Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Alle
  • Arbejdsmiljø
  • Kunstig intelligens
  • Undervisning

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdstid AT Besparelse Brobygning Corona Dannelse Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse
  • Digital eksamensovervågning Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk Eux Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022
  • Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Hf Historie Idræt Innovation Integration It It i undervisning It-forbud
  • Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerliv Læsevejledning Lectio Ledelse Lektier
  • Lokalaftale Lokalløn Løn Matematik Matematik B Min gymnasietid Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 Ordblind Overenskomst Pension Præstationskultur
  • Praktikant Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø regeringens gymnasieudspil Repræsentantskabsmøde Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur
  • Sverige Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tværfaglighed Uddannelsespolitik Undervisningsdifferentiering Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 OK 13 Corona Elevfordeling Fremmedsprog Nedskæringer Digitalisering Eksamen Kunstig intelligens Besparelse
luk
Tilbage
Undervisning Dansk Gymnasiereform 2016
Blogger Louise sorthvid komp

Fuld fart fremad

16. maj 2019
Skrevet af_
Louise Daugaard Madsen

Jeg har travlt- ikke bare nu, men helt fra jeg starter et danskhold, op til jeg afslutter holdet tre år senere. Når jeg kigger på læreplanen for htx dansk, tænker jeg tit, hvordan jeg kan nå at komme omkring alt kernestoffet og gerne også en masse supplerende stof.
Heldigvis er der er en masse fine forslag og gode råd på fx emu.dk til, hvad man kan beskæftige sig med, så man bedst muligt kan få afkrydset de mål, der er i læreplanen, men der er mange mål, der kan fortolkes på hver sin måde, så man som lærer hurtigt kan blive i tvivl, om man når igennem alt det, man skal på tre år. Der er derfor ingen tvivl om, at mine elever bliver bombarderet med informationer fra første til sidste dansktime, og jeg føler ikke, at der er meget plads til hverken repetition eller dvælen ved et emne i for lang tid. Kunsten synes at være: hug en hæl og klip en tå. Med flere års erfaring på banen er jeg efterhånden blevet god til at navigere og planlægge, men jeg kan sagtens forstå, at særligt nye lærere kan finde det frustrerende enten ikke at komme særligt meget i dybden med det selvvalgte pensum, eller at de kommer i dybden med visse af de faglige mål, men så får svært ved at nå alt.

I mine timer får jeg ofte startet op med kommentaren: ”Vi får travlt i dag”, hvortil eleverne svarer: ”Også i dag?”, og som de siger, når jeg siger ”travlt”, mener jeg travlt. En kommentar lyder ofte: ”Vi keder os sjældent i dine dansktimer”. Og det er vel egentlig positivt og ganske vist også et af mine formål med undervisningen, men samtidig er det desværre også et symptom på, at danskfaget er ekstremt stort og svært at skære i.

Sagen er den, at pensum bliver i realiteten større for hvert år, der går, for hvert år kommer der nye forfattere til, nye tendenser og nye overvejelser, som jeg bliver nødt til at forholde mig til. Pludselig dukker der måske en helt ny fantastisk roman op, som jeg rigtig gerne vil gennemgå med mine elever, eller jeg taler med en kollega, som fortæller om et nyt inspirerende forløb, men her bliver jeg så nødt til at vurdere, hvor knap tiden er til at kunne gøre dette, og om det vil være bedst for mig at holde mig til min oprindelige plan, eller om jeg skal undlade ovennævnte? Alternativt kan jeg forkorte i de forskellige forløb, men så bliver forløbet enten endnu mere komprimeret, eller jeg kommer knap så meget i dybden. Kort sagt er vi tilbage til den problemstilling, jeg nævnte tidligere.

Desværre ser der ikke ud til at være en løsning på problematikken, så mit motto er stadig: ”fuld fart fremad”.

Link er kopieret
Kommentar til indlægget

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
Relaterede artikler
  • Blogger Louise sorthvid komp
    Undervisning

    Hvad kan vi stille op med kanon-forfatterne?

  • Blogger Louise sorthvid komp
    Uddannelsespolitik Undervisning

    Hip for FIP

  • Blogger Louise
    Uddannelsespolitik

    Gymnasiereformen og de løse ender i bekendtgørelsen

  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2023

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater