Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Alle
  • Arbejdsmiljø
  • OK 21
  • Undervisning

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdstid AT Besparelse Brobygning Corona Dannelse Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse
  • Digital eksamensovervågning Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk Eux Faglighed Feedback Finanslov 2023 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald
  • Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Hf Historie Idræt Innovation Integration It It i undervisning It-forbud Karakterer
  • Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerliv Lectio Ledelse Lektier Lokalaftale Lokalløn
  • Løn Matematik Matematik B Min gymnasietid Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 Ordblind Overenskomst Pension Præstationskultur Praktikant Professionel kapital
  • Psykisk arbejdsmiljø regeringens gymnasieudspil Repræsentantskabsmøde Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SRP Stress Studieretning Studietur Sverige Taxameter Taxameterordning
  • Teamsamarbejde tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tværfaglighed Uddannelsespolitik Undervisningsdifferentiering Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 OK 13 Corona Elevfordeling Fremmedsprog Digitalisering Nedskæringer Eksamen Besparelse Uddannelsespolitik
luk
Tilbage
Digitalisering
Anne Boie Johannesson

Fremtiden kommer

30. august 2016
Skrevet af_
Anne Boie Johannesson
Denne artikel er hentet fra arkiv og er ikke optimeret til det nye design.

Jeg hørte et ret spændende oplæg forleden om fremtidens digitale ungdomsuddannelser. Det var Tim Frank Andersen fra In2Media, der fortalte om den digitale udvikling og om nuværende og kommende vilde gadgets.

Nørdet som jeg er, blev jeg temmelig fascineret af de forskellige gadgets, fx af Amazons Echo, der er en personlig assistent i form af noget, der ligner en lille højttaler. Den kan man snakke til, bede om at afspille musik, tænde for ovnen, skrive indkøbsliste osv. I nogle skoler i USA er man begyndt at bruge den i undervisningen til at slå ting op, afspille film, forklare regnemetoder m.m. Vil vi mon se noget lignende i Danmark om nogle år?

Et smalt armbåndet, der i sig selv var en computer, og som projicerede skærmbilledet ud på armen, var også fascinerende. Slut med bærbare computere, på med armbåndet i stedet – om kort tid…

Men det mest slående var, hvor meget vores verden har ændret sig på ret få år. Tim Frank Andersen beskrev udviklingen som eksponentiel. Om det holder i matematisk forstand, skal jeg ikke gøre mig klog på, men der er i hvert fald sket meget. For eksempel kunne man for 10 år siden købe et SD hukommelseskort til mobilen på 128 MB. Nu kan man få 512 GB – altså 4000 gange så meget – til samme pris som dengang. Og det er blot et enkelt eksempel.

Robotteknologi og kunstig intelligens bliver mere og mere udviklet. Nogle mener, at 50 % af alle jobs vil blive forandret som følge udviklingen – det er rigtig meget, og vi bliver nødt til at finde ud af, hvor grænsen for brug af kunstig intelligens går. Jeg kunne fx godt tænke mig en robot, der automatisk kunne rette sproglige fejl i skriftlige opgaver, men jeg vil nødig se os lærere erstattet af robotter i selve undervisningen. Trods alt kan vi mennesker forhåbentlig noget, som robotter med kunstig intelligens ikke kan.

Nu er der nok et godt stykke tid endnu før disse science fiction-ting bliver til virkelighed, men vi er nødt til at overveje, hvad vi uddanner de unge til. Udviklingen går så hurtigt, at vi ikke har fantasi til at forestille os det, og vi kan ikke spå om, hvilken faglig viden de unge har brug for, når de kommer ud på arbejdsmarkedet.

Tim Frank Andersen citerede Fisch og McLeod fra ‘Shift happens’: “We are currently preparing students for jobs that don’t yet exist using technologies that haven’t been invented in order to solve problems we don’t even know are problems yet.”
Løsningen er ifølge Andersen at sørge for, at de unge får basale it-færdigheder, at de kan programmere, at de kan formidle og præsentere, at de kan arbejde innovativt, og at de lærer at lære samt at lære fra sig.

Spørgsmålet er, om han har ret, og hvis han har, hvor vi i så fald ser de forskellige fag i gymnasiet i ovenstående? Og hvad med programmeringen som ifølge mange uddannelsesforskere er vigtig – hvor hører den hjemme i gymnasieskolen? Skal det kun findes i det nye IKT-fag, eller skal det tænkes ind i alle fag – og i så fald hvordan?

Det er vigtigt at vi følger med udviklingen, og heldigvis er vi allerede godt i gang med innovation, it-færdigheder, formidling og det at lære at lære. Så fremtiden kan godt komme an.

 
Link er kopieret
Kommentar til indlægget

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
Relaterede artikler
  • PerStørupLauridsen sorthvid

    Hvilken algoritme skal bestemme over dine elever?

  • Kaare-Blinkenberg.jpg
    Debat

    Vi bør opruste og samle alle gode menneskelige kræfter i kampen mod maskinerne

  • No image
    Debat

    Den nye intelligente chatbot underminerer fundamentet for undervisning – vi skal lave det hele om

  • Peter Hall og Anders Frikke, debat
    Arbejdsmiljø Uddannelsespolitik Undervisning

    Et digitalt gymnasium?

  • PerStørupLauridsen sorthvid

    Hvilken algoritme skal bestemme over dine elever?

  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2023

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater