtaget fra skriftlig eksamen. Altså lige bortset fra Matematik B og Engelsk B, og hvorfor så ikke inkludere Fortsættersprog B i den særregel? Årsagen til det skriftlige gab mellem Begyndersprog A og Fortsættersprog A er nemlig, at kun 2. fremmedsprog har opdelingen i Begynder og Fortsætter, hvilket gør Fortsættersprog B til et særtilfælde.
Denne tekniske fejl bør rettes, så incitamentet til at fravælge 2. fremmedsprog på A-niveau alene for at slippe for en skriftlig eksamen forsvinder. Ja, det kan betyde, at Fortsættersprog B skal have flere timer, så det skriftlige arbejde kan afvikles. Men det er en acceptabel pris at betale, hvis flere elever løfter deres sprogkompetencer fra grundskolen op på højeste niveau eller vælger et helt nyt fremmedsprog, som de får 3 år til at tilegne sig.

Link er kopieret
Kommentar til indlægget
  1. siger:
    26. januar 2022 kl. 19:40

    Det er et stort problem, at så få vælger sprog. Erhvervslivet har meget brug for sprogkompetencerne. Og her tænker jeg ikke på engelsk. Det er bare en selvfølge.

    Der skal sikkert en flerstrenget strategi til med forskellige tiltag.
    Men min ide er at prøve at fortælle de gode historier – tale fagene op så at sige.
    Måske kunne man tage rundt til folkeskoler og gymnasier for at fortælle, hvorfor sprog er vigtige. Eventuelt inddrage nogle repræsentanter fra erhvervslivet.
    Og få fortalt nogle gode historier og anekdoter.

    Log ind for at svare

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
Relaterede artikler
  • Undervisning-ung-laerer-elever-klasse-shutterstock_-1-aspect-ratio-348-234
    Uddannelsespolitik

    Drastisk fald i fremmedsprog: Lærere vil ændre reformen

  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2025

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater