Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Alle
  • Arbejdsmiljø
  • Kunstig intelligens
  • Undervisning

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdstid AT Besparelse Brobygning Corona Dannelse Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse
  • Digital eksamensovervågning Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk Eux Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022
  • Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Hf Historie Idræt Innovation Integration It It i undervisning It-forbud
  • Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerliv Læsevejledning Lectio Ledelse Lektier
  • Lokalaftale Lokalløn Løn Matematik Matematik B Min gymnasietid Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 Ordblind Overenskomst Pension Præstationskultur
  • Praktikant Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø regeringens gymnasieudspil Repræsentantskabsmøde Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur
  • Sverige Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tværfaglighed Uddannelsespolitik Undervisningsdifferentiering Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 OK 13 Corona Elevfordeling Fremmedsprog Nedskæringer Digitalisering Eksamen Kunstig intelligens Besparelse
luk
Tilbage
soerenskatnielsen

Gymnasiereform: Afskaf naturvidenskabeligt grundforløb

6. januar 2015
Skrevet af_
Gymnasieskolen Redaktion
Denne artikel er hentet fra arkiv og er ikke optimeret til det nye design.

Faget Naturvidenskabeligt Grundforløb i gymnasiets første semester bør afskaffes og erstattes med undervisning i et reelt naturvidenskabeligt fag på C-niveau.

Undervisningsminister Christine Antorini bør ændre sit regeringsudspil til reform/ serviceeftersyn af gymnasiet og afskaffe et fag, der mest af alt fungerer som et overfladisk reklamefag for naturvidenskab og i stedet sikre mere reel undervisning i alle de fire naturvidenskabelige fag, Kemi, Biologi, Fysik og Naturgeografi.

I dag har alle gymnasieelever på STX faget Naturvidenskabeligt Grundforløb i det første halve år af deres gymnasietid. Derudover har de tre ud af de fire klassiske naturvidenskabelige fag. Eleverne har Fysik på C-niveau som obligatorisk fag. Desuden skal eleverne vælge mellem yderligere to naturvidenskabelige fag. De skal vælge to fag ud af de tre fag; Biologi, Kemi eller Naturgeografi.

Hvis man ser på læreplanen i Naturvidenskabelig Grundforløb, så lærer eleverne intet i faget, som ikke er indeholdt i de andre naturvidenskabelige fags læreplaner. Prisen for, at eleverne i dag skal igennem introduktionsfaget til naturvidenskab er, at eleverne går glip af reel undervisning i et af de fire klassiske naturvidenskabelige fag.  

Det ligger lige til højrebenet at droppe Naturvidenskabeligt Grundforløb og i stedet sikre, at alle elever får basal undervisning i samtlige fire naturvidenskabelige fag, så alle elever automatisk har både Fysik, Biologi, Kemi og Naturgeografi på mindst C-niveau. Bedre introduktion til naturvidenskab vil vi ikke kunne give vores unge mennesker.

Et af problemerne med Naturvidenskabeligt Grundforløb er, at kravet om tværfaglighed gør det meget svært at komme i dybden med undervisningen inden for de fag, der indgår i det Naturvidenskabelige Grundforløb. Der lægges stor vægt på, at undervisningen skal foregå eksperimentelt med elevøvelser; men når der ikke er tid til at forklare teorien bag, er der mere tale om underholdning end læring. I værste fald er det spild af tid. For at sikre tværfagligheden kunne ministeren i stedet stille større krav til lærerne i hvert enkelt naturvidenskabeligt fag om større samarbejde og fælles undervisningsforløb.

Det forlyder, at der i regeringsudspillet lægges op til en reduktion af timetallet i de naturvidenskabelige fag på 20 % og i Naturvidenskabelig Grundforløb på 25 %, uden at der skal ændres i læreplanerne.  Det forekommer mig at være helt urealistisk at gennemføre en så stor reduktion i timetallet, da det åbenlyst er en svækkelse af den naturvidenskabelige undervisning.

Fra starten af gymnasiereformen 2005, har det undret mig, at eleverne i Naturvidenskabeligt Grundforløb ved den afsluttende prøve skulle have en karakter, som ikke var medtællende på eksamensbeviset. Nu skal eleverne til at have en medtællende karakter. Hvis det er tilfældet må man forvente, at der i lighed med andre eksaminer på STX i fremtiden deltager eksterne censorer ved prøven.

Af: Gymnasielærer i fysik og kemi Søren Skat Nielsen, Greve Gymnasium

Link er kopieret
Kommentar til indlægget

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
Relaterede artikler
  • No image

    Er der problemer med trusler og selvcensur i gymnasiet?

  • No image

    Tæt på ligestilling

  • No image

    “Entydig” kritik af grundforløbet?

  • No image

    Hvorfor papirblad?

  • No image

    Afskaf hf-vintereksamen på blandede institutioner

  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2023

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater