Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Alle
  • Arbejdsmiljø
  • OK 21
  • Undervisning

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdstid AT Besparelse Brobygning Corona Dannelse Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse
  • Digital eksamensovervågning Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk Eux Faglighed Feedback Finanslov 2023 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald
  • Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Hf Historie Idræt Innovation Integration It It i undervisning It-forbud Karakterer
  • Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerliv Lectio Ledelse Lektier Lokalaftale Lokalløn
  • Løn Matematik Matematik B Min gymnasietid Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 Ordblind Overenskomst Pension Præstationskultur Praktikant Professionel kapital
  • Psykisk arbejdsmiljø regeringens gymnasieudspil Repræsentantskabsmøde Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SRP Stress Studieretning Studietur Sverige Taxameter Taxameterordning
  • Teamsamarbejde tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tværfaglighed Uddannelsespolitik Undervisningsdifferentiering Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 OK 13 Corona Elevfordeling Fremmedsprog Digitalisering Nedskæringer Eksamen Besparelse Uddannelsespolitik
luk
Tilbage
skolefoto2013

Hvad blev der af ‘ansvar for egen læring’?

6. maj 2015
Skrevet af_
gs_redaktor
Denne artikel er hentet fra arkiv og er ikke optimeret til det nye design.

Vi synes, vi ser en meget uheldig udvikling i hele undervisningsfilosofien, når det bliver lærerens ansvar at holde de unge væk fra spil og sociale medier i timerne. Efter at have læst artiklen ”Her kan eleverne ikke gemme sig” i maj-udgaven af Gymnasieskolen, kunne en gymnasieelev som jeg ikke andet end undres over dem udelukkende positive omtale af den ny undervisningsform, hvor læreren kan overvåge elevernes skærme på sin egen computer. Bevægegrunden bag formen er sikkert meget reel: At nutidens gymnasieelever ikke kan holde sig fra ikke-skolerelevante sider og dermed går glip af vigtig viden fra undervisningen. Jeg er selv en af gymnasieeleverne og oplever fænomenet dagligt, men jeg mener, at læreren skyder sig selv i foden ved at tage ansvaret fra eleverne.

Idéen med lærerovervåget undervisning er sådan set god nok, og den får sikkert eleverne til at være mere fokuseret i timerne, men det ødelægger en af gymnasiets vigtigste opgaver – nemlig at lære eleverne at tage ansvar for egen læring. Hvis ikke eleverne selv lærer at tage dette ansvar i gymnasiet, flytter vi blot problemet videre op i uddannelsessystemet. Vores universiteter er i dag bygget op omkring, at de studerende selv er ansvarlige for deres studier, og denne tillid synes jeg er noget af det mest fantastiske ved de danske videregående uddannelse – noget vi virkelig skal værne om.

Jeg, hvis hele omgangskreds er gymnasieelever, er overbevist om, at ser læreren sine elever som fornuftige, unge mennesker og får italesat vigtigheden af ’ansvar for egen læring’, er lærerovervåget undervisning slet ikke så nødvendigt. Vi elever er nødt til at lære, at vi selv er ansvarlig for at tilegne os viden, for hvis vi ikke lærer det i gymnasiet, hvordan skal vi så nogensinde kunne varetage et ansvarstungt studie eller job? 

Link er kopieret
Kommentar til indlægget

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
Relaterede artikler
  • No image

    Er der problemer med trusler og selvcensur i gymnasiet?

  • No image

    Tæt på ligestilling

  • No image

    “Entydig” kritik af grundforløbet?

  • No image

    Hvorfor papirblad?

  • No image

    Afskaf hf-vintereksamen på blandede institutioner

  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2023

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater