Folkskolen skal ikke kun klargøre eleverne til gymnasiet men også erhvervsuddannelserne
Antallet af gymnasieelever vokser fra år til år, men det er ikke tilfældet for erhvervsuddannelserne som mangler elever.
Antallet for ansøgninger ramte sit højeste nogensinde i løbet af de seneste 15 år, det er dog ikke tilfældet for erhvervsuddannelserne som mangler flere elever. Jeg tror det har noget at gøre med fordomme og hvordan folkeskolelærene præsenterer mulighederne efter folkeskolen for 9. klasserne. Angående de mange fordomme om erhvervsuddannelserne siger dette fra en mor til et forældremøde: "Erhvervsuddannelse – er det ikke mest for dem, der bor i Brøndby?"
Kilde: https://www.kristeligt-dagblad.dk/kronik/erhvervsuddannelse-er-det-ikke-mest-dem-der-bor-i-broendby
Dengang jeg gik i folkeskole, som er omkring 5 år siden nu, var jeg slet ikke i tvivl om jeg skulle læse videre på gymnasiet. Der var kun 1 fra min klasse som begyndte på en erhvervsuddannelse ud af 29 elever. Fravalget af erhvervsuddanelser vil jeg primært mene skyldes den manglende information vedrørende mulighederne på disse skoler og opbygningen af undervisningen i folkeskolen.
Fagene henvender sig ikke til personer med sans for håndværk og andre relaterede evner henvendt til erhvervsuddannelser. I stedet skal vi lære hvordan man analyserer et gammelt svensk digt eller lærer de videnskabelige metoder bag forskellige arbejdsmetoder i fagene. Et nyligt forslag fra regeringen foreslår en anden retning i 8-9 klasserne, hvor man kan vælge at gå mere mod erhvervsuddannelsen, men dette mener jeg ikke er særlig godt. Jeg synes man som klasse skal være sammen om undervisningen i folkeskolen, og blive informeret om de forskellige muligheder efter folkeskolen.
Hvad med iværksætteri?
Som jeg tidligere skrev mener jeg ikke man skal kunne komme ind i en specielklasse i de sidste to år i folkeskolen, da man så kan oprette disse klasser i forhold til alle de efterfølgende uddannelser. Skal vi også have en specialklasse for iværksættere?
Man kan nemt mixe iværksætteri og håndværk sammen, som en person fra min klasse gjorde. Han har lavet et site, hvor man kan købe reservedele og andet tilbehør til biler. Han bruger sin viden fra sin erhvervsuddannelse til at oplyse sine kunder og partnere omkring produkterne. Som han fortalte mig; han ville ikke slide sig ned de næste 45 år.
Mine forslag til at få flere over til erhvervsuddanelserne er følgende:
- Informer de unge elever fra 7. klasse og frem
- Kanaliser flere penge til erhvervsuddanelserne og de praktikpladser, som mange på disse uddanelser ikke kan få
- Undervisningen skal i praksis have flere elementer
Kommentar til indlægget
Eller opret med din email
Klik her, hvis du har glemt din adgangskode