Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Alle
  • Arbejdsmiljø
  • Kunstig intelligens
  • Undervisning

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdstid AT Besparelse Brobygning Corona Dannelse Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse
  • Digital eksamensovervågning Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk Eux Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022
  • Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Hf Historie Idræt Innovation Integration It It i undervisning It-forbud
  • Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerliv Læsevejledning Lectio Ledelse Lektier
  • Lokalaftale Lokalløn Løn Matematik Matematik B Min gymnasietid Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 Ordblind Overenskomst Pension Præstationskultur
  • Praktikant Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø regeringens gymnasieudspil Repræsentantskabsmøde Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur
  • Sverige Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tværfaglighed Uddannelsespolitik Undervisningsdifferentiering Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 OK 13 Corona Elevfordeling Fremmedsprog Nedskæringer Eksamen Digitalisering Kunstig intelligens Besparelse
luk
Tilbage
Undervisning Dansk
Blogger Louise sorthvid komp

Hvad kan vi stille op med kanon-forfatterne?

26. april 2019
Skrevet af_
Louise Daugaard Madsen

Som medlem af ideudvikling for dansklærere ser jeg hyppigt spørgsmål om, hvilke forløb ”kanonforfatterne” kan indgå i, og heldigvis er der mange muligheder, om end nogle er mere oplagte end andre, og nogle måske lidt mere tidskrævende.
I starten forsøgte jeg primært at lade kanonforfatterne indgå i mit forløb om litteraturhistorie, men da jeg her primært har valgt at fokusere på kønsroller fra vikingetid til i dag, har det ikke altid været lige let at finde en velegnet tekst.

Jeg fik i stedet en ide om, at hver elev skulle vælge en af de 14 forfattere, som de selv skulle finde et digt eller en kortere tekst af, således der ikke blev et stort forarbejde for mig. Dernæst skulle de udarbejde en podcast, hvor de skulle præsentere forfatteren og læse teksten højt. Eventuelt kunne de vælge at interviewe forfatterenfiktivt – mulighederne var kort sagt flere. Men det var et temmeligt tidskrævende projekt. Alene det at finde en selvvalgt tekst, finde informationer om forfatteren og udarbejde podcasten tog mindst 120 minutter. Dernæst skulle hver elev præsentere sin forfatter, hvilket blev til mindst 14 podcasts, og det tog tid at komme igennem, når der også skulle gives feedback fra både lærer og elever.  

Netop det tidskrævende element gav mig sidste år ideen til at gøre kanon-forfatterne til et stilemne. Til at starte med fandt jeg frem til, hvilke forfattere jeg enten allerede havde præsenteret mindst en tekst af eller ville komme til i løbet af året. Således kunne jeg se, jeg manglede at krydse fem forfattere af. Herefter fandt jeg selv frem til to digte af disse forfattere, enten ved hjælp af internettet eller 1000 danske digte, og udarbejdede dernæst en stil til eleverne. Eleverne skulle først læse alle teksterne, hernæst skulle de vælge, hvilket digt de ville lave en analyse og fortolkning af. Til slut skulle de perspektivere det givne digt til det andet digt af den samme forfatter samt til perioden. Dette tog ikke timer fra min undervisning, men sikrede alligevel, at eleverne fik kendskab til de resterende kanon-forfattere, således de allesammen kunne registreres på min undervisningsbeskrivelse. Analyserne blev i øvrigt super gode og er klart noget, jeg kan anbefale, at man gør. På denne måde synes jeg også, det blev mere tydeligt for eleverne, at der var tale om et særligt udvalg af forfattere.

Link er kopieret
Kommentar til indlægget

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
Relaterede artikler
  • Blogger Louise sorthvid komp
    Blog Undervisning

    Terminsprøve i skriftlig dansk

  • Blogger Louise sorthvid komp
    Undervisning

    Fuld af håb

  • Blogger Louise sorthvid komp
    Undervisning

    Hvordan lærer vi eleverne bedst muligt at analysere og fortolke tekster?

  • Blogger Louise sorthvid komp
    Undervisning

    Uigennemsigtighed skaber usikkerhed

  • Blogger Louise sorthvid komp
    Undervisning

    Fuld fart fremad

  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2023

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater