Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Gymnasiereform 2030
  • Kunstig intelligens
  • Eksamen

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Akademikerne Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning APV arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdspres Arbejdstid AT Autisme Besparelse Brobygning campus Corona Dannelse
  • Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse Digital eksamensovervågning Digital krænkelse Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk EOP Epx
  • EU Eux Fængsler Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Finanslov 2024 Finanslov 2025 fjernundervisning Folkemøde 2023 Folkemøde 23 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi fusion
  • gambling GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gruppearbejde Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Gymnasiereform 2030 Hf Hhx Historie Høje følelsesmæssige krav Htx Idræt Indeklima Indflydelse
  • Innovation Integration It It i undervisning It-forbud Kandidatreform Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kollegial supervision Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn
  • Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerens dag Lærerliv læring Læsevejledning læsning Lectio Ledelse Lektier Litteratur Litteraturkanon Lokalaftale Lokalløn Løn Matematik Matematik B Min gymnasietid Mobiltelefon
  • Mødekultur Motivation Musik Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer Observation af undervisning OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 OK 26 Ordblind Overenskomst Pension politik Præstationskultur
  • Praktikant privatundervisning Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø Psykologisk tryghed regeringens gymnasieudspil Religion Repræsentantskabsmøde Repræsentantskabsmøde 2023 Repræsentantskabsmøde 2024 Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser Seksualundervisning Selvcensur Seniorarbejdsliv serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skærmfri undervisning
  • Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur Sverige Sygdom Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde Tekst Tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tilsyn Tværfaglighed
  • Uddannelsespolitik Udveksling Undervisningsdifferentiering Undervisningsevaluering ungdomskultur valg Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Vikar Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 Eksamen Kunstig intelligens Corona Elevfordeling Fremmedsprog Gymnasiereform 2030 OK 13 Tidsregistrering Nedskæringer
luk
Tilbage

Folkskolen skal ikke kun klargøre eleverne til gymnasiet men også erhvervsuddannelserne

7. maj 2017
Skrevet af_
gs_redaktor
Denne artikel er hentet fra arkiv og er ikke optimeret til det nye design.

Antallet af gymnasieelever vokser fra år til år, men det er ikke tilfældet for erhvervsuddannelserne som mangler elever.

Antallet for ansøgninger ramte sit højeste nogensinde i løbet af de seneste 15 år, det er dog ikke tilfældet for erhvervsuddannelserne som mangler flere elever. Jeg tror det har noget at gøre med fordomme og hvordan folkeskolelærene præsenterer mulighederne efter folkeskolen for 9. klasserne. Angående de mange fordomme om erhvervsuddannelserne siger dette fra en mor til et forældremøde: "Erhvervsuddannelse – er det ikke mest for dem, der bor i Brøndby?"

Kilde: https://www.kristeligt-dagblad.dk/kronik/erhvervsuddannelse-er-det-ikke-mest-dem-der-bor-i-broendby

Dengang jeg gik i folkeskole, som er omkring 5 år siden nu, var jeg slet ikke i tvivl om jeg skulle læse videre på gymnasiet. Der var kun 1 fra min klasse som begyndte på en erhvervsuddannelse ud af 29 elever. Fravalget af erhvervsuddanelser vil jeg primært mene skyldes den manglende information vedrørende mulighederne på disse skoler og opbygningen af undervisningen i folkeskolen.

Fagene henvender sig ikke til personer med sans for håndværk og andre relaterede evner henvendt til erhvervsuddannelser. I stedet skal vi lære hvordan man analyserer et gammelt svensk digt eller lærer de videnskabelige metoder bag forskellige arbejdsmetoder i fagene. Et nyligt forslag fra regeringen foreslår en anden retning i 8-9 klasserne, hvor man kan vælge at gå mere mod erhvervsuddannelsen, men dette mener jeg ikke er særlig godt. Jeg synes man som klasse skal være sammen om undervisningen i folkeskolen, og blive informeret om de forskellige muligheder efter folkeskolen.

Hvad med iværksætteri?

Som jeg tidligere skrev mener jeg ikke man skal kunne komme ind i en specielklasse i de sidste to år i folkeskolen, da man så kan oprette disse klasser i forhold til alle de efterfølgende uddannelser. Skal vi også have en specialklasse for iværksættere?

Man kan nemt mixe iværksætteri og håndværk sammen, som en person fra min klasse gjorde. Han har lavet et site, hvor man kan købe reservedele og andet tilbehør til biler. Han bruger sin viden fra sin erhvervsuddannelse til at oplyse sine kunder og partnere omkring produkterne. Som han fortalte mig; han ville ikke slide sig ned de næste 45 år.

Mine forslag til at få flere over til erhvervsuddanelserne er følgende:

  • Informer de unge elever fra 7. klasse og frem
  • Kanaliser flere penge til erhvervsuddanelserne og de praktikpladser, som mange på disse uddanelser ikke kan få
  • Undervisningen skal i praksis have flere elementer
Link er kopieret
Kommentar til indlægget

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
Relaterede artikler
  • No image

    Er der problemer med trusler og selvcensur i gymnasiet?

  • No image

    Tæt på ligestilling

  • No image

    Hvad skal vi med GL?

  • No image

    Elektrohypersensitivitet – en advarsel

  • egon_kristensen_mp_pension sorthvid

    Alle nedslidte skal hjælpes

  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2025

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater