Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Alle
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Nedskæringer
  • Besparelse

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning arb Arbejdsglæde Arbejdstid AT Besparelse Brobygning Corona Dannelse Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse Digitalisering
  • Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elevfordeling Elevtrivsel Eux Faglighed Feedback Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gymnasiale suppleringskurser
  • Gymnasiereform 2016 Hf Idræt Innovation Integration It It i undervisning It-forbud Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala kinesisk Klasseledelse Klima Kompetenceudvikling Lærer-elev-relation Lectio Ledelse
  • Lokalløn Løn Matematik Matematik B Min gymnasietid Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer OK 13 OK 15 OK 21 Overenskomst Pension Præstationskultur Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø regeringens gymnasieudspil Repræsentantskabsmøde
  • Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser serviceeftersyn Sexchikane Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SRP Stress Studieretning Studietur Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tværfaglighed Uddannelsespolitik
  • Undervisningsdifferentiering Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 OK 13 Corona Nedskæringer Elevfordeling Stress Matematik Besparelse Afskedigelser Arbejdsglæde
luk
Tilbage
Ikke kategoriseretUddannelsespolitikUngdomskultur Elevfordeling
Jakob_Solvhoj-Fotograf_Steen_Brogaard

Gymnasiedistrikter kan sikre sammenhængskraft

6. februar 2018
Skrevet af_
Jakob Sølvhøj

Rektorer og gymnasieelever i socialt udsatte boligområder er med god grund bekymrede. Elevsammensætningen på gymnasierne bliver mere og mere skæv, fordi elever med ressourcestærke forældre i stigende grad fravælger det nærmeste gymnasium. De rejser gerne langt for at gå i skole med unge, der ligner dem selv. Konsekvensen er en social og etnisk opsplitning af eleverne og en voksende affolkning af nogle gymnasier.

Mens undervisningsministeren har vendt det blinde øje til den sociale og etniske opsplitning af de unge, foreslog S, SF og RV i forrige uge kvoter for antallet elever med udenlandsk baggrund på det enkelte gymnasium. Jeg er glad for, at forslaget blev afvist af alle øvrige partier i Folketinget. Dels vil det være urimeligt at tvinge unge med udenlandsk baggrund til at gå på gymnasiet langt væk fra deres bopæl, dels er det uhyre forsimplet at gøre problemet til et spørgsmål om hudfarve. Det handler i høj grad også om social ulighed.

I Enhedslisten tror vi, at en løsning kan være skoledistrikter baseret på nærhedsprincipper for både almene gymnasier, handels- og tekniske gymnasier. Nærgymnasiernes skoledistrikter og fordelingen af eleverne kan fastlægges af regionerne, så det ikke overlades til armlægning mellem rektorerne. Skoledistrikterne kan udformes, så de rummer både villakvarterer og belastede boligområder og dermed tager hensyn til forskellige lokalområders socioøkonomiske forhold. Problemerne er langt fra ens alle steder i landet, så regionerne må tilpasse distrikterne til de lokale forhold.

Nærhedsprincippet kan gøre op med den skæve elevfordeling, uden at hverken tosprogede eller etnisk danske elever skal busses rundt til gymnasier langt fra deres bopæl. Det er klart, at det vil begrænse det frie skolevalg, og selvfølgelig skal der være mulighed for dispensation. Hvis en elev har særlige grunde – f.eks. ønsket om en bestemt studieretning eller et miljøskifte efter mobning – skal det være muligt at vælge et andet gymnasium. Men nærhedsprincippet skal være hovedreglen.

Skoledistrikterne kan suppleres af flere tiltag. Der bør sættes loft over elevtallet på de enkelte gymnasier, så store gymnasier ikke bare ekspanderer på bekostning af andre gymnasiers elevgrundlag. En revision af taxametersystemet er stærkt tiltrængt, og et loft over egenbetalingen for dyre studierejser vil også kunne mindske den sociale sortering af eleverne.

Debatten om de tre partiers forkastede forslag synliggjorde, at der er en voksende politisk erkendelse af behovet for at ændre reglerne for fordeling af eleverne, hvis vi skal undgå en yderligere social og etnisk opsplitning af vores gymnasier. Forhåbentlig kan den erkendelse omsættes til konkret politisk handling. Ønsker vi sammenhængskraft frem for mere opsplitning, så skal vi nemlig handle nu. 

 

Link er kopieret
Kommentar til indlægget

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2022

Her kan der stå en kort tekst om søgning

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater