Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Alle
  • Arbejdsmiljø
  • OK 21
  • Undervisning

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdstid AT Besparelse Brobygning Corona Dannelse Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse
  • Digital eksamensovervågning Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk Eux Faglighed Feedback Finanslov 2023 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald
  • Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Hf Historie Idræt Innovation Integration It It i undervisning It-forbud Karakterer
  • Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerliv Lectio Ledelse Lektier Lokalaftale Lokalløn
  • Løn Matematik Matematik B Min gymnasietid Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 Ordblind Overenskomst Pension Præstationskultur Praktikant Professionel kapital
  • Psykisk arbejdsmiljø regeringens gymnasieudspil Repræsentantskabsmøde Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SRP Stress Studieretning Studietur Sverige Taxameter Taxameterordning
  • Teamsamarbejde tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tværfaglighed Uddannelsespolitik Undervisningsdifferentiering Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 OK 13 Corona Elevfordeling Fremmedsprog Digitalisering Nedskæringer Eksamen Besparelse Uddannelsespolitik
luk
Tilbage
Undervisning SRP
Blogger Louise

Hjælpen var nær – måske for nær?

5. januar 2018
Skrevet af_
Louise Daugaard Madsen

Som I ved, har det netop været SRP-tid. På gangene færdedes flere af mine elever som små zombier, der var  begravet i deres skærme, mens de bevægede sig hen mod lærerværelset med endnu et læs spørgsmål. SPØRGE-Jørgen virkede pludselig meget virkelig: Har jeg forstået min problemformulering korrekt? Hvordan citerer man en kilde? Ser min litteraturliste god nok ud? Må jeg skrive til dig, hvis jeg kommer i tvivl igen? Sidstnævnte svar plejer for mit vedkommende at være ja, men det undrer mig,  hvor mange af deres spørgsmål, vi reelt set allerede har prøvet at afklare i vores undervisning. Og ikke kun en gang men flere gange. De har tilmed prøvet at skrive en opgave på andet år, der skulle forberede dem. Men lige lidt virkede det i denne uge til at have hjulpet.

Her er det nærliggende at reflektere over, hvad vi kunne have gjort anderledes som lærere. Som udgangspunkt tror jeg desværre ikke, vi kunne gøre så meget. Vi kæmper for at forklare dem tingene igen og igen, men først når det går op for eleverne, at der er tale om alvor, er det som om, deres ører åbner sig.
Før i tiden, i hvert fald for mit eget vedkommende, kunne jeg sagtens give mig god tid til at besvare elevernes spørgsmål, men i dag kan jeg godt mærke, at jeg til tider giver dem nogle korte svar for at få mere tid til min egen forberedelse. Og det er et svært dilemma. Jeg vil naturligvis gerne have, det går godt for mine elever, men jeg er splittet, da jeg ved, god hjælp kræver tid og tålmodighed, hvad jeg ikke nødvendigvis har i en travl hverdag. Måske burde jeg derfor have været bedre til at sige fra i SRP-ugen? Måske burde jeg blot have sagt «ikke lige nu»? Eller måske skulle jeg blot have accepteret, at jeg som hjælp var meget nær og være glad for,  at eleverne spurgte mig til råds for at blive klogere?

SRP er af flere blevet  kaldt for en forældreopgave eller en købeopgave, og det er jeg ikke i tvivl om sker, men jeg kan også konstatere, der er mange elever, der knokler med opgaven. De kommer ikke sovende til deres karakter, og det leder til tanken, at det måske var ok for en stund at tilsidesætte mine egne behov for at hjælpe dem, så de netop ikke valgte at købe sig til en opgave, men rent faktisk lærte af processen. Kort sagt -måske var det alligevel ikke så skidt, hjælpen var nær. 

Link er kopieret
Kommentar til indlægget

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
Relaterede artikler
  • Anders Frikke Peter Hall sorthvid
    Debat Uddannelsespolitik Undervisning

    Det faglige og logistiske SRP-helvede

  • Blogger Hans Elgaard Mogensen
    Undervisning

    Snart SRP-tid

  • Blogger MarieTrier_sorthvidfoto
    Undervisning

    Videnskabsteori = almendannelse

  • Peter Hall og Anders Frikke, debat_0
    Uddannelsespolitik Undervisning

    Bestod krusedulletegningen? Tid til at evaluere og reformere den nye SRP

  • Peter Hall og Anders Frikke, debat
    Uddannelsespolitik Undervisning

    Fra flerfaglig fordybelse til krusedulle-prøve – SRP og SOP på gymnasieuddannelserne i frit fagligt fald?

  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2023

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater