Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Gymnasiereform 2030
  • Kunstig intelligens
  • Karakterskala

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Akademikerne Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning AP APV arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdspres Arbejdstid AT Autisme Autoriteter Bæredygtighed Besparelse BNP
  • Brobygning campus Corona Dannelse Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse Digital eksamensovervågning Digital krænkelse Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling
  • Elevtrivsel Engelsk EOP Epx EU Eux Fængsler Fagkonsulent Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Finanslov 2024 Finanslov 2025 fjernundervisning Folkemøde 2023 Folkemøde 23 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019
  • Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi Fusion gambling GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gruppearbejde Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Gymnasiereform 2030 Hf Hhx Historie
  • Høje følelsesmæssige krav Htx Idræt Indeklima Indflydelse Innovation Integration Internationalt It It i undervisning It-forbud Japan Kandidatreform Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk
  • Klager Klasseledelse Klima Kollegial supervision Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn Kunstig intelligens l Lærer-elev-relation Lærerens dag Lærerliv læring Læsevejledning læsning Lectio Ledelse Lektier Litteratur
  • Litteraturkanon Lokalaftale Lokalløn Løn Magt Matematik Matematik B Min gymnasietid Mobiltelefon Mødekultur Motivation Musik Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer Observation af undervisning OK 13
  • OK 15 OK 21 OK 24 OK 26 Ordblind Overenskomst Pension politik Præstationskultur Praksisfaglighed Praktikant privatundervisning Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø Psykologisk tryghed regeringens gymnasieudspil Religion Repræsentantskabsmøde Repræsentantskabsmøde 2023
  • Repræsentantskabsmøde 2024 Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser Seksualundervisning Selvcensur Seniorarbejdsliv serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skærmfri undervisning Skriftlighed Snyd social arv Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning
  • Studietur Sverige Sygdom Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde Tekst Teoretisk pædagogikum Tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tilsyn Tværfaglighed Uddannelsespolitik Udveksling Undervisning Undervisningsdifferentiering Undervisningsevaluering ungdomskultur ungdomsuddannelse
  • valg Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Vikar Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 Kunstig intelligens Eksamen Tidsregistrering Gymnasiereform 2030 Corona Fremmedsprog Elevfordeling OK 13 Uddannelsespolitik
luk
Tilbage
Undervisning Dansk Gymnasiereform 2016
Blogger Louise sorthvid komp

Fuld fart fremad

16. maj 2019
Skrevet af_
Louise Daugaard Madsen

Jeg har travlt- ikke bare nu, men helt fra jeg starter et danskhold, op til jeg afslutter holdet tre år senere. Når jeg kigger på læreplanen for htx dansk, tænker jeg tit, hvordan jeg kan nå at komme omkring alt kernestoffet og gerne også en masse supplerende stof.
Heldigvis er der er en masse fine forslag og gode råd på fx emu.dk til, hvad man kan beskæftige sig med, så man bedst muligt kan få afkrydset de mål, der er i læreplanen, men der er mange mål, der kan fortolkes på hver sin måde, så man som lærer hurtigt kan blive i tvivl, om man når igennem alt det, man skal på tre år. Der er derfor ingen tvivl om, at mine elever bliver bombarderet med informationer fra første til sidste dansktime, og jeg føler ikke, at der er meget plads til hverken repetition eller dvælen ved et emne i for lang tid. Kunsten synes at være: hug en hæl og klip en tå. Med flere års erfaring på banen er jeg efterhånden blevet god til at navigere og planlægge, men jeg kan sagtens forstå, at særligt nye lærere kan finde det frustrerende enten ikke at komme særligt meget i dybden med det selvvalgte pensum, eller at de kommer i dybden med visse af de faglige mål, men så får svært ved at nå alt.

I mine timer får jeg ofte startet op med kommentaren: ”Vi får travlt i dag”, hvortil eleverne svarer: ”Også i dag?”, og som de siger, når jeg siger ”travlt”, mener jeg travlt. En kommentar lyder ofte: ”Vi keder os sjældent i dine dansktimer”. Og det er vel egentlig positivt og ganske vist også et af mine formål med undervisningen, men samtidig er det desværre også et symptom på, at danskfaget er ekstremt stort og svært at skære i.

Sagen er den, at pensum bliver i realiteten større for hvert år, der går, for hvert år kommer der nye forfattere til, nye tendenser og nye overvejelser, som jeg bliver nødt til at forholde mig til. Pludselig dukker der måske en helt ny fantastisk roman op, som jeg rigtig gerne vil gennemgå med mine elever, eller jeg taler med en kollega, som fortæller om et nyt inspirerende forløb, men her bliver jeg så nødt til at vurdere, hvor knap tiden er til at kunne gøre dette, og om det vil være bedst for mig at holde mig til min oprindelige plan, eller om jeg skal undlade ovennævnte? Alternativt kan jeg forkorte i de forskellige forløb, men så bliver forløbet enten endnu mere komprimeret, eller jeg kommer knap så meget i dybden. Kort sagt er vi tilbage til den problemstilling, jeg nævnte tidligere.

Desværre ser der ikke ud til at være en løsning på problematikken, så mit motto er stadig: ”fuld fart fremad”.

Link er kopieret
Kommentar til indlægget

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
Relaterede artikler
  • Blogger Louise sorthvid komp
    Undervisning

    Hvad kan vi stille op med kanon-forfatterne?

  • Blogger Louise sorthvid komp
    Uddannelsespolitik Undervisning

    Hip for FIP

  • Blogger Louise
    Uddannelsespolitik

    Gymnasiereformen og de løse ender i bekendtgørelsen

  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2025

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater