Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Alle
  • Arbejdsmiljø
  • OK 21
  • Undervisning

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdstid AT Besparelse Brobygning Corona Dannelse Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse
  • Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Eux Faglighed Feedback Finanslov 2023 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi
  • GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Hf Historie Idræt Innovation Integration It It i undervisning It-forbud Karakterer Karakterkrav Karakterræs
  • Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kompetenceudvikling Køn Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerliv Lectio Ledelse Lektier Lokalaftale Lokalløn Løn Matematik Matematik B
  • Min gymnasietid Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 Ordblind Overenskomst Pension Præstationskultur Praktikant Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø regeringens gymnasieudspil Repræsentantskabsmøde
  • Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SRP Stress Studieretning Studietur Sverige Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde tidsregistrering Tillidsrepræsentant
  • Tværfaglighed Uddannelsespolitik Undervisningsdifferentiering Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 OK 13 Corona Elevfordeling Fremmedsprog Digitalisering Nedskæringer Eksamen Besparelse Uddannelsespolitik
luk
Tilbage
It i undervisning
Mette Hermann - GL

Grib bolden

21. januar 2014
Skrevet af_
Mette Hermann
Denne artikel er hentet fra arkiv og er ikke optimeret til det nye design.

Muligheder og forpligtigelser i en digital verden

I sidste uge kunne man i flere medier læse om Holstebro Handelsgymnasium, hvor lærerne angiveligt havde besluttet, at eleverne ikke må medbringe computere og mobiltelefoner i undervisningen. Den ”gode historie” var dog ikke helt så god, for der var netop ikke tale om, at skolen boykottede computeren, men om at lærerne havde påtaget sig en øget styring af brugen af computeren.

Spørgsmålet er da også, om det i 2014 i hele taget kan lade sig gøre at gennemføre undervisning uden adgang til de mange digitale læremidler og hjælpemidler, som jo langsomt er blevet en integreret del af vores undervisning.

It gennemsyrer vores tilværelse på godt og ondt. Vi lever i en digital verden, hvor kravene til at kunne navigere og agere digitalt er stadigt stigende. At besidde stærke it-kompetencer er derfor mere vigtigt end nogensinde, hvis man skal kunne begå sig i et teknologisk informationssamfund, hvor aktivt medborgerskab ikke blot handler om at kunne navigere, men i høj grad også om kritisk at kunne tage stillig og agere i en digital verden.

Det er derfor af afgørende betydning, at vi som undervisere påtager os opgaven at udvikle vores elevers it-kompetencer. Hvis de ikke lærer at håndtere internettet senest i gymnasiet, kan det have store konsekvenser for, hvordan de ikke bare klarer sig i deres videre uddannelsesforløb, men i livet i det hele taget.

Computeren vil dog altid være en uromager, hvis den ikke anvendes aktivt i undervisningen som et læringsværktøj. Klasserumsledelse er derfor også mere vigtigt end nogensinde, for som underviser er man nødt til at styren brugen af computeren i undervisningen, dvs. ikke kun hvad den bruges til, men også hvornår den bruges. Planlægning af undervisning kræver derfor også af os som undervisere en bevidst stillingtagen til, hvad computeren – eller andre gadgets og digitale platforme – bidrager med i et læringsmæssigt perspektiv.

Dertil kommer, at vi i gymnasiet står overfor at skulle implementere nye skriftlige eksamensformer med adgang til internettet. Her vil der blive stillet øgede krav til elevernes evne til at kunne håndtere internettet som videnkilde. Der er i høj grad behov for, at eleverne bliver bedre til at søge information på nettet og forholde sig kildekritiske til denne viden, ligesom de skal blive bedre til at anvende den og dokumentere deres brug af den.

Digital dannelse bør sættes på skolernes dagsorden, og der er behov for at tænke digital dannelse i et lærerperspektiv og et elevperspektiv. For hvilke digitale kompetencer og færdigheder ønsker vi at udruste eleverne med, og hvilke kompetencer kræves der af os som undervisere, så it, fag og læring går op i en højere enhed?

Dannelse er imidlertid et foranderligt begreb, og meget tyder på, at vi er nået et punkt, hvor vi nødt til at redefinere dannelsesbegrebet og som undervisere diskutere, hvordan det står til med ikke blot den digitale dannelse, men med dannelsesbegrebet generelt, så det svarer til den tid og virkelighed, som vi befinder os i – både i og uden for skolen.

Bolden er hermed givet op.  

Link er kopieret
Kommentar til indlægget

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
Relaterede artikler
  • blogger Anne_Boie J Ny - Glimt fra Gymnasie

    Digital dannelse ind i fagene

  • Anne Boie Johannesson

    Læring uden for boksen

  • blogger Rene Vester Kjær

    To IT or not to IT

  • Anne Boie Johannesson

    Skoletrends og digital dannelse

  • bloggerrita_ny

    En praktikant kom forbi

  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2023

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater