Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Gymnasiereform 2030
  • Kunstig intelligens
  • Karakterskala

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Akademikerne Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning AP APV arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdspres Arbejdstid AT Autisme Autoriteter Bæredygtighed Besparelse BNP
  • Brobygning campus Corona Dannelse Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse Digital eksamensovervågning Digital krænkelse Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling
  • Elevtrivsel Engelsk EOP Epx EU Eux Fængsler Fagkonsulent Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Finanslov 2024 Finanslov 2025 fjernundervisning Folkemøde 2023 Folkemøde 23 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019
  • Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi Fusion gambling GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gruppearbejde Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Gymnasiereform 2030 Hf Hhx Historie
  • Høje følelsesmæssige krav Htx Idræt Indeklima Indflydelse Innovation Integration Internationalt It It i undervisning It-forbud Japan Kandidatreform Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk
  • Klager Klasseledelse Klima Kollegial supervision Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerens dag Lærerliv læring Læsevejledning læsning Lectio Ledelse Lektier Litteratur Litteraturkanon
  • Lokalaftale Lokalløn Løn Magt Matematik Matematik B Min gymnasietid Mobiltelefon Mødekultur Motivation Musik Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer Observation af undervisning OK 13 OK 15
  • OK 21 OK 24 OK 26 Ordblind Overenskomst Pension politik Præstationskultur Praksisfaglighed Praktikant privatundervisning Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø Psykologisk tryghed regeringens gymnasieudspil Religion Repræsentantskabsmøde Repræsentantskabsmøde 2023 Repræsentantskabsmøde 2024
  • Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser Seksualundervisning Selvcensur Seniorarbejdsliv serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skærmfri undervisning Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur Sverige
  • Sygdom Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde Tekst Teoretisk pædagogikum Tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tilsyn Tværfaglighed Uddannelsespolitik Udveksling Undervisning Undervisningsdifferentiering Undervisningsevaluering ungdomskultur ungdomsuddannelse valg Valgkamp
  • Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Vikar Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 Kunstig intelligens Eksamen Tidsregistrering Gymnasiereform 2030 Corona Fremmedsprog Elevfordeling OK 13 Uddannelsespolitik
luk
Tilbage
soerenskatnielsen

Gymnasiereform: Afskaf naturvidenskabeligt grundforløb

6. januar 2015
Skrevet af_
Gymnasieskolen Redaktion
Denne artikel er hentet fra arkiv og er ikke optimeret til det nye design.

Faget Naturvidenskabeligt Grundforløb i gymnasiets første semester bør afskaffes og erstattes med undervisning i et reelt naturvidenskabeligt fag på C-niveau.

Undervisningsminister Christine Antorini bør ændre sit regeringsudspil til reform/ serviceeftersyn af gymnasiet og afskaffe et fag, der mest af alt fungerer som et overfladisk reklamefag for naturvidenskab og i stedet sikre mere reel undervisning i alle de fire naturvidenskabelige fag, Kemi, Biologi, Fysik og Naturgeografi.

I dag har alle gymnasieelever på STX faget Naturvidenskabeligt Grundforløb i det første halve år af deres gymnasietid. Derudover har de tre ud af de fire klassiske naturvidenskabelige fag. Eleverne har Fysik på C-niveau som obligatorisk fag. Desuden skal eleverne vælge mellem yderligere to naturvidenskabelige fag. De skal vælge to fag ud af de tre fag; Biologi, Kemi eller Naturgeografi.

Hvis man ser på læreplanen i Naturvidenskabelig Grundforløb, så lærer eleverne intet i faget, som ikke er indeholdt i de andre naturvidenskabelige fags læreplaner. Prisen for, at eleverne i dag skal igennem introduktionsfaget til naturvidenskab er, at eleverne går glip af reel undervisning i et af de fire klassiske naturvidenskabelige fag.  

Det ligger lige til højrebenet at droppe Naturvidenskabeligt Grundforløb og i stedet sikre, at alle elever får basal undervisning i samtlige fire naturvidenskabelige fag, så alle elever automatisk har både Fysik, Biologi, Kemi og Naturgeografi på mindst C-niveau. Bedre introduktion til naturvidenskab vil vi ikke kunne give vores unge mennesker.

Et af problemerne med Naturvidenskabeligt Grundforløb er, at kravet om tværfaglighed gør det meget svært at komme i dybden med undervisningen inden for de fag, der indgår i det Naturvidenskabelige Grundforløb. Der lægges stor vægt på, at undervisningen skal foregå eksperimentelt med elevøvelser; men når der ikke er tid til at forklare teorien bag, er der mere tale om underholdning end læring. I værste fald er det spild af tid. For at sikre tværfagligheden kunne ministeren i stedet stille større krav til lærerne i hvert enkelt naturvidenskabeligt fag om større samarbejde og fælles undervisningsforløb.

Det forlyder, at der i regeringsudspillet lægges op til en reduktion af timetallet i de naturvidenskabelige fag på 20 % og i Naturvidenskabelig Grundforløb på 25 %, uden at der skal ændres i læreplanerne.  Det forekommer mig at være helt urealistisk at gennemføre en så stor reduktion i timetallet, da det åbenlyst er en svækkelse af den naturvidenskabelige undervisning.

Fra starten af gymnasiereformen 2005, har det undret mig, at eleverne i Naturvidenskabeligt Grundforløb ved den afsluttende prøve skulle have en karakter, som ikke var medtællende på eksamensbeviset. Nu skal eleverne til at have en medtællende karakter. Hvis det er tilfældet må man forvente, at der i lighed med andre eksaminer på STX i fremtiden deltager eksterne censorer ved prøven.

Af: Gymnasielærer i fysik og kemi Søren Skat Nielsen, Greve Gymnasium

Link er kopieret
Kommentar til indlægget

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
Relaterede artikler
  • No image

    Er der problemer med trusler og selvcensur i gymnasiet?

  • No image

    Tæt på ligestilling

  • No image

    Hvad skal vi med GL?

  • No image

    Elektrohypersensitivitet – en advarsel

  • egon_kristensen_mp_pension sorthvid

    Alle nedslidte skal hjælpes

  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2025

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater