Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Gymnasiereform 2030
  • Kunstig intelligens
  • Eksamen

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Akademikerne Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning APV arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdspres Arbejdstid AT Autisme Bæredygtighed Besparelse BNP Brobygning campus
  • Corona Dannelse Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse Digital eksamensovervågning Digital krænkelse Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk
  • EOP Epx EU Eux Fængsler Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Finanslov 2024 Finanslov 2025 fjernundervisning Folkemøde 2023 Folkemøde 23 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog
  • Fremmedsprogsstrategi fusion gambling GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gruppearbejde Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Gymnasiereform 2030 Hf Hhx Historie Høje følelsesmæssige krav Htx Idræt
  • Indeklima Indflydelse Innovation Integration Internationalt It It i undervisning It-forbud Japan Kandidatreform Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima
  • Kollegial supervision Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerens dag Lærerliv læring Læsevejledning læsning Lectio Ledelse Lektier Litteratur Litteraturkanon Lokalaftale Lokalløn Løn
  • Matematik Matematik B Min gymnasietid Mobiltelefon Mødekultur Motivation Musik Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer Observation af undervisning OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 OK 26 Ordblind
  • Overenskomst Pension politik Præstationskultur Praktikant privatundervisning Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø Psykologisk tryghed regeringens gymnasieudspil Religion Repræsentantskabsmøde Repræsentantskabsmøde 2023 Repræsentantskabsmøde 2024 Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser Seksualundervisning Selvcensur Seniorarbejdsliv
  • serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skærmfri undervisning Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur Sverige Sygdom Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde Tekst
  • Teoretisk pædagogikum Tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tilsyn Tværfaglighed Uddannelsespolitik Udveksling Undervisningsdifferentiering Undervisningsevaluering ungdomskultur ungdomsuddannelse valg Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Vikar Virtuel undervisning VUC
  • Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 Eksamen Kunstig intelligens Corona Elevfordeling Fremmedsprog Gymnasiereform 2030 OK 13 Tidsregistrering Nedskæringer
luk
Tilbage
blogger Rene Vester Kjær

Hf kan sagtens fungere på erhvervsskolerne

25. oktober 2016
Skrevet af_
René Vester Kjær
Denne artikel er hentet fra arkiv og er ikke optimeret til det nye design.

At erhvervsskolerne nu ønsker at få en bid af den store hf-lagkage, er åbenbart ikke noget de nuværende hf-skoler blev glade for at høre.
Men flere hf-udbydere er selv skyld i at det er kommet så vidt. For når hf-udbydere rundt om i landet tilbyder såkaldte Business hf, Visuel hf og FlowFactory hf, så har hf-skolerne selv trampet godt og grundigt rundt i de bede, der hører under hhx og htx.
Det er kritisabelt, at hf har bevæget sig som en paria ind på de gymnasielle studieretninger, som er målrettet handels/økonomi og naturvidenskabelige/tekniske studenter. Forstå mig ret, dette er ikke en kritik af de gode hf-lærere som bare ønsker at gøre deres job godt, for det er jo ikke deres skyld. Årsagen er jo en taxameterordning, som har gjort jagten på elever til en alle imod alle kamp. Der er med andre ord ikke nogen styring på dette område, men det er en helt anden sag. Personligt kunne jeg have ønsket, at man med gymnasiereformen havde besluttet, at al hf-virksomhed overgik til VUC. Det er jo trods alt oprindelig en studieretning, der blev oprettet for voksne, der efter nogle år alligevel ville gennemføre en gymnasial uddannelse.

Men i dag har hf udviklet sig til en ungdomsuddannelse, der tiltrækker unge mennesker, som er dovne. Jep, du læste rigtigt, og det er velkendt, at det er sandt. For når man spørger unge, som vælger hf om, hvorfor de har valgt hf, så er svaret ofte det samme: “Det tager kun to år”.
Så når incitamentet for mange hf-studerende til at tage en uddannelse er, at den er hurtig overstået, skal man ikke forvente, at arbejdsindsatsen for den elevgruppe er i den bedre klasse. Resultaterne er ikke overraskende, lavere gennemsnit, store frafaldsprocenter og få, der tager en videregående uddannelse. Nogle af de unge mennesker, som vælger hf, burde have taget en praktisk ungdomsuddannelse, mens andre burde have taget en normal gymnasial uddannelse på stx, hhx eller htx.
Det er derfor et problem, når hf for at få flere elever bevæger sig ind på hhx- og htxskolernes områder. Det bedste modtræk, som erhvervsskolerne, som driver disse to retninger kan gøre, er at få fat i mulige hf-elever ved at tilbyde bedre udgaver af Business hf, Naturvidenskabelig hf og Visuel hf m.v. For det er jo fag, de er vant til at undervise i. Så hvis foreningen Danske Gymnasier virkelig synes, at erhvervsskolerne skal “koncentrere sig om det, de er gode til”, som de siger i artiklen ”Erhvervsskoler og gymnasier kæmper om hf”, så burde de måske også have holdt sig til det, de er gode til. Nemlig at give voksne mulighed for en gymnasial uddannelse.

Så nej, jeg kan ikke se, at det er en dårlig idé med Business hf og Visuel hf, hvis de bliver udbudt af erhvervsskolerne. Personligt ville jeg hellere have, at hhx havde sit område, htx sit område og stx fortsatte med at være en bred gymnasial ungdomsuddannelse med tryk på dannelse. Så kunne hf være for de voksne, som ville have en gymnasial uddannelse.

Men lad os lige huske, at det var hf-skolerne, der startede med at promovere sig indenfor områder, der hører under erhvervsskolerne, og så er det altså dårlig stil bagefter at begynde at beklage sig over, når erhvervsskolerne så begynder at give tilbage i samme stil.

Link er kopieret
Kommentar til indlægget

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
Relaterede artikler
  • No image

    Er der problemer med trusler og selvcensur i gymnasiet?

  • No image

    Tæt på ligestilling

  • No image

    Hvad skal vi med GL?

  • No image

    Elektrohypersensitivitet – en advarsel

  • egon_kristensen_mp_pension sorthvid

    Alle nedslidte skal hjælpes

  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2025

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater