Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Gymnasiereform 2030
  • Kunstig intelligens
  • Tidsregistrering

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Akademikerne Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning APV arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdspres Arbejdstid AT Autisme Besparelse Brobygning campus Corona Dannelse
  • Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse Digital eksamensovervågning Digital krænkelse Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk EOP Epx
  • EU Eux Fængsler Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Finanslov 2024 Finanslov 2025 fjernundervisning Folkemøde 2023 Folkemøde 23 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi fusion
  • gambling GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gruppearbejde Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Gymnasiereform 2030 Hf Hhx Historie Høje følelsesmæssige krav Htx Idræt Indeklima Indflydelse
  • Innovation Integration It It i undervisning It-forbud Kandidatreform Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kollegial supervision Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn
  • Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerens dag Lærerliv læring Læsevejledning læsning Lectio Ledelse Lektier Litteratur Litteraturkanon Lokalaftale Lokalløn Løn Matematik Matematik B Min gymnasietid Mobiltelefon
  • Mødekultur Motivation Musik Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer Observation af undervisning OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 OK 26 Ordblind Overenskomst Pension politik Præstationskultur
  • Praktikant privatundervisning Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø Psykologisk tryghed regeringens gymnasieudspil Religion Repræsentantskabsmøde Repræsentantskabsmøde 2023 Repræsentantskabsmøde 2024 Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser Seksualundervisning Selvcensur Seniorarbejdsliv serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skærmfri undervisning
  • Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur Sverige Sygdom Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde Tekst Tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tilsyn Tværfaglighed
  • Uddannelsespolitik Udveksling Undervisningsdifferentiering Undervisningsevaluering ungdomskultur valg Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Vikar Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 Eksamen Kunstig intelligens Corona Elevfordeling Fremmedsprog OK 13 Gymnasiereform 2030 Nedskæringer Tidsregistrering
luk
Tilbage
Undervisning Dansk
Blogger Louise sorthvid komp

Fuld af håb

23. august 2021
Skrevet af_
Louise Daugaard Madsen

Jeg er altid spændt, når jeg starter med at undervise i en ny klasse. Spændt på om klassen fungerer, spændt på om eleverne kan lide mit fag, og i særdeleshed om de kan lide mig. Inderst inde ved jeg godt, at de fleste elever på htx ikke lige frem er vilde med dansk på forhånd, men jeg håber stadigvæk at kunne rykke ved deres ”fordomme”- bare en lille smule. Rent faktisk spurgte jeg engang min mand, som er tidligere htx-elev, hvad jeg kunne gøre for, at mit fag blev spændende for eleverne. Svaret kom dog noget bag på mig: ”Det kan du ikke! Ingen vælger htx pga. dansk”. Dog tilføjede han: ”Men hvis du nogensinde får folk til at synes, at dit fag er ok, er du kommet rigtig langt!”. Og det er blevet mit mål. For at dette kan lykkes tror jeg, det er vigtigt, at vi som lærere prøver at huske tilbage på vores egen gymnasietid og bl.a. spørger os selv: ”Hvad fandt vi selv svært ved faget? Hvordan knækkede vi fagets kode? I hvilke situationer oplevede vi succes og glæde ved faget? Jeg er nemlig overbevist om, at denne erfaring kan bidrage til at sætte lys på, hvor vi bør sætte ekstra ind i undervisningen.

Når jeg har en klasse for første gang, bruger jeg en del tid på at synliggøre, hvem jeg er som person og som underviser, herunder introducerer jeg dem til mine ”såkaldte krav”. Bl.a. nævner jeg, at jeg forventer, at alle deltager aktivt og har læst lektien, hvortil jeg tilføjer, at lektien altid danner basis for timen. Som beskrevet i et tidligere blogindlæg, ”Brug lektien aktivt”, springer eleverne nemlig hurtigt lektien over, hvis de lurer, at man som lærer enten blot gennemgår lektien selv på tavlen, eller lektien slet ikke bliver nævnt i timen. Aktiv deltagelse fra elevernes side er nok det, de fleste lærere håber på. Jo mere læreren kan mærke elevernes engagement, jo større bliver motivationen for begge parter. Derudover, som jeg plejer at nævne for eleverne, går 60 min. væsentligt hurtigere, hvis man har en viden på området, end hvis det blot går ud på at ”gemme sig for læreren” og få tiden til at gå.  I forlængelse heraf er det vigtigt for mig at pointere, at jeg hellere vil have, at eleverne spørger en gang for meget end en gang for lidt. Jeg ved nemlig af erfaring, at flere elever holder sig tilbage med spørgsmål, da de er nervøse for, at det kan få dårlig indvirkning på deres karakter, men, som jeg siger, hvis ingen spørger, kan jeg jo ikke vide, hvor jeg skal uddybe og blive endnu bedre til at lære fra mig.

Jeg er godt klar over, at de fleste elever kommer med en antagelse af, at dansk i gymnasiet er stort set det samme som dansk i folkeskolen, og her bliver eleverne ofte overraskede. Jeg har sågar hørt førsteårs elever udtale, at der er meget lidt lighed mellem de to fag. Dansk i gymnasiet er kort og godt på et helt andet niveau, end eleverne har været vant til; faget er mere abstrakt og fortolkende og stiller langt højere krav til selvstændighed og viden om omverdenen. Som introduktion til faget benytter jeg derfor også lejligheden til at give eleverne ”bekendtgørelsen for dansk A-htx” (den korte version) for som lektie. Jeg er klar over, den ikke lige frem er let at læse, men den kan være en øjenåbner for eleverne, hvad angår intentionen med faget, og den kan gøre det lettere for eleverne at gennemskue, hvad der stilles af krav.

Jeg siger ofte til mine elever: ”Ting tager tid”. Det kan godt være eleverne til at starte med ikke er de bedste stavere eller fortolkere, men hvis de gør sig umage ud fra de forudsætninger, de nu engang har, kan de komme langt. Det kan være nemt for dem at sige, at et givent fag er kedeligt, men spørgsmålene de bør stille sig selv, er reelt set: ”Hvis et fag føles kedeligt, kan det måske skyldes, at jeg endnu ikke har knækket fagets kode og derfor har svært ved det? Måske kan jeg få læreren til at hjælpe mig her?   

Jeg er i hvert fald fuld af håb for den kommende årgang af elever, og jeg er sikker på, det nok skal lykkes at skabe nogle timer, som giver eleverne stof til eftertanke, selvom dansk ikke umiddelbart er deres favoritfag her på htx.

 

Link er kopieret
Kommentar til indlægget

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
Relaterede artikler
  • Blogger Louise sorthvid komp
    Undervisning

    Hvordan lærer vi eleverne bedst muligt at analysere og fortolke tekster?

  • Blogger Louise sorthvid komp
    Undervisning

    Uigennemsigtighed skaber usikkerhed

  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2025

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater