Grimhedens æstetik II

Kære Jan Havreland

Du kritiserer Gymnasieskolens nye layout for at ligne noget, ­elever i 9. klasse har lavet, og mindes stencil­trykkene fra grimhedens årti i 1970’erne. Der er vist noget, du har misforstået! GL har jo netop ­ifølge ansvarshavende chefredaktør ­Morten Jest (efternavnet er særdeles velvalgt!) indforskrevet ­“anerkendte designere og konceptudviklere” (gad vide, hvad de har kostet!), og resultatet har da også været “vældig god respons fra mange sider”. Det forstår vi godt. Bladet ligner nemlig nu en mellemting mellem et psykedelisk pladeomslag og vor barndoms Gys & Gru-hæfter med nyt fra Uncle Creep og den ene mere rædselsvækkende splatterberetning end den anden. Så mission accomplished, GL! Vi har fået et layout, der 100 procent afspejler besparelsesrædsler og proletariseringen af gymnasieskolen. Så ingen grund til klage. Der er 110 procent match mellem form og indhold, så ingen kan føle sig vildledt af overskriften på oktobernummeret, Kvalitetsfald. Og kværulanter som Jan Havreland kan jo altid surt forlange indsigt i udgifterne til designerne og konceptudviklerne og bede Jest om at fremlægge dokumentation for den vældig gode respons fra mange sider.

Anders Skouvig
Ringkjøbing Gymnasium

og
Helle Brink
Holstebro Gymnasium & HF

 

Svar på læserbrev

Jeg vil grundlæggende henvise til mit svar til Jan Havreland i Gymnasie­skolen nummer 7, 2018. Redaktionen har modtaget nogle reaktioner på det nye design, som især handler om læsbarheden af rubrikkerne. Den kritik har vi som tidligere nævnt lyttet til og i denne udgave justeret en ­smule yderligere. Vi vil fortsat teste, lytte og justere løbende, når der viser sig et behov.

Jeg vil gerne gentage og fastslå, at redaktionen ikke bare gør noget ud af den blå luft eller på baggrund af følelser. Eller fordi det skal være billigt. Der er mening bag alt, hvad vi gør, og det bliver gjort på baggrund af fakta, tal, undersøgelser og vurderinger ud fra disse elementer. I dette tilfælde også forhåndstest via en fokusgruppe bestående af en række medlemmer af forskellig køn, alder, fag med videre – i øvrigt nedsat og gennemført af et eksternt bureau og ikke redaktionen.

Ligesom gymnasielærerne er de sande eksperter, hvad undervisningssituationen angår – det er jer, der ved bedst, ikke alle mulige politikere og andre interessenter – er det utvivlsomt redaktionen og dens samarbejdspartnere, der er professionseksperterne i dette tilfælde. Enhver har, som I, en subjektiv ret til at synes, at Gymnasieskolen er grimt. Eller en ­joke, som I så morsomt kalder det ved at bringe den engelske betydning af mit efternavn med i ligningen.

Vi er på Gymnasieskolen altid ­glade for feedback og dialog med læserne. Jeg må dog indrømme, at jeg undrer mig over det forhånende og let hadefulde tonefald i jeres indlæg. Jeg håber inderligt ikke, at I omtaler ­jeres elevers eller kollegers arbejde på samme facon.

Morten Jest
Chefredaktør