Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Gymnasiereform 2030
  • Kunstig intelligens
  • Eksamen

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Akademikerne Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning APV arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdspres Arbejdstid AT Autisme Besparelse Brobygning campus Corona Dannelse
  • Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse Digital eksamensovervågning Digital krænkelse Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk EOP Epx
  • EU Eux Fængsler Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Finanslov 2024 Finanslov 2025 fjernundervisning Folkemøde 2023 Folkemøde 23 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi fusion
  • gambling GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gruppearbejde Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Gymnasiereform 2030 Hf Hhx Historie Høje følelsesmæssige krav Htx Idræt Indeklima Indflydelse
  • Innovation Integration It It i undervisning It-forbud Kandidatreform Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kollegial supervision Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn
  • Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerens dag Lærerliv læring Læsevejledning læsning Lectio Ledelse Lektier Litteratur Litteraturkanon Lokalaftale Lokalløn Løn Matematik Matematik B Min gymnasietid Mobiltelefon
  • Mødekultur Motivation Musik Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer Observation af undervisning OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 OK 26 Ordblind Overenskomst Pension politik Præstationskultur
  • Praktikant privatundervisning Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø Psykologisk tryghed regeringens gymnasieudspil Religion Repræsentantskabsmøde Repræsentantskabsmøde 2023 Repræsentantskabsmøde 2024 Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser Seksualundervisning Selvcensur Seniorarbejdsliv serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skærmfri undervisning
  • Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur Sverige Sygdom Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde Tekst Tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tilsyn Tværfaglighed
  • Uddannelsespolitik Udveksling Undervisningsdifferentiering Undervisningsevaluering ungdomskultur valg Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Vikar Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 Eksamen Kunstig intelligens Corona Elevfordeling Fremmedsprog Gymnasiereform 2030 OK 13 Tidsregistrering Nedskæringer
luk
Tilbage
Undervisning SRP
Blogger Louise

Hjælpen var nær – måske for nær?

5. januar 2018
Skrevet af_
Louise Daugaard Madsen

Som I ved, har det netop været SRP-tid. På gangene færdedes flere af mine elever som små zombier, der var  begravet i deres skærme, mens de bevægede sig hen mod lærerværelset med endnu et læs spørgsmål. SPØRGE-Jørgen virkede pludselig meget virkelig: Har jeg forstået min problemformulering korrekt? Hvordan citerer man en kilde? Ser min litteraturliste god nok ud? Må jeg skrive til dig, hvis jeg kommer i tvivl igen? Sidstnævnte svar plejer for mit vedkommende at være ja, men det undrer mig,  hvor mange af deres spørgsmål, vi reelt set allerede har prøvet at afklare i vores undervisning. Og ikke kun en gang men flere gange. De har tilmed prøvet at skrive en opgave på andet år, der skulle forberede dem. Men lige lidt virkede det i denne uge til at have hjulpet.

Her er det nærliggende at reflektere over, hvad vi kunne have gjort anderledes som lærere. Som udgangspunkt tror jeg desværre ikke, vi kunne gøre så meget. Vi kæmper for at forklare dem tingene igen og igen, men først når det går op for eleverne, at der er tale om alvor, er det som om, deres ører åbner sig.
Før i tiden, i hvert fald for mit eget vedkommende, kunne jeg sagtens give mig god tid til at besvare elevernes spørgsmål, men i dag kan jeg godt mærke, at jeg til tider giver dem nogle korte svar for at få mere tid til min egen forberedelse. Og det er et svært dilemma. Jeg vil naturligvis gerne have, det går godt for mine elever, men jeg er splittet, da jeg ved, god hjælp kræver tid og tålmodighed, hvad jeg ikke nødvendigvis har i en travl hverdag. Måske burde jeg derfor have været bedre til at sige fra i SRP-ugen? Måske burde jeg blot have sagt «ikke lige nu»? Eller måske skulle jeg blot have accepteret, at jeg som hjælp var meget nær og være glad for,  at eleverne spurgte mig til råds for at blive klogere?

SRP er af flere blevet  kaldt for en forældreopgave eller en købeopgave, og det er jeg ikke i tvivl om sker, men jeg kan også konstatere, der er mange elever, der knokler med opgaven. De kommer ikke sovende til deres karakter, og det leder til tanken, at det måske var ok for en stund at tilsidesætte mine egne behov for at hjælpe dem, så de netop ikke valgte at købe sig til en opgave, men rent faktisk lærte af processen. Kort sagt -måske var det alligevel ikke så skidt, hjælpen var nær. 

Link er kopieret
Kommentar til indlægget

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
Relaterede artikler
  • Anders Frikke Peter Hall sorthvid
    Debat Uddannelsespolitik Undervisning

    Det faglige og logistiske SRP-helvede

  • Blogger Hans Elgaard Mogensen
    Undervisning

    Snart SRP-tid

  • Blogger MarieTrier_sorthvidfoto
    Undervisning

    Videnskabsteori = almendannelse

  • Peter Hall og Anders Frikke, debat_0
    Uddannelsespolitik Undervisning

    Bestod krusedulletegningen? Tid til at evaluere og reformere den nye SRP

  • Peter Hall og Anders Frikke, debat
    Uddannelsespolitik Undervisning

    Fra flerfaglig fordybelse til krusedulle-prøve – SRP og SOP på gymnasieuddannelserne i frit fagligt fald?

  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2025

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater