Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Alle
  • Arbejdsmiljø
  • OK 21
  • Undervisning

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdstid AT Besparelse Brobygning Corona Dannelse Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse
  • Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Eux Faglighed Feedback Finanslov 2023 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi
  • GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Hf Historie Idræt Innovation Integration It It i undervisning It-forbud Karakterer Karakterkrav Karakterræs
  • Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kompetenceudvikling Køn Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerliv Lectio Ledelse Lektier Lokalaftale Lokalløn Løn Matematik Matematik B
  • Min gymnasietid Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 Overenskomst Pension Præstationskultur Praktikant Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø regeringens gymnasieudspil Repræsentantskabsmøde Rettestrategier
  • samarbejde mellem uddannelser serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SRP Stress Studieretning Studietur Sverige Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tværfaglighed
  • Uddannelsespolitik Undervisningsdifferentiering Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 OK 13 Corona Elevfordeling Fremmedsprog Digitalisering Nedskæringer Eksamen Besparelse Uddannelsespolitik
luk
Tilbage
dsc01870

Hvem er vi?

4. oktober 2015
Skrevet af_
gs_redaktor
Denne artikel er hentet fra arkiv og er ikke optimeret til det nye design.

Hvem er vi som gymnasielærere? Det er et spørgsmål, som jeg tror rumsterer i underbevidstheden hos mange af os. For gymnasiet er i disse år udsat for et veritabelt bombardement fra mange sider. Politikerne bruger gymnasierne som kampplads – Her kan man vise handlekraft, og den slags er meget vigtigt. Finansministeriet bruger os som stødpude for en gennemgribende forandring af offentligt ansattes arbejdsvilkår. Medierne bruger os i kampagnejournalistik og vi selv… Ja, hvad med os selv? Hvor mange af os har dukket sig, hvis vi har handlet ind før kl. 16? Hvor mange af os har i en bisætning nævnt noget om aftenarbejde for venner, naboer og bekendte? Hvor mange af os har skammet sig lidt over at være bagud med retning af opgaver, selvom vi arbejder hele tiden?

De seneste års voldsomme debat om gymnasiet og vores arbejdsvilkår er krøbet ind under huden på mange af os. Bjarne Corydons gentagne desavouering af vores arbejdsindsats i TV i perioden omkring OK13-forhandlingerne har kastet en skygge over vores fag, vores selvtillid og vores stolthed. Den stolthed skal tilbage. Vi er en gruppe af højtuddannet akademisk arbejdskraft. Vi ved mere om vores fag, om undervisning af gymnasieelever, om underviserens hektiske hverdag og om kompleksiteten i arbejdet med unge mennesker end de fleste andre i dette land, og det skal vi ikke glemme. Vi skal holde op med at bidrage til management-sprogbrugets indmarch i uddannelsessektoren og til instrumentaliseringen af vores fag. Vi skal sige fra over for krav om indskrænkning af vores metodefrihed fra forskere som Lars Qvortrup. Vi skal insistere på, at vi kender den hverdag, vi færdes i. Vi skal insistere på, at vi er eksperter på vores områder. For det er vi.

Jeg vil opfordre alle medlemmer til at huske at stemme til valget til GL’s Hovedbestyrelse.

Link er kopieret
Kommentar til indlægget

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
Relaterede artikler
  • No image

    Er der problemer med trusler og selvcensur i gymnasiet?

  • No image

    Tæt på ligestilling

  • No image

    “Entydig” kritik af grundforløbet?

  • No image

    Hvorfor papirblad?

  • No image

    Afskaf hf-vintereksamen på blandede institutioner

  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2023

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater