Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Gymnasiereform 2030
  • Kunstig intelligens
  • Eksamen

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Akademikerne Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning APV arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdspres Arbejdstid AT Autisme Bæredygtighed Besparelse BNP Brobygning campus
  • Corona Dannelse Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse Digital eksamensovervågning Digital krænkelse Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk
  • EOP Epx EU Eux Fængsler Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Finanslov 2024 Finanslov 2025 fjernundervisning Folkemøde 2023 Folkemøde 23 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog
  • Fremmedsprogsstrategi fusion gambling GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gruppearbejde Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Gymnasiereform 2030 Hf Hhx Historie Høje følelsesmæssige krav Htx Idræt
  • Indeklima Indflydelse Innovation Integration Internationalt It It i undervisning It-forbud Japan Kandidatreform Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima
  • Kollegial supervision Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerens dag Lærerliv læring Læsevejledning læsning Lectio Ledelse Lektier Litteratur Litteraturkanon Lokalaftale Lokalløn Løn
  • Matematik Matematik B Min gymnasietid Mobiltelefon Mødekultur Motivation Musik Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer Observation af undervisning OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 OK 26 Ordblind
  • Overenskomst Pension politik Præstationskultur Praktikant privatundervisning Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø Psykologisk tryghed regeringens gymnasieudspil Religion Repræsentantskabsmøde Repræsentantskabsmøde 2023 Repræsentantskabsmøde 2024 Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser Seksualundervisning Selvcensur Seniorarbejdsliv
  • serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skærmfri undervisning Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur Sverige Sygdom Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde Tekst
  • Teoretisk pædagogikum Tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tilsyn Tværfaglighed Uddannelsespolitik Udveksling Undervisningsdifferentiering Undervisningsevaluering ungdomskultur ungdomsuddannelse valg Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Vikar Virtuel undervisning VUC
  • Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 Eksamen Kunstig intelligens Corona Elevfordeling Fremmedsprog Gymnasiereform 2030 OK 13 Tidsregistrering Nedskæringer
luk
Tilbage
Anne_Boie J Ny

Gruppearbejde virker

9. september 2013
Skrevet af_
Anne Boie Johannesson
Denne artikel er hentet fra arkiv og er ikke optimeret til det nye design.

For mig virker tavleundervisning ikke. I begge mine fag arbejder eleverne i grupper hele tiden.

I den ideelle verden er der masser af tid. Der kan vi møde vores elever på det niveau, de er på, og give dem netop den hjælp, de har brug for, på præcis den måde og det tidspunkt, de gerne vil have hjælpen. Der er tid til hyggesnak og sjov, faglige snakke og dybdegående diskussioner med alle elever, og alle elever er altid motiverede og engagerede…

I den virkelige verden er der 28 elever i klasserne, støjniveauet er højt, læreplanen er tætpakket, elevernes faglige niveauer er meget forskellige, og deres koncentrationsevne er kun til stede, hvis der ikke sker noget mere spændende på Facebook. Hvad gør man så?

For mig virker tavleundervisning ikke. Jeg kan ikke holde nok eleverne fanget ret lang tid ad gangen – konkurrencen med de sociale medier og populære spil er for hård. Jeg er ikke tilfreds med plenumdiskussioner, hvor kun en tredjedel af eleverne deltager aktivt, og jeg er holdt op med at tro på, at eleverne kun lærer stoffet, hvis de hører mig sige det på den rigtige måde. Jeg tror ikke på videnoverførsel. De lærer ikke stoffet godt nok ved passiv lytning. De skal arbejde med stoffet på en aktiv og reflekterende måde – og de skal alle arbejde!

I begge mine fag arbejder eleverne i grupper hele tiden. Der er ikke fælles tavleundervisning. Til gengæld har jeg tid til at hjælpe grupperne præcis hvor de er, samtidig med at jeg har fornøjelsen af at høre alle elever optagede af faglige diskussioner i timerne. De har ikke tid til Facebook, fordi de er optagede af at arbejde med produkter, fx wikier og film, og de er engagerede, fordi der er et konkurrenceelement ind over: de får point for forskellige delelementer undervejs, og til sidst i hvert forløb kåres der en vindergruppe.

Ind i mellem har jeg elever, der savner tavlegennemgange. Så tilbyder jeg det for interesserede elever, mens resten arbejder videre. Nogle vil gerne lave opgaver sammen med mig, mens andre blot skal bekræftes i, at de er på rette vej. Og jeg har faktisk tid til at imødekomme deres ønsker.

Der er stadig et stykke til den ideelle verden. Jeg kan ikke dække elevernes individuelle behov eller finde passende stilladsstørrelser til alle 28. Men jeg kan gøre det for grupperne, og i grupperne kan eleverne lære at tage sig af hinanden og hjælpe hinanden. Det fungerer faktisk rimelig godt, hjulpet af at eleverne føler sig ansvarlige for grupperne, fordi de arbejder sammen i et par måneder ad gangen, og fordi de laver gruppearbejdskontrakter i starten af hvert forløb. Gruppearbejdskontrakterne er synlige for hele holdet, og vi følger op på dem løbende og justerer på dem efter behov.

Der skal selvfølgelig stadig trænes mundtlighed, så eleverne forberedes til eksamen. Det gør vi, blandt andet ved at eleverne laver film og screencasts, hvor de holdes fast på fagsproget på en mere forpligtende måde end ved almindelige mundtlige oplæg. Filmene ses af responsgrupper, der diskuterer anvendelsen af fagsproget, og naturligvis også af mig.

Og både eleverne og jeg er gladere, mere motiverede og langt mindre udkørte sidst på dagen.

Link er kopieret
Kommentar til indlægget

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
Relaterede artikler
  • No image

    Er der problemer med trusler og selvcensur i gymnasiet?

  • No image

    Tæt på ligestilling

  • No image

    Hvad skal vi med GL?

  • No image

    Elektrohypersensitivitet – en advarsel

  • egon_kristensen_mp_pension sorthvid

    Alle nedslidte skal hjælpes

  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2025

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater